Droga do Kobióra będzie zamknięta dla ruchu. Mieszkańcy protestują

Wykonawca przebudowy DW 928 w okresie od 9 maja do 30 września br. całkowicie zamknie dla ruchu odcinek leśny między Gostynią a Kobiórem – wynika z komunikatu, który do urzędów gmin wpłynął tuż przed majówką. Zmiana ogłoszona z zaledwie kilkudniowym wyprzedzeniem spotkała się z wyraźnym sprzeciwem mieszkańców.

Jedyna droga na południe zamknięta na 5 miesięcy
Pierwsze nieoficjalne informacje na temat całkowitego zamknięcia DW 928 na odcinku leśnym zaczęły krążyć wśród mieszkańców od czwartku 25 kwietnia, ale oficjalny komunikat ukazał się dopiero ostatniego dnia miesiąca – we wtorek 30 kwietnia.

To właśnie tego dnia do urzędów gmin wpłynęła drogą elektroniczną wiadomość od wykonawcy z informacją o planowanych zmianach w organizacji ruchu i zamknięciu całego odcinka biegnącego przez las kobiórski pomiędzy Gostynią a Kobiórem na okres aż 5 miesięcy – od czwartku 9 maja do 30 września 2024 roku. Niedługo potem Urząd Gminy Kobiór przekazał informację na swojej stronie jako bardzo pilną.

Informacje ze strony gminy Kobiór (30 kwietnia):
Zawiadomienie o całkowitym zamknięciu drogi Gostyń – Kobiór

Budimex SA, generalny wykonawca przebudowy DW 928 informuje, że począwszy od dnia 09.05.2024 r. zostanie zamknięty odcinek drogi DW 928 na długości lasu między miejscowością Gostyń a Kobiór, tym samym przejazd nie będzie możliwy.

Przewidywany czasokres zamknięcia do 30 września 2024 r. Osoba do kontaktu ze strony Budimex: Kierownik Budowy Grzegorz Konieczek tel.: 517 124 052.

źródło: kobior.pl

Zawiadomienie zamieszczone przez gminę Kobiór wywołało wiele komentarzy. To dlatego, że całkowite zablokowanie odcinka prowadzącego do Kobióra i dalej do Tychów, Pszczyny oraz wielu innych miejscowości na południu województwa na tak długi okres czasu znacznie skomplikuje codzienne życie wielu mieszkańców Gostyni i Kobióra – wydłużając już i tak utrudniony dojazd do pracy czy szkół.

W dodatku do takiej sytuacji, wedle wcześniejszego planu organizacji ruchu i deklaracji wykonawcy, nigdy w trakcie tego remontu nie miało dojść, a droga miała być całkowicie zamknięta tylko dla ruchu tranzytowego.

Wybrany przez wykonawcę objazd ma kierować pojazdy zmierzające z Gostyni w kierunku Kobióra przez remontowaną DW 928 do Mikołowa (liczne utrudnienia) i dalej przez Tychy wzdłuż DK 44 (po drodze realizowana jest modernizacja wiaduktu) oraz DK 1 na trasie pomiędzy Tychami i Kobiórem. W takim wariancie kierowcy pragnący dojechać z centrum Gostyni do centrum Kobióra będą musieli pokonać trasę o długości 28 km, a nie 6 km jak wcześniej, mierząc się z wieloma dodatkowymi utrudnieniami w związku z pracami na DW 928 i DK 44. Ponadto wariant ten zablokuje trasę linii autobusowej Z-57, którą mieszkańcy codziennie dojeżdżają do Tychów z przesiadką w Kobiórze (linia 157).

Stanowisko władz gminy Wyry
W czwartek 2 maja do sprawy odniósł się Urząd Gminy Wyry przekazując na swoje stronie, że gmina od początku była przeciwna zmianom w organizacji ruchu i wciąż sprzeciwia się planom zamknięcia drogi na odcinku Gostyń – Kobiór.

„Gmina Wyry jest stanowczo przeciwna zamykaniu DW928 na jakichkolwiek odcinkach. Eskalacja utrudnień nie może mieć miejsca, ponieważ nadrzędny powinien być interes mieszkańców. W naszej ocenie istnieje techniczna i organizacyjna możliwość takiego poprowadzenia robót, by wykonać je w terminie; bez zamykania jakiegokolwiek odcinka. Tym samym raz jeszcze zwracamy się do wszystkich decydentów o zmianę podjętej decyzji w taki sposób, by zapewnić przejazd mieszkańcom do ważnych dla nich miejsc” – przekazano w komunikacie na stronie urzędu.

Pełna treść komunikatu opublikowanego na stronie gminy Wyry (2 maja)

W dniu 30 kwietnia 2024 r. od jednego z podwykonawców firmy Budimex, otrzymaliśmy komunikat o planowanym zamknięciu od dnia 9 maja br. fragmentu drogi wojewódzkiej  DW928 na odcinku leśnym, pomiędzy Gostynią, a Kobiórem. Komunikat zawiera informację, że objazd poprowadzony ma zostać DK44 przez Tychy. Odcinek planowo zamknięty będzie do 30 września. Komunikacja autobusowa linią Z57 odbywać się będzie na trasie Mikołów-Wyry-Gostyń (kurs do ulicy Miarowej).

Mapa objazdu:

DW928 / ul. Pszczyńska / jest drogą wojewódzką, tym samym Gmina Wyry nie jest organem decyzyjnym w sprawach dotyczących jej przebudowy. Gmina mogła jedynie wydawać opinie i od początku te opinie były negatywne. Do wglądu publikujemy Państwu pisma potwierdzające nasze słowa. Organem zarządzającym DW928 jest Marszałek Województwa Śląskiego, a inwestorem przebudowy – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który bezpośrednio zarządza drogą.

Wykonawca przebudowy DW928 o opinię ws. zamknięcia drogi zwrócił się do Urzędu Gminy Wyry w dniu 6 lutego. Temat ten został omówiony i negatywnie zaopiniowany; zarówno na posiedzeniu komisji ds. rozwoju miejscowości Wyry w dniu 19 lutego 2024 r., jak i na posiedzeniu komisji ds. rozwoju miejscowości Gostyń, która odbyła się dzień później. Firma Drogmol (podwykonawca Budimexu), o negatywnej opinii Urzędu Gminy Wyry została poinformowana pismem z dnia 26 lutego 2024 r. Negatywną opinię w tej sprawie wyraził również Zarząd Transportu Metropolitalnego. Z pismem do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach zwróciła się również Przewodnicząca Rady Gminy Wyry, Joanna Pasierbek-Konieczny. Wśród argumentów przeciwko zamknięciu drogi wymieniła m.in. całkowite zawieszenie publicznej komunikacji lokalnej na odcinku Gostyń-Kobiór-Tychy (Tychy-Kobiór-Gostyń) tj. na linii Z-57/157, co spowoduje brak możliwości dojazdu młodzieży do szkół w okresie matur; straty finansowe dla naszych lokalnych firm; a także brak możliwości dojazdu do miejsc pracy zlokalizowanych w Kobiórze, w Tychach, czy w Pszczynie.

Jeszcze raz podkreślamy, że Gmina Wyry jest stanowczo przeciwna zamykaniu DW928 na jakichkolwiek odcinkach, eskalacja utrudnień nie może mieć miejsca, ponieważ nadrzędny powinien być interes Mieszkańców. W naszej ocenie istnieje techniczna i organizacyjna możliwość takiego poprowadzenia robót, by wykonać je w terminie; bez zamykania jakiegokolwiek odcinka. Tym samym raz jeszcze zwracamy się do wszystkich decydentów o zmianę podjętej decyzji w taki sposób, by zapewnić przejazd Mieszkańcom do ważnych dla nich miejsc.

Załączniki:

źródło: wyry.pl

Urząd zamieścił również skan pisma, które wysłano do gmin 30 kwietnia:

Dotyczy: Zamknięcie drogi wojewódzkiej nr 928 na odcinku lasu między Gostyniem a Kobiórem.

Działając w imieniu BUDIMEX S.A. (dalej: „Wykonawca”) realizujący zadanie pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 928 na odcinku od DK 44 do skrzyżowania z DK 1″, informujemy iż zgodnie z zatwierdzonym Projektem Tymczasowej Organizacji Ruchu pn.: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 928 na odcinku od DK 44 do skrzyżowania z DK 1 – Projekt Wykonawczy nr 02 – Zamknięcie odcinka DW 928 w km 8+515-12+347 oraz wyznaczenie objazdu” począwszy od dnia 09.05.2024r zostanie zamknięty odcinek drogi DW 928 na długości lasu między miejscowością Gostyń a Kobiór, tym samym przejazd nie będzie możliwy.

W związku z powyższym, Wykonawca zwraca się z prośbą o udostępnienie przedmiotowej informacji na dostępnych kanałach informacyjnych mieszkańców (media społecznościowe, strona internetowa itp.).

Przewidywany czasokres zamknięcia do 30 września 2024r. Osoba do kontaktu ze strony Budimex: Kierownik Budowy Grzegorz Konieczek tel.: 517 124 052.

Z poważaniem,
DYREKTOR KONTRAKTU
Sebastian Komasa

źródło: wyry.pl

Tego samego dnia do sprawy w serwisie Facebook odniosła się również wójt elekt Joanna Pasierbek-Konieczny, wskazując m.in. że decyzję zatwierdził ustępujący marszałek województwa śląskiego, a do czasu wyboru nowego marszałka w województwie panuje swego rodzaju bezkrólewie. Nowa wójt zapowiedziała też, że po objęciu urzędu – tj. po tym jak złoży ślubowanie w poniedziałek 6 maja – w pierwszej kolejności spotka się z przedstawicielami wykonawcy w tej właśnie sprawie.

Stanowisko wójt elekt Joanny Pasierbek-Konieczny (2 maja, godz. 9:28)

Szanowni Państwo,

mimo negatywnej opinii Gminy Wyry wyrażonej zarówno pismem wójt Barbary Prasoł, jak i komisji Rady Gminy Wyry – wykonawca przebudowy DW928 uzyskał pozwolenie marszałka województwa śląskiego na całkowite zamknięcie drogi na odcinku pomiędzy Gostynią a Kobiórem. O braku zgody na takie rozwiązanie mówiliśmy również podczas sesji Rady Gminy, w której uczestniczyli przedstawiciele inwestora i wykonawcy przebudowy.

✅ Pierwsza nieoficjalna informacja na ten temat dotarła do Urzędu Gminy w czwartek, 25 kwietnia. Niezwłocznie skontaktowałam się z przedstawicielką Zarządu Dróg Wojewódzkich, która potwierdziła, że czekają na podpisanie decyzji przez marszałka. Jako argument przemawiający za zamknięciem drogi, usłyszałam, że to pozwoli na przebudowę tego odcinka „na gotowo” i uruchomienie go w całości po 30 września.

✅ Skontaktowałam się również z wicewojewodą Michałem Kopańskim informując go o planach firmy Budimex. Wspólnie podjęliśmy od razu działania, żeby wpłynąć na zmianę tej decyzji.

✅ Jako przewodnicząca Rady Gminy wysłałam również pismo do Zarządu Województwa Śląskiego oraz do Zarządu Dróg Wojewódzkich podnosząc najważniejsze argumenty przeciwko całkowitemu zamknięciu drogi:

– brak bezpośredniego połączenia komunikacją miejską z Tychami,

– zdecydowane utrudnienie dojazdu do Tychów ze względu na prowadzoną budowę mostu na DK44 na wysokości Wilkowyj,

– mocno zaawansowany etap prac na odcinku leśnym, który mógłby być kontynuowany w dotychczasowym systemie,

– zgłaszane już problemy przedsiębiorców o obniżce obrotów i liczbie klientów, co przy zamknięciu całkowitym drogi może skończyć się upadkiem tych firm,

– 9 maja to czas matur pisemnych, likwidacja dojazdu do szkół może spowodować problemy uczniów z dotarciem na czas.

✅ Na ten moment nie wpłynęła żadna odpowiedź na moje pismo.

✅ Oficjalna, lakoniczna informacja o planowanym zamknięciu drogi dotarła do Urzędu Gminy we wtorek, 30 kwietnia. Wykonawca musiał to zrobić minimum na 7 dni przed. Jak wynika za pisma – Budimex planuje nową organizację ruchu od 9 maja.

✅ Na ten moment nie mam żadnych narzędzi, żeby skutecznie zablokować decyzję marszałka województwa. Mimo że absolutnie się z nią nie zgadzam.

✅ Sytuację utrudnia dodatkowo koniec i początek kadencji samorządu wojewódzkiego – 7 maja odbędzie się wybór nowego marszałka, natomiast decyzję podpisał ustępujący.

✅ To, co możemy zrobić, to podjąć próbę rozmów z Zarządem Transportu Metropolitarnego w celu sprawnej organizacji komunikacji publicznej.

✅ Jako Mieszkańcy również możemy wysyłać swój sprzeciw przeciwko utrudnianiu naszego codziennego życia, co proponuje jeden z Mieszkańców. Szczegóły w komentarzu.

✅ Ja ze swojej strony deklaruję ponowną interwencję na wszystkich możliwych szczeblach. Moja sytuacja również nie jest w tym momencie jednoznaczna – od 30 kwietnia nie jestem już przewodniczącą rady, ponieważ kadencja się skończyła, a nie złożyłam jeszcze ślubowania jako wójt, bo to nastąpi 6 maja.

✅ Mogę Państwa zapewnić, że organizacja spotkania z przedstawicielami Budmiexu będzie pierwszą priorytetową sprawą, jaką się zajmę po objęciu funkcji wójta.

źródło: facebook.com

Z informacji przekazanych przez wójt elekt wynika, że zmiana organizacji ruchu według inwestora – Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, ma pozwolić wykonawcy na oddanie gotowej drogi między Gostynią a Kobiórem w terminie do 30 września br.

Inwestycja pod presją czasu
W tym miejscu należy nadmienić, że odcinek DW 928 od przejazdu kolejowego w Wyrach do Kobióra, ujęty w dokumentacji jako etap II, objęty jest dofinansowaniem zewnętrznym ze środków budżetu państwa z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych i musi zostać rozliczony w ustalonym z góry terminie.

Wykonawca został zobligowany przez inwestora do zakończenia przebudowy tego odcinka w ciągu 24 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, co nastąpiło 13 kwietnia 2023 roku – termin ubiega więc 13 kwietnia 2025 roku. Jeśli inwestor nie rozliczy w terminie etapu objętego dofinansowaniem, to pozyskane środki zewnętrzne będą musiały wrócić do budżetu państwa ze szkodą dla budżetu województwa – chodzi o 65 mln zł.

Pozostałe odcinki DW 928 obejmujące Mikołów i Wyry oraz dalszą część Kobióra przebudowywane są wyłącznie ze środków województwa śląskiego z dłuższym terminem realizacji – do 36 miesięcy z możliwością przedłużenia.

Co dalej?
Sprawa jest rozwojowa. Również sami mieszkańcy działają, aby zapobiec zamknięciu drogi – o tym co można zrobić napisano w postach znajdujących się tutaj tutaj. Powstała też petycja online.

Wicewojewoda śląski Michał Kopański z Gostyni (jako przedstawiciel rządu RP w terenie) zapowiedział organizacje spotkanie z zarządem województwa w sprawie zamknięca drogi.

W nawiązaniu do tematu zamknięcia drogi do Kobióra, po ukonstytuowaniu się nowej rady gminy, zarządu województwa i sejmiku, zorganizuję spotkanie radnych i pani wójt z przedstawicielami nowego zarządu województwa. Może się coś jeszcze uda odkręcić.

źródło: facebook.com

Kontrowersyjne decyzje wykonawcy inwestycji nie po raz pierwszy spotykają się z oporem mieszkańców Gostyni. W zeszłym roku mieszkańcy nie zgodzili się na to, by wykonawca na czas budowy mostów poprowadził objazd przez ul. Kpt. J. Rybczyńskiego i ul. Miarową. Z pomysłu się wycofano – wykonawca musiał wykonać mosty tymczasowe.

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl

Jeden komentarz

  1. Może by tak urządzić spacer przez przejście dla pieszych w dzień lania asfaltu, albo betonowania ustroju mostu? Ciekawe co wykonawca zrobi z zastygniętym asfaltem, albo betonem?

Możliwość komentowania została wyłączona.