W środę 22 marca w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się konferencja prasowa z udziałem wojewody oraz przedstawicieli spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie planowanej linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa. Podczas konferencji poinformowano, że do realizacji wybrano wariant 72, biegnący poza terenem Gostyni.
Tekst był aktualizowany (ostatnia zmiana: godz. 11:21)
Pociągi jednak nie przez Gostyń
Konferencja prasowa rozpoczęła się o godz. 10.00 w sali marmurowej urzędu przy udziale wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka, wiceministra Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnika Rządu ds. CPK Marcina Horały, a także nieco bliżej znanego mieszkańcom gminy koordynatora ds. odc. Katowice-Ostrawa Macieja Pańczaka.
Powitany przez wojewodę minister Marcin Horała przekazał na początku, że linia nr 170 Katowice-Ostrawa będzie miała wymiar regionalny, krajowy i międzynarodowy, jako część większej sieci z północy na południe Europy. Pozwoli zaoferować szereg szybkich połączeń między miastami na poziomie odtąd w Polsce nieznanym. Następnie przeprosił, że prace trwały tak długo, ale jak wyjaśnił, było to podyktowane dogłębnymi analizami.
Dalej minister przekazał, że wybrany wariant zakłada najmniej wyburzeń i konfliktów przestrzennych, a wkrótce rozpocznie się kolejny etap prac – starania o decyzję środowiskową i przygotowanie projektu budowlanego, w ramach którego również prowadzone będą konsultacje z władzami gmin i mieszkańcami. Następnie minister zapowiedział rozpoczęcie programu dobrowolnych nabyć i podziękował osobom zaangażowanym w opracowanie wariantu inwestorskiego.
W dalszej kolejności głos zabrał poseł Grzegorz Matusiak z Prawa i Sprawiedliwości, związany z miastem Jastrzębie Zdrój, który wskazał, że mieszkańcy miasta oczekują budowy linii, która to miasto będzie uwzględniała. Poprosił następnie, żeby o inwestycji dalej rozmawiać z Łaziskami Górnymi i Mikołowem, gdzie projekt oprotestowano.
Potem głos zabrał senator Wojciech Piecha, wybrany do Senatu RP w okręgu rybnickim z listy Prawa i Sprawiedliwości. Docenił role projektowanej linii dużych prędkości dla rozwoju województwa śląskiego i poprosił, by odpowiednio pomóc mieszkańcom, którzy będą musieli zmierzyć się z procesem wywłaszczeń.
Wariant inwestorski zaprezentował Maciej Pańczak. Jak przekazał, najkorzystniejszy okazał się wariant nr 72, który biegnie poza terenem Gostyni, ale w powiecie mikołowskim dotyczy m.in. Mikołowa, Łazisk Górnych i Orzesza.
Jak ujawnił przedstawiciel CPK, w trakcie prac okazało się, że niewiele było możliwości poprowadzenia nowej linii kolejowej w trudnym pod wieloma względami terenie. Następnie zapewnił, że odcinek wysokiej prędkości poprowadzony będzie dopiero za Mikołowem i Łaziskami Górnymi, a potem szerzej przedstawił model analizy wielokryterialnej CPK, który składał się z czterech części: ekonomicznej, ekologicznej, technicznej i rozwojowej.
Podczas analiz najlepiej wypadł wariant nr 72, jako wariant najbardziej ekologiczny. Wariant 73 przez Gostyń znalazł się na miejscu drugim i został określony jako wariant najbardziej korzystny pod względem technicznym.
Dalej przedstawiciel CPK wyjaśnił, że linia będzie dopuszczała lżejsze pociągi towarowe – kontenerowe, jednak odcinek przez Mikołów i Łaziska Górne dostępny będzie tylko dla pociągów pasażerskich.
Na koniec poinformował, że w latach 2023-2029 planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, decyzji lokalizacyjnej i rozpoczęcie prac budowlanych.
Konferencja zakończyła się o godz. 10:57. Pełny zapis dostępny jest tutaj.
Transmisja: https://www.facebook.com/projektCPK/videos/713116747213683/
Termin ogłoszenia wariantu inwestorskiego w ciągu ostatniego roku był przekładany kilka razy. Po spotkaniu z mieszkańcami Gostyni i Wyr w kwietniu 2022 roku poinformowano, że wariant będzie wybrany w III kwartale 2022 roku. Później wybór miał nastąpić w IV kwartale, a następnie w połowie stycznia 2023 roku. Po tym terminie przedstawiciele CPK zdradzili, że wariant został wybrany, ale ogłoszenie nastąpi do końca marca 2023 roku.
Kalendarium wydarzeń:
28 października 2020 roku – Wójt Gminy Wyry wzięła udział w spotkaniu górnośląskich samorządowców z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie wariantów nowej linii kolejowej nr 170 na trasie Katowice-Ostrawa. Inwestor przedstawił m.in. zupełnie nową propozycję, w ramach której uwzględniono poprowadzenie torów przez Wyry i Gostyń – tj. przez Zawodzie w Wyrach, ul. Łuczników i ul. Rybnicką w Gostyni. Wójt od razu wskazała, że gmina nie jest zainteresowana przedstawioną propozycją, ponieważ szlak kolejowy poprowadzony w takim wariancie podzieliłby gminę na pół.
30 października 2020 roku – Wójt poinformowała na sesji Rady Gminy Wyry, że spółka CPK sonduje możliwość poprowadzenia linii kolejowej Katowice-Ostrawa przez teren gminy Wyry. Przedstawiła ponadto relację ze spotkania z przedstawicielami spółki. Radni podtrzymali negatywne stanowisko wójta w tej sprawie (więcej…).
10 listopada 2020 roku – Odbyło się indywidualne spotkanie przedstawicieli CPK z władzami gminy Wyry. Wójt ponownie przedstawiła negatywne stanowisko samorządu dotyczące nakreślonego przez spółkę wariantu przez Gostyń i Wyry. W alternatywie wójt zaproponowała inwestorowi wykorzystanie pod budowę linii terenów leśnych.
26 listopada 2020 roku – Sprawa planowanej linii kolejowej była głównym tematem listopadowej sesji Rady Gminy Wyry. Do debaty w roli eksperta zaproszono byłego prezesa Kolei Śląskich, z którym wypracowano strategię gminy w zakresie inwestycji, w tym alternatywne warianty do zaproponowania inwestorowi w drodze dalszych konsultacji. Radni odrzucili warianty narzucone przez spółkę CPK, w tym przedstawiony podczas tej sesji wariant dodatkowy, obejmujący wyłącznie miejscowość Wyry oraz istniejącą linię kolejową nr 169, a zamiennie wskazali dwa inne warianty, które wyznaczono z dala od istniejącej zabudowy, w obrębie lasu między gminą Wyry a Tychami (więcej…).
10 grudnia 2020 roku – Podczas nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Wyry w drodze uchwały radni oficjalnie sprzeciwili się nitkom proponowanym przez spółkę CPK. Wbrew zapowiedziom z wcześniejszego posiedzenia, w treści protestu nie ujęto opracowanych przez radnych wariantów alternatywnych przez lasy (więcej…).
31 grudnia 2020 roku – Spółka CPK ogłosiła przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla linii Katowice-Ostrawa w ramach działań przygotowawczych do właściwej fazy realizacji przedsięwzięcia. Zamówieniem objęto oprotestowane warianty w granicach powiatu mikołowskiego.
20 stycznia 2021 roku – Z inicjatywy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii doszło w formie zdalnej do spotkania przedstawicieli spółki CPK i PKP PLK z gminami Łaziska Górne, Mikołów, Rybnik, Tychy oraz Wyry, celem wypracowania satysfakcjonującego dla wszystkich stron rozwiązania w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Po długich rozmowach to się jednak nie udało, a inwestor zaproponował, by gminy spotkały się we własnym gronie i ustaliły dogodny wariant w oparciu o już istniejące propozycje.
4-9 lutego 2021 roku – Odbyły się wewnętrzne konsultacje przy udziale przedstawicieli m.in. gmin powiatu mikołowskiego i Tychów. W efekcie ustalono, że zaproponowana zostanie trasa przez lasy, okalająca gminę Wyry od wschodu i południa (mapa).
18 lutego 2021 roku – Doszło do spotkania z przedstawicielami spółki CPK w gronie samorządów powiatu mikołowskiego. Alternatywny przebieg przez lasy przedstawiła Wójt Gminy Wyry. Propozycja samorządowców nie spotkał się jednak z pozytywną opinią inwestora, a to, jak tłumaczono, ze względu na zbyt duże koszty po stronie środowiska naturalnego w razie realizacji inwestycji w oparciu o tereny wyłącznie leśne (więcej…).
15 marca 2021 roku – Do Ministerstwa Infrastruktury RP i spółki CPK wysłano wspólne stanowisko powiatu mikołowskiego oraz gmin powiatu dotyczące proponowanych tras linii kolejowej Katowice-Ostrawa. W piśmie wyrażono sprzeciw wobec przedstawionych dotychczas wariantów – „Żadna z przedstawionych tras (…) nie jest do zaakceptowania przez władze i mieszkańców gmin oraz Zarząd Powiatu Mikołowskiego” (treść listu).
23 marca 2021 roku – Do Starostwa Powiatowego w Mikołowie wpłynęło pismo nadesłane w odpowiedzi na stanowisko powiatu i gmin powiatu, w którym spółka CPK zapewniła o chęci dalszej współpracy celem wyłonienia takiego wariantu trasy, który „będzie budził najmniej kontrowersji w gminach powiatu mikołowskiego”. W liście przekazano też, że budowa nowej linii odciąży już istniejący szlak kolejowy przez Mikołów (treść listu).
20 maja 2021 roku – W kolejnym piśmie wysłanym przez władze powiatu mikołowskiego do CPK wskazano, że z punktu widzenia gmin i powiatu wyczerpano możliwości wypracowania akceptowalnego wariantu trasy i zawnioskowano o wyznaczenie trasy przebiegu linii, która nie przebiega przez teren powiatu (treść listu).
15 czerwca 2021 roku – Spółka CPK ogłosiła wyniki przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wykonawca ma 10-15 miesięcy na zrealizowanie dokumentu, który wskaże konkretne warianty do ewentualnej realizacji.
20 lipca 2021 roku – Spółka CPK podpisała umowę na opracowanie STEŚ z wyłonionym wykonawcą, spółką Egis Poland w konsorcjum z Egis Rail oraz Jaf-Geotechnika.
23 grudnia 2021 roku – Urząd Gminy Wyry opublikował przekazane przez wykonawcę STEŚ szczegółowe mapy dotyczące wariantów przebiegających przez gminę. Wcześniej wykonawca prowadził kolejne wewnętrzne konsultacje z zainteresowanymi gminami.
13 stycznia 2022 roku – Na stronie CPK udostępniono ankietę konsultacyjną, w ramach której mieszkańcy mogą wypowiedzieć się co do zaproponowanych wariantów. Zaproszono ponadto mieszkańców gminy Wyry do udziału w spotkaniu konsultacyjnym.
17 stycznia 2022 roku – Wójt Gminy Wyry powołała w Urzędzie Gminy Wyry koordynatora ds. współpracy w zakresie planowanej budowy kolei dużych prędkości (więcej…).
27 stycznia 2022 roku – Projektant STEŚ poinformował gminę o odwołaniu spotkania z mieszkańcami ze względu na skokowy wzrost zakażeń wirusem SARS-CoV-2 (piąta fala).
10 lutego 2022 roku – W trybie zdalnym, za pośrednictwem platform Microsoft Teams i YouTube, odbyło się zdalne spotkanie informacyjne dla mieszkańców gminy Wyry i miasta Tychy. W trakcie spotkania projektanci przedstawili projekt i udzielili odpowiedzi na pytania mieszkańców. Pełna relacja została udostępniona tutaj. Nagranie zostało zapisane tutaj.
22 lutego 2022 roku – W Wyrach na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej (DW 928) z ul. Łaziską i ul. Zjednoczenia mieszkańcy protestowali przeciwko budowie CPK (więcej…).
10 marca 2022 roku – Odbyło się specjalnie posiedzenie Senackiego Zespołu ds. Rozwoju Województwa Śląskiego przy Senacie RP w sprawie planowanej przez spółkę CPK linii kolejowej. W obradach, pod przewodnictwem sanatorki Haliny Biedy, uczestniczyli samorządowcy z powiatu mikołowskiego, w tym reprezentanci gminy Wyry (protokół).
12 maja 2022 roku – Część gmin, w tym Wyry, Łaziska Górne, Mikołów i Tychy, przekazała do spółki CPK wniosek o wprowadzenie zmodyfikowanego wariantu mikołowskiego z wykorzystaniem obecnej linii E 65 na odcinku Katowice-Tychy (treść).
13 maja 2022 roku – W jednej z sal narad w gmachu Sejmu Śląskiego miało miejsce posiedzenie Zespołu ds. Śląska Senatu RP poświęcone inwestycjom związanym z CPK, w którym wzięły udział Wójt Gminy Wyry i Przewodnicząca Rady Gminy Wyry.
4 sierpnia 2022 roku – Wójt Gminy Wyry wzięła udział w wysłuchaniu publicznym w sprawie wywłaszczeń i przymusowych wysiedleń pod inwestycję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, które miało miejsce w Sejmie RP. W swoim wystąpieniu sprzeciwiła się planom CPK w odniesieniu do gminy Wyry (nagranie).
12 sierpnia 2022 roku – Wykonawca STEŚ zapowiedział, że od sierpnia 2022 roku do marca 2023 roku będzie prowadził na terenie gminy prace geologiczne związane z badaniem warunków gruntowo-wodnych.
24 sierpnia 2022 roku – Wykonawca STEŚ przedstawił nowe warianty przebiegu linii kolejowej powstałe w wyniku zakończenia konsultacji z mieszkańcami (więcej).
22 marca 2023 roku – Na konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach poinformowano, że do realizacji wybrano wariant nr 72 biegnący przez m.in. Mikołów, Łaziska Górne i Orzesze, a nie ten, który był planowany przez m.in. Gostyń i Wyry.