W ramach projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Warszawą planowane jest utworzenie linii kolejowych dużych prędkości prowadzących bezpośrednio do tego portu. Spółka odpowiedzialna za budowę CPK w październiku 2020 roku poinformowała, że jeden z nowo projektowanych szlaków – linia kolejowa nr 170 Katowice-Ostrawa – mogłaby przebiegać przez Gostyń.
W styczniu i lutym, przy udziale m.in. samorządów powiatu mikołowskiego i przedstawicieli spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), ponownie konsultowane były potencjalne nitki planowanej linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa. Po ostatnim spotkaniu w dniu 18 lutego przekazano, że wariant leśny proponowany przez gminy został odrzucony.
W czwartek 10 grudnia odbyła się nadzwyczajna XXIV sesja Rady Gminy Wyry, którą zwołano w związku z potrzebą przegłosowania stanowiska w sprawie projektowanych przez gminę tras linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa. W drodze uchwały sprzeciwiono się nitkom proponowanym przez spółkę zainteresowaną realizacją inwestycji.
Podczas XXIII sesji Rady Gminy Wyry, która odbyła się w czwartek 26 listopada w trybie zdalnym, radni wrócili do rozpoczętego w ubiegłym miesiącu tematu koncepcji budowy linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa w granicach gminy. W toku dyskusji zdecydowano o odrzuceniu istniejących wariantów i zaproponowaniu dwóch nitek alternatywnych.
Nie ustają prace koncepcyjne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i przynależnych do niego szlaków kolejowych. Podczas październikowej sesji Rady Gminy Wyry wójt Barbara Prasoł zasygnalizowała, że spółka prowadząca projekt sonduje właśnie nowy wariant poprowadzenia jednej z linii kolejowych przez dużą część gminy.