Punktualnie o godz. 4.46 w sobotę 3 czerwca z przystanku „Gostyń Drzymały” wyruszył w kierunku Katowic pierwszy autobus linii metropolitalnej M12 Gostyń-Katowice. Od tego momentu kursy w obu kierunkach realizowane są co godzinę – codziennie, od rana do nocy. To zupełnie nowa jakość i zupełnie nowe otwarcie na transport publiczny.
Metrolinia wystartowała o świcie
Pierwszy kurs nowej autobusowej linii metropolitalnej M12 Gostyń-Katowice został zrealizowany od strony Gostyni zgodnie z rozkładem jazdy ujawnionym dwa tygodnie wcześniej przez organizatora – Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Historyczny kurs wykonał autobus marki Mercedes-Benz Conecto wyprodukowany w 2023 roku o numerze bocznym #601 z kierunkiem „Katowice Sądowa” na głównym wyświetlaczu, który wyruszył kilka minut po wschodzie słońca, dokładnie o godz. 4.46 z przystanku początkowego „Gostyń Drzymały” – tj. z pierwszego z trzech obsługiwanych przystanków na terenie Gostyni. Przy kolejnym przystanku „Gostyń Szkoła” pojazd zatrzymał się o 4.48, a przy „Gostyń Poczta” w centrum Gostyni dokładnie o godz. 4.50. Po pokonaniu trasy wytyczonej przez m.in. Wyry, Łaziska Górne i Mikołów, autobus zameldował się w centrum przesiadkowym „Katowice Sądowa” w śródmieściu Katowic godzinę później, o 5.46.
Linia M12 kursuje od dziś codziennie o stałych porach, co 60 minut zarówno w dni robocze jak i weekendy. Cała trasa nowej metrolinii od Gostyni do Katowic liczy 32 km długości. Autobusy pokonują ją w zależności do kierunku jazdy w ciągu 58 lub 60 minut jadąc przez Wyry, Łaziska Średnie, Łaziska Górne, Mikołów, Kamionkę, Piotrowice i Brynów.
Wsiadając do M12 na przystanku początkowym w Gostyni do ul. Głównej w Wyrach można dojechać w ciągu 10 minut, do Łazisk Średnich w ciągu 12 minut, do Łazisk Górnych w ciągu 18 minut, do Mikołowa w ciągu 30 minut, a do Katowic do 60 minut.
M12
Kierunek: Katowice
Przystanek:
Gostyń Drzymały
Dni robocze
357 455 555 655 755 855 955 1055 1155 1255 1355 1455 1555 1655 1755 1857 1957 2057 2157 2257 2357
Soboty, niedziele i święta
446 546 646 746 846 946 1046 1146 1246 1346 1446 1546 1646 1746 1847 1947 2047 2147 2247
Przystanek:
Gostyń Szkoła
Dni robocze
359 457 557 657 757 857 957 1057 1157 1257 1357 1457 1557 1657 1757 1859 1959 2059 2159 2259 2359
Soboty, niedziele i święta
448 548 648 748 848 948 1048 1148 1248 1348 1448 1548 1648 1748 1849 1949 2049 2149 2249
Przystanek:
Gostyń Poczta
Dni robocze
401 459 559 659 759 859 959 1059 1159 1259 1359 1459 1559 1659 1759 1901 2001 2101 2201 2301 001
Soboty, niedziele i święta
450 550 650 750 850 950 1050 1150 1250 1350 1450 1550 1650 1750 1851 1951 2051 2151 2251
Dojazd z Gostyni w zależności od przystanku do:
Wyr – od 7 do 11 minut
Łazisk Średnich – od 11 do 15 minut
Łazisk Górnych – od 16 do 20 minut
Mikołowa – od 26 do 30 minut
Kamionki – od 30 do 34 minut
Piotrowic – od 37 do 41 minut
Brynowa – od 46 do 50 minut
Katowic – od 58 do 62 minut
W odwrotnym kierunku pierwszy autobus nowej metrolinii M12 wyruszył z centrum przesiadkowego „Katowice Sądowa” w Katowicach o godz. 5.07. Po pokonaniu trasy przez m.in. Mikołów, Łaziska Górne i Wyry, autobus zatrzymał się na przystanku „Gostyń Drzymały” w zachodniej części Gostyni po godz. 6.00. Po każdym tak zakończonym kursie pojazdy nawracają i zatrzymują się na przerwę na tartaku w Mościskach.
Z przystanków początkowych w Katowicach można dojechać linią M12 do Mikołowa w ciągu 29 minut, do Łazisk Górnych w ciągu 38 minut, do Łazisk Średnich w ciągu 43 minut, do Wyr w ciągu 50 minut, a do przystanku końcowego w Gostyni w ciągu 58 minut.
M12
Kierunek: Gostyń
Przystanek:
Katowice Sądowa
Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)
Dni robocze
421 516 616 716 816 916 1016 1116 1216 1316 1416 1516 1616 1716 1816 1918 2018 2118 2218 2321
Soboty, niedziele i święta
507 607 707 807 907 1007 1107 1207 1307 1407 1507 1607 1707 1807 1908 2008 2108 2208
Przystanek:
Katowice Dworzec
Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)
Dni robocze
424 519 619 719 819 919 1019 1119 1219 1319 1419 1519 1619 1719 1819 1921 2021 2121 2221 2324
Soboty, niedziele i święta
510 610 710 810 910 1010 1110 1210 1310 1410 1510 1610 1710 1810 1911 2011 2111 2211
Przystanek:
Mikołów Dworzec
Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)
Dni robocze
450 550 650 750 850 950 1050 1150 1250 1350 1450 1550 1650 1750 1850 1950 2050 2150 2250 2350
Soboty, niedziele i święta
540 640 740 840 940 1040 1140 1240 1340 1440 1540 1640 1740 1840 1940 2040 2140 2240
Przystanek:
Łaziska Górne Ratusz
Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)
Dni robocze
450 550 650 750 850 950 1050 1150 1250 1350 1450 1550 1650 1750 1850 1950 2050 2150 2250 2350
Soboty, niedziele i święta
540 640 740 840 940 1040 1140 1240 1340 1440 1540 1640 1740 1840 1940 2040 2140 2240
Dojazd z centrum Katowic do:
Brynowa – do 10 minut
Piotrowic – do 18 minut
Kamionki – do 25 minut
Mikołowa – do 29 minut
Łazisk Górnych – do 38 minut
Łazisk Średnich – do 43 minut
Wyr – do 50 minut
Gostyni – do 58 minut
Wszystkie autobusy obsługujące metrolinię to pojazdy wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację części pasażerskiej.
Operatorem linii M12 jest konsorcjum firm LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar z siedzibą w Zendku i PKS Południe z siedzibą w Świerklańcu, które do realizacji przewozów na linii M12 zostało wybrane przez ZTM pod koniec lutego 2023 roku. Konsorcjum będzie świadczyć usługi na zlecenie organizatora metropolitalnego przez 8 lat.
Nowa jakość, nowe możliwości
Linia M12 jest nie tylko pierwszą linią autobusową zaczynającą i kończącą swój bieg w Gostyni, ale też pierwszą linią w historii miejscowości, która kursuje z tak dużą częstotliwością – w dodatku bezpośrednio do Katowic. W porównaniu z dotychczasową siatką połączeń na istniejących liniach liczba kursów realizowanych z Gostyni może nawet przytłaczać. To duże wyróżnienie i jednocześnie duże zobowiązanie.
Metrolinia nie została jednak uruchomiona bez konkretnego celu. M12 każdego dnia ma zapewniać szybkie, wygodne i bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa śląskiego, a przez to zachęcać mieszkańców południowej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do korzystania z komunikacji miejskiej – w drodze do pracy, na zakupy, do znajomych, ale też na wydarzenia kulturalne w całym regionie.
Nową linią można dojechać nie tylko do centrum Katowic, ale też do wielu ważnych punktów przesiadkowych – dworców kolejowych i autobusowych. Stamtąd zaś można dostać się do innych części regionu oraz wielu innych miast w Polsce i Europie. Poza tym, co równie ważne, zapewnia dostęp do szkół, handlu, usług i miejsc pracy.
Metrolinia M12 to:
- pierwsze bezpośrednie i stałe połączenie do centrum Katowic;
- pierwsza linia z przystankiem początkowym/końcowym na terenie Gostyni;
- kolejne bezpośrednie połączenie do Łazisk Górnych i Mikołowa;
- więcej kursów wewnątrz gminy – między Gostynią a Wyrami,
- możliwość szybszego i wygodniejszego dojazdu do wielu szkół ponadpodstawowych, szkół wyższych, punktów handlowych i usługowych oraz zakładów pracy;
- możliwość szybszego i wygodniejszego dojazdu do centrów przesiadkowych, dworców autobusowych i kolejowych;
- możliwość sprawnej przesiadki do linii lotniskowej AP do Pyrzowic na dworcu w Katowicach (od 5 do 10 minut między przyjazdem a odjazdem);
- możliwość łatwego dojazdu do Gostyni dla gości z innych miejscowości i możliwość wygodnego powrotu w późniejszych godzinach wieczornych;
- sposób na problemy z parkowaniem w śródmieściu Katowic;
- kolejny atut wyróżniający Gostyń na tle innych podobnych miejscowości;
- przykład na to, że autobus może być dobrą alternatywą dla samochodu.
Obecnie mieszkańcy Metropolii są obsługiwani przez 32 metrolinie, które w całości są finansowane z budżetu GZM i nie obciążają budżetów gmin, które wciąż odpowiadają za inne linie zwykłe takie jak 157, 294 i 594. Projekt metrolinii powstał w 2019 roku w celu zapewnienia możliwość dojazdu do głównych punktów na mapie GZM do czasu utworzenia Kolei Metropolitalnej – ten proces będzie realizowany stopniowo w kolejnych latach.
Roczny koszt obsługi wszystkich metrolinii to prawie 200 mln zł, co stanowi połowę kwoty, jaka do budżetu GZM trafia co roku w ramach podatku PIT. Koszty obsługi linii stale pomniejszają jednak wpływy z biletów ZTM. Poza połączeniami autobusowymi GZM współfinansuje blisko 100 połączeń kolejowych za ponad 20 mln zł.
Po uruchomieniu wszystkich zaplanowanych linii metropolitalnych, co ma nastąpić jeszcze w lipcu, planowane jest sprawdzenie pierwszych efektów na poziomie Zarządu Metropolii.
Pełny rozkład jazdy linii M12 jest dostępny tutaj i na obsługiwanych przystankach.