Zarząd Transportu Metropolitalnego uporał się ze skutkami prawie dwutygodniowej awarii platformy, na bazie której świadczone są usługi oferowane w ramach Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP). Uszkodzona w wyniku cyberataku infrastruktura została w całości odbudowana i – jak zapewnia organizator – dodatkowo zabezpieczona.
Do awarii doszło w nocy z 7 na 8 lutego w wyniku działań osób, które uzyskały zdalny dostęp do centralnego systemu ŚKUP. Po wykryciu incydentu pracownicy ZTM zaczęli przywracać funkcjonalność platformy w porozumieniu z jej producentem – Assecco oraz inną firmą specjalizującą się w naprawach po tego typu incydentach. Prace trwały od tamtej pory nieprzerwanie przez całą dobę, również w weekendy.
W efekcie podjętych działań od poniedziałku 20 lutego dla pasażerów ponownie dostępne są m.in. wszystkie kasowniki elektroniczne i moduły systemu informacji pasażerskiej. Funkcjonalność odzyskał portal ŚKUP, zaś cały system został wyposażony w dodatkowe zabezpieczenia, przez co ma być mniej podatny na podobne ataki w przyszłości.
Jednocześnie przestały obowiązywać rozwiązania zastępcze, w tym możliwość zakupu u kierowców wszystkich typów papierowych biletów czasowych, możliwość zakupu biletów miesięcznych papierowych w Punktach Obsługi Pasażera za gotówkę i stanowiąca największą atrakcję opcja z wykorzystaniem kasowników dziurkujących w tramwajach.
Ze względu na niedostępność elektronicznych kasowników pojazdy szynowe zostały wyposażone w nieużywane od lat kasowniki dziurkujące, a każdy tradycyjny bilet jednorazowy skasowany za pomocą takiego kasownika musiał zostać ręcznie uzupełniony o datę i godzinę skasowania przy pomocy długopisu. Dla wielu stałych użytkowników komunikacji miejskiej skorzystanie z tego typu opcji było nie lada atrakcją.
Za kilka tygodni dotychczasowa infrastruktura związana z obsługą ŚKUP ma zostać zastąpiona zupełnie nową i zaoferować dodatkowe możliwości – np. uruchomiona zostanie nowa aplikacja mobilna a plastikowe karty ŚKUP nie będą już potrzebne.