Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił przetarg na świadczenie usług autobusowego transportu na obszarze m.in. powiatu mikołowskiego. Celem postępowania jest wyłonienie prywatnych podmiotów, które zapewnią obsługę niektórych linii autobusowych, w tym nowej metropolitalnej M12 przez Gostyń. Usługi mają szansę ruszyć od 1 czerwca 2023 roku.
Prywatni przewoźnicy poszukiwani
Ogłoszony w piątek 23 grudnia przetarg na świadczenie usług autobusowego transportu publicznego na obszarze działania ZTM został podzielony na dwie części – pierwsza dotyczy centralnej i wschodniej części metropolii, a druga zachodniej i południowej.
W części pierwszej organizator transportu miejskiego złożył zamówienie na 18 mln wozokilometrów na potrzeby usług świadczonych w obrębie m.in. Katowic, Mysłowic i powiatu mikołowskiego w celu uruchomienia dwóch nowych linii metropolitalnych: M12 z Gostyni do Katowic oraz M13 z Katowic do KSSE Sosnowiec, a także zabezpieczenia dodatkowej pracy przewozowej na innych obsługiwanych liniach.
Wybrany wykonawca przez 8 lat ma świadczyć usługi z wykorzystaniem pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2011 roku, spełniających normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, których średnia wieku nie przekracza 8 lat. Przewoźnik ma mieć do dyspozycji dwadzieścia pięć niskopodłogowych autobusów o długości od 11,5 do 15 m z co najmniej 3 drzwiami w części pasażerskiej (układ 1-2-2 lub 2-2-2) i co najmniej 26 miejscami siedzącymi, w tym min. 6 miejsc dostępnych z poziomu podłogi.
Umowa przewozowa podpisana po rozstrzygnięciu przetargu ma zobowiązać przewoźnika m.in. do stosowania w pojazdach monitoringu wizyjnego, systemu informacji pasażerskiej, klimatyzacji, ogrzewania, rozpowszechniania sieci WiFi, czy też udostępniania urządzeń przytrzymujących rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.
Jeśli uda się wyłonić wykonawcę dla tej części, to usługi na omawianym obszarze byłby realizowane od 1 czerwca 2023 roku do 1 czerwca 2031 roku.
Jak wyjaśnia ZTM, przetarg został ogłoszony ponieważ zarząd dąży do uruchomienia kolejnych linii metropolitalnych, czyli flagowych połączeń autobusowych zapewniających wygodny i szybki transport między gminami metropolii, na które od dawna czekają mieszkańcy. Ponadto z pomocą prywatnych przewoźników ZTM chce odciążyć miejskie przedsiębiorstwa komunikacji i jednocześnie zabezpieczyć dodatkową pulę pracy przewozowej na zaplanowane na rok 2023 zmiany w układzie połączeń.
Na ratunek linii M12
Ogłoszony właśnie przetarg to duża szansa na uruchomienie w 2023 roku zapowiadanej od kilku lat linii autobusowej M12 z Gostyni do Katowic. Start tego połączenia w latach 2021-2022 okazał się niemożliwy w związku z dużymi brakami kadrowymi w tyskim Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej, miejskiej spółce zajmującej się obsługą linii autobusowych na obszarze Tychów i okolic, która miała obsługiwać linię M12.
PKM od dawna próbował zaradzić sytuacji intensywnie prowadzoną rekrutacją, która była promowana m.in. w serwisach społecznościowych, na nośnikach w autobusach czy na antenie lokalnej stacji radiowej, oraz poprzez pełne otwarcie na osoby, które dopiero niedawno postanowiły na stałe związać się z regionem – od pewnego czasu autobusami na linii 157 kierują m.in. chwaleni przez pasażerów kierowcy z Azji. Działania te jednak pozwoliły przewoźnikowi jedynie na załatwienie doraźnych potrzeb i uruchomienie tylko części linii metropolitalnych, w tym M10 z Kobióra przez Tychy do Katowic.
Wychodząc naprzeciw tym problemom ZTM postanowił znaleźć prywatnego przewoźnika gotowego do świadczenia usług m.in. na linii M12. Jeśli plan się powiedzie, to po 8 latach usługi przewozowe na liniach publicznych w Gostyni znów będą realizowane zarówno przez spółki miejskie, jak i podmioty prywatne. Przewoźnik prywatny na linii do Katowic będzie też przypominał o dawnej prywatnej linii mikrobusowej do tego miasta.
Wszystko gotowe na start
Wójt Gminy Wyry Barbara Prasoł podczas grudniowej sesji Rady Gminy Wyry zapewniła, że w przypadku linii M12 wszystko jest już ustalone.
Wiadomo, że trasa linii będzie wiodła z zachodniej części Gostyni do centrum Katowic przez Wyry, Łaziska Średnie, Łaziska Górne, Mikołów i Kamionkę. Autobus będzie się zatrzymywać w Gostyni na przystankach „Gostyń Drzymały” (przystanek początkowy) i „Gostyń Poczta”, a w Wyrach na przystankach „Wyry Główna” i „Wyry Skrzyżowanie”. Ustalony jest rozkład jady – przejazd na trasie o długości ok. 30 km ma trwać 45 min, a także wyznaczone zostały miejsca postojowe i do zawracania pojazdów – gmina już ponad rok temu zawarła w tej sprawie stosowną umowę.
Jeśli tylko uda się wyłonić wykonawcę zdolnego do obsługi nowej linii, to kursy do Katowic ruszą jeszcze w czerwcu 2023 roku. Z pełną dokumentacja przetargową można zapoznać się tutaj. Termin składania ofert mija 27 stycznia 2023 roku.