Projektant studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla nowej linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa przekazał do Urzędu Gminy Wyry plik z odpowiedziami na pytania mieszkańców, które zadane zostały podczas I etapu konsultacji w trybie online poprzez czat. Część odpowiedzi rozwija kwestie podjęte podczas spotkania.
Firma Egis Polska przygotowała zestawienie składające się z 267 pytań i odpowiedzi na pytania wniesione przez uczestników konsultacji społecznych, które na terenie centralnej i południowej cześć województwa śląskiego prowadzone były w lutym br. w trybie zdalnym. Duża ich część, pytania od 1 do 80, to odpowiedzi na pytania zadane przez mieszkańców Gostyni i Wyr podczas spotkania w dniu 10 lutego br.
Z wszystkimi odpowiedziami można zapoznać się pobierając plik PDF, a odpowiedzi dotyczące gminy Wyry zostały załączone poniżej (i na kolejnych stronach).
Dokument przegotowała Weronika Hermańska z firmy Egis Polska. Całość została udostępniona przez Urzęd Gminy Wyry w dniu 25 marca1.
1. Jakie korzyści przyniesie dla gminy Wyry nowa linia kolejowa?
Korzyściami, poza kwestią budowy nowej linii kolejowej, poprawą dostępności do przewozów regionalnych dzięki budowie stacji w nowych lokalizacjach, bardzo dobrej komunikacji z dostępem do szybkiej kolei z połączeniem całego kraju, jest szereg możliwych rozwiązań w zakresie dróg, przejść pieszo-rowerowych, parkingów, infrastruktury odnowieniowej, kanalizacyjnej, sanitarnej, ścieżek rowerowych. Szczegóły będą omawiane dla wariantu inwestorskiego na etapie opracowania Koncepcji Programowo Przestrzennej oraz procedowania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
2. Jaki jest koszt budowy 1 km nowej linii kolejowej?
Szacowany koszt 1 km linii kolejowej wynosi 40 – 60 milionów PLN/1km dwutorowej linii kolejowej KDP.
3. Ile pociągów będzie przejeżdżać w ciągu doby między Katowicami a Ostrawą?
W ramach prowadzonego STEŚ Wykonawca planuje i prognozuje jak będzie wyglądał ruch pociągów na projektowanej linii kolejowej jak również zakłada potencjalny rozkład jazdy. W ramach działań Wykonawcy przygotowano przyszły możliwy rozkład jazdy pociągów na projektowanej linii. Wynika z niego iż na najbardziej obciążonym ruchem pociągów odcinku tej linii w ciągu doby będzie ok. 36 par pociągów dalekobieżnych oraz ok. 32 par pociągów regionalnych.
4. Który wariant linii jest preferowany?
Na tym etapie realizacji STEŚ (II etap) nie można wskazać wariantu preferowanego. Analizy (aspekty Techniczne, Ekonomiczne, Środowiskowe) wykonane przez Wykonawcę STEŚ w ramach III Etapu wskażą wariant inwestorski.
5. Na trasie przez gminę występuje kolizja z siedliskami ptaków. Co teraz?
Realizowana inwentaryzacja przyrodnicza identyfikuje siedliska ptaków. Działania ochronne zostaną określone na etapie opracowania Raportu oddziaływania na środowisko.
6. Jakie uwagi wzięliście pod uwagę po konsultacjach z gminą Wyry? Czy uwagi samorządowców spowodowały jakieś zmiany?
Analiza uwag zostanie zakończona po zebraniu uwag wszystkich gmin, mieszkańców, firm oraz instytucji.
7. Czy wariant przez Gostyń bierze pod uwagę planowaną budowę zbiornika retencyjnego przez Wody Polskie i ewentualnej cofki w czasie wysokiego stanu wody?
Wykonawca i Zamawiający są w stałym kontakcie z Wodami Polskimi. Inwestor Wody Polskie jest na etapie przygotowania koncepcji owego zbiornika.
8. Czy uwzględnili Państwo przebieg Kanału Śląskiego, planowanego do realizacji przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej?
Wykonawca prowadzi równoległe konsultacje ze wszystkimi interesariuszami branżowymi w tym Wodami Polskimi. Uwzględniając zaawansowanie prac na różnych inwestycjach infrastrukturalnych w regionie, na bieżąco wprowadza korekty w przyjętych do realizacji wariantach tak aby uwzględnić przyszłe zamierzenia inwestycyjne w regionie.
9. Czy wzięli Państwo pod uwagę trasę autostrady A4-bis, zaproponowaną do realizacji przez samorząd województwa śląskiego?
Wykonawca prowadzi równoległe konsultacje ze wszystkimi interesariuszami branżowymi w tym z GDDKiA. Uwzględniając zaawansowanie prac na różnych inwestycjach infrastrukturalnych w regionie, na bieżąco wprowadza korekty w przyjętych do realizacji wariantach tak aby uwzględnić przyszłe zamierzenia inwestycyjne w regionie.
10. Jak zamierzacie wycenić szkody dla mieszkańców danych gmin, miejscowości? Stare budynki? Nowe budynki? Utrata wartości dla budynków już powstałych?
Wycena nieruchomości na cele określenia wysokości odszkodowania za przejęte nieruchomości lub ich części będzie dokonywana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (m.in. art. 9y) oraz przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
11. Na jaką prędkość jest projektowany odcinek Katowice – Ostrawa?
Według założeń CPK linia kolejowa dużych prędkości Katowice -Granica Państwa – Ostrawa jest projektowana do prędkości 250 km/h.
12. Jakie kryteria obowiązują przy wyborze wariantu?
Wariant inwestorski zostanie wybrany na podstawie analizy kosztów i korzyści, analizy wielokryterialnej. Analiza obejmuje m.in. kryteria ekonomiczno – finansowe, techniczne, środowiskowe, społeczne
13. Proszę o wskazanie, gdzie znajdę opinię, która analizuje propozycję alternatywnego przebiegu trasy zaproponowaną przez gminy i miasta Powiatu Mikołowskiego na początku 2021 r.
Wariant mikołowski nie podlega dalszemu rozpatrywaniu ze względu na poniższe:
- Wariant przebiega przez dzielnicę Tych Wilkowyje – negatywna opinia samorządu Miasta Tychy;
- Wariant przechodzi przez orientacyjną lokalizację zbiornika Gostyń;
- Wariant przecina Lasy Kobiórskie, w których zlokalizowane są korytarze ekologiczne; wariant przebiega wzdłuż (wewnątrz) korytarzy;
- Wariant przebiega z dala od miejscowości, w związku z czym nie ma dodatkowego potencjału przewozowego
14. Proszę o wskazanie konkretnej daty konsultacji na żywo z udziałem mieszkańców Wyr i Gostyni.
Spotkania odbędą się w pierwszej połowie kwietnia 2022 r.
15. Dlaczego Państwo odrzucili wariant przebiegu trasy zaproponowany przez wszystkie gminy powiatu mikołowskiego?
Wariant mikołowski nie podlega dalszemu rozpatrywaniu ze względu na poniższe:
- Wariant przebiega przez dzielnicę Tych Wilkowyje – negatywna opinia samorządu Miasta Tychy;
- Wariant przechodzi przez orientacyjną lokalizację zbiornika Gostyń;
- Wariant przecina Lasy Kobiórskie, w których zlokalizowane są korytarze ekologiczne; wariant przebiega wzdłuż (wewnątrz) korytarzy;
- Wariant przebiega z dala od miejscowości, w związku z czym nie ma dodatkowego potencjału przewozowego
16. Jakie argumenty przemawiają przeciwko temu wariantowi?
Wariant mikołowski nie podlega dalszemu rozpatrywaniu ze względu na poniższe:
- Wariant przebiega przez dzielnicę Tych Wilkowyje – negatywna opinia samorządu Miasta Tychy;
- Wariant przechodzi przez orientacyjną lokalizację zbiornika Gostyń;
- Wariant przecina Lasy Kobiórskie, w których zlokalizowane są korytarze ekologiczne; wariant przebiega wzdłuż (wewnątrz) korytarzy;
- Wariant przebiega z dala od miejscowości, w związku z czym nie ma dodatkowego potencjału przewozowego
17. Jeśli zaproponowany wariant był zgłoszony za późno, w jakim terminie należało go zgłosić, aby był wzięty pod uwagę?
Zaproponowany wariant był wzięty pod uwagę. Nie został uwzględniony do dalszych analiz ze względu na jego krytyczny przebieg.
18. Czy przewidują Państwo powrót do tego wariantu w celu przekonania do Państwa projektu mieszkańców gminy Wyry i powiatu mikołowskiego?
CPK nie przewiduje powrotu do tego wariantu.
19. Czy wytyczone linie kolejowe oraz bufory (linia przerywana) ochronne przedstawione nam na mapach są ostateczne? Jeśli nie, proszę podać, co ile mogą być przesunięte? Czy wszystkie nieruchomości w obszarze buforu będą wywłaszczone?
Zarówno proponowane osie torów wariantów jak i maksymalne bufory inwestycyjne, mogą zmienić swój przebieg. W toku konsultacji zbierane dane wpływają na potencjalne zmiany tras. Dodatkowo Wykonawca po analizie uwag wszystkich interesariuszy wprowadza wariantowanie techniczne, czyli zastosowanie różnych rozwiązań inżynieryjnych które wpływają na zajętość terenu pod przyszłą linię kolejową. Dopiero na etapie decyzji lokalizacyjnej, gdy już będzie znany przebieg linii kolejowej zostaną zaprojektowane docelowe rozwiązania techniczne przebiegu trasy i wtedy będzie znana dokladna zajętość terenu pod linię kolejową. Decyzja lokalizacyjna wskaże obszar podlegający przejęciu na rzecz Skarbu Państwa pod inwestycję.
20. Czy stawka za gruntu rolne to 5zł/m2 jak ogłosił pan Horała w Baranowie?
Wycena nieruchomości na cele określenia wysokości odszkodowania za przejęte nieruchomości lub ich części będzie dokonywana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (m.in. art. 9y) oraz przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
21. Co z utratą wartości działek zlokalizowanych w pobliżu planowanych tras?
Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze
22. Jaki wpływ na zdrowie ma zasilanie linii takim napięciem 2x25kV?
Planowana trakcja pociągów w systemie 2x25kV (25 kilowoltów) prądu przemiennego (AC) jest w Polsce niestosowana dotychczas, ale jest używana dość powszechnie na świecie i w Europie od dzisiątek lat bez ujmy dla pasażerów pociągów i dla mieszkańców wzdłuż linii kolejowej. System ten jest używany przez koleje indyjskie, koleje rosyjskie, włoskie koleje dużych prędkości, brytyjskie szybkie linie kolejowe (większość głównych linii West Coast Main Line i Crossrail), przy czym niektóre części starszych linii są stopniowo przekształcane, Linie francuskie (linie TGV i kilka innych linii), większość hiszpańskich linii KDP, Amtrak (USA) oraz niektóre linie fińskie i węgierskie. Obecnie również Rail Baltica łącząca Polskę z krajami nadbałtyckimi, na północ od granicy polsko-litewskiej jest projektowana w tym systemie.
Z punktu widzenia emisji pól elektromagnetycznych pole elektryczne w sąsiedztwie tej linii w miejscach dostępnych dla ludności (poza wygrodzeniem linii kolejowej) jest porównywalne do pól występujących na liniach średniego napięcia (15 kV) stosowanych powszechnie w Polsce oraz do pól występujących przy linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN), które są powszechnie zainstalowane od lat ‘60 wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych na sieci PKP PLK.
Moce przenoszone przez ten system linii zasilających są większe, choć porównywalne z mocami przenoszonymi przez linie zasilania trakcji konwencjonalnej (tzw. fidery i przewody powrotne), które od lat przebiegają wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych. Natomiast przewodzony jest znacznie mniejszy prąd, dlatego natężenie pola magnetycznego jest również mniejsze.
Podstacje trakcyjne nowego systemu będą zlokalizowane znacznie rzadziej niż w aktualnym systemie (co np. 80 km zamiast aktualnie ok. 15-20 km), dlatego liczba podstacji oraz linii najwyższych napięć zasilających te podstacje będzie mniejsza. Z tego powodu mniej będzie również linii, które są niezbędne do zasilania podstacji.
Nie stwierdzono ujemnego wpływu na florę – pod liniami wysokiego napięcia często hodowane są świerki na choinki. Wpływ promieniowania na faunę i ludzi jest również ograniczony ze względu na fakt separacji (wygrodzenia) pasa kolejowego od otoczenia. Natężenie promieniowania elektromagnetycznego bezpośrednio pod przewodami systemu zasilania 2×25 kV AC 50Hz nie przekracza poziomów dopuszczalnych dla ludności i pracowników w odległości kilku metrów od przewodu, (również na wysokości człowieka).
Przy poziomie średniego napięcia 25 kV nie występuje zjawisko ulotu (słyszalnego hałasu) jak w przypadku linii wysokich i najwyższych napięć (>=100 kV), nie ma więc ujemnych oddziaływań akustycznych.
23. Czy na linii Katowice-Ostrawa przewidujecie jakieś przejścia/przejazdy czy tylko bezpieczne wiadukty i kładki?
Linia kolejowa KDP jest projektowana jako linia bezkolizyjna z układem dróg kołowych. Nie są projektowane żadne skrzyżowania w poziomie torów. Wszystkie skrzyżowania jak i przejścia pieszo-rowerowe będą bezkolizyjne.
24. Jakie rozwiązania infrastrukturalne są na obecnym etapie planowane na przecięciu trasy zielonej z ulicami Pszczyńską oraz Rybnicką w Gostyni i Wyrach tj. ulicami o znacznym natężeniu ruchu i będących jedynymi możliwościami dojazdu mieszkańców do innych miast aglomeracji?
Na obecnym etapie prac nad STEŚ planowane są rozwiązania przebudowy dróg wojewódzkich i powiatowych w przecięciu z linią kolejową. W tym przypadku wspomniane drogi będą krzyżować się górą nad linią kolejową i będą prowadzone na obiektach inżynieryjnych (wiadukty drogowe).
25. Czy są jakieś statystki wyboru kolei jako środka transportu w kierunku granicy?
Wykonawca prowadząc analizy na etapie II zebrał dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji. Po zakończeniu analiz takie dane będą dostępne w Raportach Wykonawcy.
26. Czy są przewidziane odszkodowania dla właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanych tras?
Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.
27. Czy fundusze na wywłaszczenia oraz budowę kolei są zagwarantowane?
Spółka posiada zagwarantowane środki na ukończenie dokumentacji przedprojektowej. Uzyskano również dofinansowanie do tych prac ze środków unijnych w ramach Instrumentu CEF. Środki na pokrycie odszkodowań ujęte będą w kosztach projektu (Spółki).
28. Jakie jest zapotrzebowanie ludności śląskiej na szybkie połączenie z granicą?
Projekt linii Katowice – Ostrawa odpowiada nie tylko na zapotrzebowanie na szybkie połączenia z granicą, ale również przede wszystkim na potrzebę połączeń miast takich jak: Rybnik, Wodzisław Śląski, Żory, Jastrzębie-Zdrój z Katowicami. Prowadząc analizy na etapie II zebrano dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji.
29. Jakie natężenie hałasu zakładają Państwo w związku z eksploatacją linii kolejowej?
Wykonawca STEŚ w Etapie II wykonuje przegląd terenów podlegających ochronie akustycznej na podstawie MPZP. Natomiast tam gdzie nie ma uchwalonego MPZP analizujemy aktualne, faktyczne zagospodarowanie terenu i wystąpimy do gminy z potwierdzeniem kwalifikacji akustycznej terenów nie posiadających MPZP.
Na tej podstawie wyznaczamy zakres obszarowy terenów/działek, które potencjalnie mogą w przyszłości wymagać ochrony przed ponadnormatywnym działaniem akustycznym (np. ekrany).
Precyzyjna analiza emisji hałasu będzie przeprowadzona na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej i na tym etapie Organ wyda stosowne zalecenia odnośnie ekranów akustycznych i innych urządzeń eliminujących emisję hałasu do otoczenia.
30. Czy uwzględnione są drogi także piesze oraz przejścia dla zwierząt i z jaką częstotliwością będą budowane?
Tak, każda lokalizacja skrzyżowania nowoprojektowanej linii z istniejącym ciągiem komunikacyjnym dla pojazdów i pieszych, ciekiem wodnym lub korytarzem ekologicznym (dla zwierząt) jest analizowana i przyjmowane są rozwiązania zgodne z lokalnymi potrzebami, powszechnymi przepisami (np. o ruchu drogowym) i zaleceniami
31. Czy ograniczenia hałasu na poziomie 55 dB w porze dziennej i 45 dB w porze nocnej będą respektowane, co w sytuacji przekroczenia tych wartości po realizacji inwestycji mimo zapewnienia ich w projekcie?
W procesie projektowania i dalszego prowadzenia przedsięwzięcia nie dopuszcza się do sytuacji, gdzie są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu. Dla zabudowy jednorodzinnej w porze dziennej norma wynosi 61 dB a w porze nocnej 56 dB.
Proces analiz przebiegów pod kątem ochrony akustycznej opisany jest w odpowiedzi na powyższe pytanie „Jakie natężenie hałasu zakładają Państwo w związku z eksploatacją linii kolejowej?” [PYTANIE NR 29 – przyp. red].
32. Jak ta kolej będzie przecinać istniejąca infrastrukturę drogową? Planujecie państwo wykonać jakieś wiadukty czy wykonane zostaną tylko przejazdy kolejowe z rogatkami?
Linia kolejowa KDP jest projektowana jako linia bezkolizyjna z układem dróg kołowych. Nie są projektowane żadne skrzyżowania w poziomie torów. Wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne.
33. Czy planowane są rekompensaty dla wszystkich mieszkańców, a także dla gminy za spadek dochodów, żeby mogła zabezpieczyć potrzeby mieszkańców?
Każdy planowany fragment linii kolejowej jest szczegółowo analizowany pod kątem kolizji z istniejącą zabudową mieszkaniową i przemysłową. Badane są skrzyżowania z infrastrukturą komunalną, sieciami energetycznymi, układem drogowym, położenie względem zabytków itp. W przypadku konieczności przejęcia nieruchomości, na których zlokalizowane są obiekty infrastruktury służące wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, podmiotom tym przysługuje odszkodowanie. Jak zatem widać, wkładamy wiele wysiłku, by proponowane przebiegi w możliwie niewielkim stopniu wpływały negatywnie na funkcjonowanie społeczności. Budowa linii kolejowej będzie przy tym wspierać rozwój regionu.
34. Dlaczego nie przedstawiono pełnego uzasadnienia biznesowego, w tym m.in. harmonogramu związanego z powstawaniem kosztów i korzyści, wyliczeń finansowych spodziewanych korzyści oraz oszacowania korzyści utraconych?
Wykonawca realizuje STES i w jego ramach etap II, w trakcie którego pozyskiwane są wszystkie niezbędne dane do przeprowadzenia Analiz Wielokryterialnych, Analiz Ryzyka, Kosztów i Korzyści. Na etapie III te analizy zostaną przeprowadzone i ich wynikiem będzie wskazanie wariantu rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Wyniki wszystkich analiz będą umieszczone w Raporcie końcowym STEŚ.
35. Czy macie Państwo świadomość, że Wasze warianty żółty, pomarańczowy i zielony przechodzą przez środek hal logistycznych Panattoni, które właśnie powstają wzdłuż ulicy Pszczyńskiej?
Wykonawca dokonuje bieżącej identyfikacji przebiegu proponowanych wariantów w odniesieniu do istniejącego zagospodarowania terenu. Przebiegi wariatów są konsultowane z interesariuszami (właścicielami zabudowanych i nie zabudowanych działek). Wynik tych konsultacji zostanie uwzględniony w procesie analiz w zakresie trasowań, rozwiązań technicznych i kosztów realizacji poszczególnych wariantów.
36. Czy sporządzono dotychczas studium wykonalności dla całego Programu CPK, które określiłoby warunki jego realizacji niezbędne dla osiągnięcia zakładanych celów, oraz kompleksowego planu finansowego dla pełnego okresu inwestycji?
Wszystkie inwestycje CPK w zakresie planowanych linii kolejowych wymagają opracowania oddzielnych dokumentacji przedprojektowej – studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowych. Podobnie dla projektu budowy linii KDP Katowice – Ostrawa właśnie opracowywana jest dokumentacja, w ramach której organizowane są niniejsze konsultacje.
37. Czy prezentowany przebieg linii jest przebiegiem ostatecznym, czy zakładają Państwo ewentualne zmiany z jego lokalizacji?
Przebieg wariantów został określony. Ale STEŚ na tym etapie projektowania podlega iteracjom czyli uzasadnionym zmianom przebiegu jeżeli chodzi o trasowanie wariantów jak i techniczne uzasadnienia przebiegu. Zatem zmiany, mieszczące się w ramach założeń projektowych, są dopuszczalne po analizie danych i na podstawie rzeczowych, zasadnych argumentów, między innymi z etapu konsultacji.
38. Jak połączyć linie kolejowe, skoro mają być zasilane zupełnie różną technologią zasilania?
Ta sytuacja, kiedy są dwa napięcia jest częsta, jeśli chodzi kraje Europy. Do dyspozycji jest tabor dwusytemowy.
Linia KDP będzie zasilana napięciem 2×25 KV i te rozwiązania pozwalają na osiągniecie bardzo dobrych parametrów zarówno przyspieszania jak i prędkościowych, ale one również powodują, że na połączeniu z liniami istniejącymi, które w Polsce są zasilane prądem stałym 3 KV wymagają specjalnych odcinków torowych, na których ta zmiana nastąpi.
39. Czy dobrze zrozumiałem, że łącznik z linią 169 będzie przeprowadzony powyżej linii projektowanej – na wiadukcie? Jak w takim wypadku wygląda zabezpieczenie okolicy przed hałasem?
Planowane łącznice z liniami konwencjonalnymi są realizowane zarówno na estakadach jak i na gruncie. W jednym jak i drugim przypadku są wprowadzane rozwiązania minimalizazujące oddziaływanie akustyczne. Rozwiązania te zostaną szczegółowo określone na etapie decyzji środowiskowej.
40. Czy szacunek kosztów (w oparciu o poziom cen z 2017 r.) który został wykonany na podstawie szacowania kosztów wynikających ze studium wykonalności kolei dużych prędkości oraz benchmarku kosztów analogicznych budowli dworcowych, przy obecnej inflacji i wzroście kosztów pracy, a także cen materiałów budowlanych jest realny?
Zadaniem obecnie realizowanego Studium jest m.in. określenie wszystkich szacowanych kosztów związanych z realizacją planowanej inwestycji.
41. W jaki sposób, skąd dostarczana będzie energia zasilająca planowane linie?
Z uwagi na przyjęty system zasilania trakcji 2×25 kV podstacje trakcyjne będą zasilane z rozdzielni systemowych Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A.
42. W jaki sposób oszacowano ryzyko poprowadzenia linii w miejscach, które historycznie były eksploatowane górniczo, a dokumenty o ile są, nie są wiarygodne?
W czasie wykonywania Studium STEŚ wykorzystywano informacje na temat złóż i ich eksploatacji górniczej pozyskane z wiarygodnych źródeł, takich jak np. archiwów Wyższego Urzędu Górniczego, Państwowego Instytutu Geologicznego oraz spółek węglowych i innych, wiarygodnych instytucji jak np. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Unikano projektowania wariantów na terenach, na których urzędy wskazywały występowanie lub możliwość występowania wpływów górniczych. W ten sposób ograniczono do minimum ryzyko powstawania awarii przyszłej infrastruktury projektowanej linii kolejowej.
Ponadto w ramach STEŚ wykonane zostaną badania geologiczne i geotechniczne, weryfikujące przyjete założenia.
43. Czy wywłaszczenia planowane są w granicach maksymalnego buforu?
Granice planowanych wywłaszczeń określone zostaną dopiero w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, po uzyskanej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
44. Czy można udostępnić przebiegi tras jakie są prezentowane w plikach klm (kmz), tak aby szło sobie zobaczyć w Google Earth w przebiegu np wysokości itd?
Tak. Planujemy takie udostępnienie za pośrednictwem strony internetowej CPK.
45. Czy przeprowadzono rzetelną analizę kosztów i korzyści zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych, jakie ma przynieść budowa największego lotniska w naszym kraju? Szczególnie w sytuacji załamania na rynku lotów pasażerskich z powodu pandemii.
Prowadzony dialog społeczny nie dotyczy budowy lotniska.
46. W jakim zakresie obsługa kolejowa dotyczy gminy Wyry?
Wykonawca w toku konsultacji społecznych jest gotowy do rozpatrzenia lokalizacji dodatkowego przystanku osobowego na terenie gminy Wyry.
47. Gdzie w gminie Wyry planowany jest przystanek kolejowy?
W chwili obecnej nie prezentujemy takiego przystanku natomiast, Wykonawca w toku konsultacji społecznych jest gotowy do rozpatrzenia lokalizacji dodatkowego przystanku osobowego na terenie gminy Wyry.
48. Czy to linia także do celów CARGO?
Linia Kolejowa przewidziana jest również do prowadzenia ruchu pociągów tzw. intermodalnych (lekkich składów towarowych, kontenerowych). Na najbardziej obciążonych odcinkach pomiędzy Orzeszem a Katowicami obsługa ruchu towarowego nie jest przewidywana.
49. Dla ścisłości: proszę powiedzieć czy jest to spotkanie informacyjne czy informacyjno – konsultacyjne. Czy zamierzacie w ogóle Państwo wziąć pod uwagę zdanie samorządu i mieszkańców?
Spotkania zdalne (na platformie Teems i Youtube) są to spotkania informacyjne. Prezentujemy na nich warianty linii kolejowej, odpowiadamy na pytania zainteresowanych i zbieramy pytania osób zainteresowanych. Postaramy się również odpowiedzieć na wszystkie pytania. Planujemy również spotkania konsultacyjne na miejscu na terenie oddziaływania linii kolejowej.
50. Jak wyglądać będą odszkodowania dla właścicieli nieruchomości, którzy nie będą wywłaszczeni, a znajdą się w bezpośrednim sąsiedztwie; czy ich nieruchomości stracą na wartości?
Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.
51. Czy Koleje Dużych Prędkości będą obsługiwały połączenia lokalne i regionalne?
Linia Kolejowa Katowice – Ostrawa jest planowana dla ruchu pociągów zarówno z prędkościami do 250 km/h ale również dla ruchu lokalnego i regionalnego. Planowana infrastruktura będzie dawała możliwość połączania tych dwóch typów połączeń.
52. A dlaczego nie możemy wykorzystać istniejącej infrastruktury?
Geometria planowanej linii kolejowej umożliwia poruszanie się pociągów z prędkościami do 250 km/h. Istniejące linie kolejowe mają dużo niższe parametry. Doprowadzenie tych istniejących linii kolejowych do podobnych parametrów wiązało by się również z procesem przeprojektowania tych linii i dużo większych zajętości terenu niż dotychczasowa zajętość terenów pod istniejące linie kolejowe.
53. Ile osób z Katowic podróżuje do Ostrawy?
Projekt linii Katowice – Ostrawa odpowiada nie tylko na zapotrzebowanie na szybkie połączenia z zagranicą, ale również przede wszystkim na potrzebę połączeń miast takich jak: Rybnik, Wodzisław Śląski, Żory, Jastrzębie-Zdrój z Katowicami. Prowadząc analizy na etapie II zebrano dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji.
54. Czy słyszeliście Państwo o budowanej szybkiej kolei Centralnej Magistrali Kolejowej? Zbudowano kawałek i dalszego rozwoju nie ma. Dlaczego nie rozwija się tamtego projektu?
Tak, słyszeliśmy. Projekt realizowany przez innego Inwestora i podlega dalszemu rozwojowi.
55. Co zmieni dla mieszkańców etap drugi, skoro uwagi z etapu pierwszego nie zostały wzięte pod uwagę?
Prowadzona przez Spółkę kampania (spotkania, wieloetapowe konsultacje, dedykowane strony internetowe), polegająca na informowaniu społeczeństwa o pracach nad dokumentacją studialną i projektową od najwcześniejszych etapów procesu inwestycyjnego (tj. znacznie wcześniej niż jest to wymagane prawem) ma na celu zapoznanie z jej wynikami jak najszerszej grupy interesariuszy. Natomiast poziom szczegółowości i kanały dystrybucji materiałów odpowiadają obecnemu etapowi przygotowania inwestycji. W miarę postępu stopnia zaawansowania prac materiały będą doprecyzowywane, a sposób przekazywania informacji będzie migrował w kierunku bardziej spersonalizowanego doprecyzowywania.
Dotychczasowa polityka informacyjna Spółki zapewnia zatem dostęp do najbardziej aktualnych i rzetelnych danych w czasie rzeczywistym szerokiemu gronu odbiorców.
56. To dlaczego odrzuca się wskazania wypracowane przez powiat mikołowski?
Wariant mikołowski nie podlega dalszemu rozpatrywaniu ze względu na poniższe:
- Wariant przebiega przez dzielnicę Tych Wilkowyje – negatywna opinia samorządu Miasta Tychy;
- Wariant przechodzi przez orientacyjną lokalizację zbiornika Gostyń;
- Wariant przecina Lasy Kobiórskie, w których zlokalizowane są korytarze ekologiczne; wariant przebiega wzdłuż (wewnątrz) korytarzy;
- Wariant przebiega z dala od miejscowości, w związku z czym nie ma dodatkowego potencjału przewozowego.
57. Dlaczego nie modernizujecie aktualnych ciągów kolejowych?
Geometria planowanej linii kolejowej umożliwia poruszanie się pociągów z prędkościami do 250 km/h. Istniejące linie kolejowe mają dużo niższe parametry. Doprowadzenie tych istniejących linii kolejowych do podobnych parametrów wiązało by się również z procesem przeprojektowania tych linii i dużo większych zajętości terenu niż dotychczasowa zajętość terenów pod istniejące linie kolejowe.
58. Jeśli to nie jest tylko dla szybkiej kolei, to jak połączycie techniczne zasilanie na jednej linii nową linią i równocześnie starymi liniami?
Ta sytuacja, kiedy są dwa napięcia jest częsta, jeśli chodzi kraje Europy. Do dyspozycji jest tabor dwusytemowy.
Linia KDP będzie zasilana napięciem 2x 25 KV i te rozwiązania pozwalają na osiągniecie bardzo dobrych parametrów zarówno przyspieszania jak i prędkościowych, ale one również powodują, że na połączeniu z liniami istniejącymi, które w Polsce są zasilane prądem stałym 3 KV wymagają specjalnych odcinków torowych, na których ta zmiana nastąpi.
59. Proszę PODAĆ NAJWAŻNIEJSZĄ INFORMACJĘ! jak krok po kroku, będzie wyglądało wysiedlenie właściciela budynku z jego WŁASNEGO DOMU? podkreślam krok po kroku, kiedy i ile i na jakiej podstawie wyślą Państwo na konto kwotę odszkodowania i co planują Państwo zrobić z ludźmi co TRAFIĄ NA ULICĘ? bo nie zdążą wybudować nowego domu?!
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że obecnie rozważane są różne warianty przebiegu inwestycji, z których do dalszych prac zostanie wybrany wyłącznie jeden, tzw. wariant inwestorski.
W oparciu o wspomniany wariant inwestorski zostaną określone nieruchomości, których przejęcie będzie niezbędne do zrealizowania inwestycji. Spółka będzie dążyć nie tylko do zagwarantowania mieszkańcom możliwie najkorzystniejszych warunków przejęcia nieruchomości ale również jak najwcześniejszego poinformowania ich o planach w tym zakresie – z uwzględnieniem kompleksowego przedstawienia przebiegu całego procesu (wobec mieszkańców, których dotyczy). Niemniej, w sytuacji braku akceptacji propozycji i rozwiązań Spółki zastosowanie mają przepisy:
a) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
b) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
60. Jak oddziałuje przejeżdżający pociąg na budynki mieszkalne w bezpośrednim sąsiedztwie planowanych linii? Jaki hałas generuje oraz czy wytwarza drgania?
Wykonawca STEŚ w Etapie II wykonuje przegląd terenów podlegających ochronie akustycznej na podstawie MPZP. Natomiast tam gdzie nie ma uchwalonego MPZP analizujemy aktualne, faktyczne zagospodarowanie terenu i wystąpimy do gminy z potwierdzeniem kwalifikacji akustycznej terenów nie posiadających MPZP. Na tej podstawie wyznaczamy zakres obszarowy terenów/działek, które potencjalnie mogą w przyszłości wymagać ochrony przed ponadnormatywnym działaniem akustycznym (np. ekrany).
Precyzyjna analiza emisji hałasu będzie przeprowadzona na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej i na tym etapie Organ wyda stosowne zalecenia odnośnie ekranów akustycznych i innych urządzeń eliminujących emisję hałasu do otoczenia.
61. Jakie są procedury w przypadku nieruchomości obciążonych hipoteką gdzie wartość odszkodowania jest taka sama lub mniejsza niż wartość kredytu do spłaty (częsta sytuacja w przypadku kredytów frankowych)?
Podstawowym pytaniem jest jaka zostanie określona wysokość odszkodowania. Odszkodowanie będzie określone na dzień wydania decyzji lokalizacyjnej, będzie odnosiło się do wartości rynkowej. Zakładamy, że wartość będzie równa lub wyższa wysokości kredytu. Sytuacja każdego kredytobiorcy jest bardzo indywidualna i nie da się odpowiedzieć bez szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Należy założyć, że wszystkie tego typu sytuacje muszą być zaopiekowanie przez Inwestora w zakresie różnych rozwiązań zabezpieczających interes społeczny.
62. Jak to zamierzenie inwestycyjne ma się do niedawno uchwalonego Planu Zagospodarowania miejscowości Gostyń, mając na uwadze to że Plan Zagospodarowania jest PRAWEM MIEJSCOWYM. Czy inwestor składał wnioski do tego planu na etapie jego opracowania?
Przygotowywana inwestycja wynika z ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która jest aktem nadrzędnym w stosunku do Prawa Miejscowego.
63. Czy jeżeli zmieni się władza i polityczna decyzja określi, że realizujemy CPK wtedy wszystko się kończy?
Spółka Centralny Port Komunikacyjny nie czuje się adresatem przedmiotowego pytania.
64. Czy są przewidziane jakieś preferencje, Tarcze, dla osób, które będą wywłaszczane – ulgi budowlane, ulgi w spłacie kredytu?
Na obecnym etapie nie są znane regulacje prawne w tym zakresie.
65. Czy jest możliwość przesunięcia o parę metrów bufor ponieważ zabiera mi kawałek działki?
Zarówno proponowane osie torów wariantów jak i maksymalne bufory inwestycyjne, mogą zmienić swój przebieg. W toku konsultacji zbierane dane wpływają na potencjalne zmiany tras. Dodatkowo Wykonawca po analizie uwag wszystkich interesariuszy wprowadza wariantowanie techniczne, czyli zastosowanie różnych rozwiązań inżynieryjnych które wpływają na zajętość terenu pod przyszłą linię kolejową. Dopiero na etapie decyzji lokalizacyjnej, gdy już będzie znany przebieg linii kolejowej zostaną zaprojektowane docelowe rozwiązania techniczne przebiegu trasy i wtedy będzie znana szerokość zajętości pod linię kolejową.
66. Co jeżeli ktoś nie zgodzi się dobrowolnie ani na wywłaszczenie związanego z inwestycja?
Przede wszystkim należy podkreślić, że Spółka będzie dążyć do zagwarantowania mieszkańcom możliwie najkorzystniejszych warunków, z uwzględnieniem sytuacji rynkowej. Niemniej, w sytuacji braku akceptacji propozycji i rozwiązań Spółki zastosowanie mają przepisy:
d) ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
e) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
f) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
67. W jakim pasie od osi linii kolejowej konieczne są wyburzenia?
Zabudowania mogą znajdować się w odległości 10 m od granicy pasa kolejowego. W tym przypadku granicą pasa będzie albo ogrodzenie albo z drugiej strony krawędź drogi, jeżeli to będzie krawędź wewnętrzna, tak stanowią przepisy.
68. A jakie są normy oddziaływania sieci zasilającej? Wpływ fal elektromagnetycznych?
Planowana trakcja pociągów w systemie 2x25kV (25 kilowoltów) prądu przemiennego (AC) jest w Polsce niestosowana dotychczas, ale jest używana dość powszechnie na świecie i w Europie od dziesiątek lat bez ujmy dla pasażerów pociągów i dla mieszkańców wzdłuż linii kolejowej. System ten jest używany przez koleje indyjskie, koleje rosyjskie, włoskie koleje dużych prędkości, brytyjskie szybkie linie kolejowe (większość głównych linii West Coast Main Line i Crossrail), przy czym niektóre części starszych linii są stopniowo przekształcane, Linie francuskie (linie TGV i kilka innych linii), większość hiszpańskich linii KDP, Amtrak (USA) oraz niektóre linie fińskie i węgierskie. Obecnie również Rail Baltica łącząca Polskę z krajami nadbałtyckimi, na północ od granicy polsko-litewskiej jest projektowana w tym systemie.
Z punktu widzenia emisji pól elektromagnetycznych pole elektryczne w sąsiedztwie tej linii w miejscach dostępnych dla ludności (poza wygrodzeniem linii kolejowej) jest porównywalne do pól występujących na liniach średniego napięcia (15 kV) stosowanych powszechnie w Polsce oraz do pól występujących przy linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN), które są powszechnie zainstalowane od lat ‘60 wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych na sieci PKP PLK.
Moce przenoszone przez ten system linii zasilających są większe, choć porównywalne z mocami przenoszonymi przez linie zasilania trakcji konwencjonalnej (tzw. fidery i przewody powrotne), które od lat przebiegają wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych. Natomiast przewodzony jest znacznie mniejszy prąd, dlatego natężenie pola magnetycznego jest również mniejsze.
Podstacje trakcyjne nowego systemu będą zlokalizowane znacznie rzadziej niż w aktualnym systemie (co np. 80 km zamiast aktualnie ok. 15-20 km), dlatego liczba podstacji oraz linii najwyższych napięć zasilających te podstacje będzie mniejsza. Z tego powodu mniej będzie również linii, które są niezbędne do zasilania podstacji.
Nie stwierdzono ujemnego wpływu na florę – pod liniami wysokiego napięcia często hodowane są świerki na choinki. Wpływ promieniowania na faunę i ludzi jest również ograniczony ze względu na fakt separacji (wygrodzenia) pasa kolejowego od otoczenia. Natężenie promieniowania elektromagnetycznego bezpośrednio pod przewodami systemu zasilania 2×25 kV AC 50Hz nie przekracza poziomów dopuszczalnych dla ludności i pracowników w odległości kilku metrów od przewodu, (również na wysokości człowieka).
Przy poziomie średniego napięcia 25 kV nie występuje zjawisko ulotu (słyszalnego hałasu) jak w przypadku linii wysokich i najwyższych napięć (>=100 kV), nie ma więc ujemnych oddziaływań akustycznych.
69. Ile czasu wcześniej otrzymamy informację, jeżeli już zostanie zaakceptowana trasa kolei, na możliwość kupna nowego domu?
Aktem określającym nieruchomości lub ich części, które zostaną przejęte na rzecz Skarbu Państwa pod budowę linii kolejowej będzie decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawa zawiadomienia dotyczące toczącego się postępowania (wszczęcie postępowania, zebranie dowodów, wydanie decyzji) będą przesyłane właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości na adres wskazany w katastrze nieruchomości tj. ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostę. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym strony zawiadamia się w formie publicznego obwieszczenia wywieszanego m.in. w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości oraz stronie BIP tego urzędu.
Podkreślić należy, że z punktu widzenia opisanego procesu istotną sprawą jest zadbanie o aktualizację danych w ewidencji gruntów i budynków oraz o uregulowanie stanu prawnego nieruchomości.
70. Dlaczego bardziej brane są uwagi kopalń, które kończą swoją działalność, a nie mieszkańców, którzy będą żyć z tą „wartością dodaną” w postaci kolei?
Pytanie zawiera nieprawdziwą tezę, ponieważ:
– nie wszystkie kopalnie w rozpatrywanym rejonie będą podlegały wygaszeniu (np JSW S.A.);
– szkody górnicze są parametrem krytycznym ze względu na bezpieczeństwo nowoprojektowanej linii;
– opinie mieszkańców i samorządów będą również brane pod uwagę na etapie oceny wariantów.
71. Kiedy ma zostać podjęta ostateczna, wiążąca decyzja co do wariantu trasy?
Wariant inwestorski będzie znany po zakończeniu analiz, co powinno nastąpić w III kwartale br.
72. Rozumiem, że po wpłacie odszkodowania do banku kredyt jest spłacony i zakończony. Co dalej ma zrobić taka osoba, która w tej chwili, przy tych stopach procentowych i przy polskiej walucie nie ma zdolności kredytowej, aby zaciągnąć ponownie kredyt na zakup lub budowę domu?
Określenie wysokości odszkodowania za przejętą nieruchomość zostanie określone na podstawie operatu szacunkowego na dzień wydania decyzji lokalizacyjnej – plan na 2024 r. Zakładamy, że wartość będzie równa lub wyższa wysokości kredytu. Należy także podkreślić że każdy taki przypadek będzie zatem poddany szczegółowej analizie i w jej efekcie rozpatrywany indywidualnie – z uwzględnieniem określonych przepisami form rekompensaty i wsparcia. Sytuacja każdego kredytobiorcy jest bardzo indywidualna i nie da się odpowiedzieć bez szczegółowej analizy konkretnego przypadku.
Spółka będzie dążyć do zagwarantowania mieszkańcom możliwie najkorzystniejszych warunków przejęcia nieruchomości.
73. A kiedy zostanie ogłoszony wybrany wariant?
Wariant inwestorski będzie znany po zakończeniu analiz, co powinno nastąpić w III kwartale br.
74. Jak wykonacie przekop dla Kanału śląskiego pod nasypem kolei?
Konkretne rozwiązania dotyczące Kanału Śląskiego zostaną zrealizowane w momencie, kiedy wykonawcy koncepcji Kanału śląskiego będą dysponować koncepcją, którą można funkcjonalnie połączyć z projektowaną linią kolejową.
75. Czy nie obawiacie się Państwo starych, niezinwentaryzowanych sztolni i chodników, których dużo pod gmina?
Wykonawca w ramach realizowanego STEŚ prowadzi między innymi badania geologiczne polegające na wykonaniu odwiertów w śladzie projektowanych wariantów i rozpoznaje warunki gruntowe do określonej głębokości. Analizujemy również dane historyczne i bazy danych Kopalń. Na tej podstawie zostały już zaproponowane trasowania wariantów. Jak również obecnie analizowane przebiegi planowane są z uwzględnieniem istniejących warunków gruntowych jak i obszarów tzw. dawnych płytkich wydobyć. Patrz odpowiedź powyżej na pytanie o „poprowadzenie linii w miejscach, które historycznie były eksploatowane górniczo”.
76. Czemu nie zmodernizować linii Ostrawa-Rybnik-Katowice?
Geometria planowanej linii kolejowej umożliwia poruszanie się pociągów z prędkościami do 250 km/h. Istniejące linie kolejowe mają dużo niższe parametry. Doprowadzenie tych istniejących linii kolejowych do podobnych parametrów wiązało by się również z procesem przeprojektowania tych linii i dużo większych zajętości terenu niż dotychczasowa zajętość terenów pod istniejące linie kolejowe.
77. Czy znany jest szacunkowy koszt linii Katowice-Ostrawa?
Szacunkowy koszt zostanie określony w ostatnim etapie Studium.
78. W jaki sposób na mapach CPK są zaznaczone drogi, które zostaną zamknięte dla ruchu drogowe oraz jak drogi, które zostaną przebudowane ale ruch będzie odbywał się normalnie?
Na obecnym etapie prac nad STEŚ planowane są rozwiązania przebudowy dróg wojewódzkich i powiatowych w przecięciu z linią kolejową. W tym przypadku wspomniane drogi będą krzyżować się górą nad linią kolejową i będą prowadzone na obiektach inżynieryjnych (wiadukty drogowe). W przypadku dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych planuje się je przebudować „w śladzie” to znaczy w miejscu w którym są obecnie, oczywiście w miarę uzasadnionych możliwości technicznych. Przebudowa pozostałych dróg zostanie zaproponowana w sposób najbardziej korzystny
79. Dlaczego Spółka Egis nie chce wykorzystać istniejących linii kolejowych na których można poruszać się 120 km /h na odcinku Katowice-Bohumin linia 140?
Geometria planowanej linii kolejowej umożliwia poruszanie się pociągów z prędkościami do 250 km/h. Istniejące linie kolejowe mają dużo niższe parametry, co nie gwarantuje konkurencyjności projektu względem innych środków transportu. Ponadto doprowadzenie tych istniejących linii kolejowych do podobnych parametrów wiązało by się również z procesem przeprojektowania tych linii i dużo większych zajętości terenu niż dotychczasowa zajętość terenów pod istniejące linie kolejowe.
80. O uwolnienie zdolności przepustowej jakiej linii mowa? W jakim to celu? Czy na istniejące linie przeniesiony zostanie ruch towarowy?
Chodzi o uwolnienie zdolności przepustowej na już istniejących liniach, co umożliwi realizację połączeń przede wszystkim lokalnych i regionalnych. Wysokie obciążenie istniejącej infrastruktury uniemożliwia stworzenie atrakcyjnej oferty dla mieszkańców. Dla ruchu towarowego przewidziany jest przede wszystkim ciąg przez Zebrzydowice.
81. Jakie poziomy decybeli obowiązują w porze dziennej?
W procesie projektowania i dalszego prowadzenia przedsięwzięcia nie dopuszcza się do sytuacji, gdzie są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu. Dla zabudowy jednorodzinnej w porze dziennej norma wynosi 61 dB a w porze nocnej 56 dB. Proces analiz przebiegów pod kątem ochrony akustycznej opisany jest w odpowiedzi na powyższe pytanie „Jakie natężenie hałasu zakładają Państwo w związku z eksploatacją linii kolejowej?
Z odpowiedziami na pytania zadane przez mieszkańców innych gmin można zapoznać się pobierając plik PDF przygotowany przez projektanta STEŚ.