W wybranych gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od lutego br. można korzystać z publicznego systemu wypożyczania rowerów pn. Metrorower. W niedzielę 28 lipca do systemu włączono kolejne gminy, w tym gminę Wyry. W Gostyni, której mieszkańcy jeżdżą rowerami nadzwyczaj chętnie, powstały trzy wypożyczalnie.
Metrorower rozszerza zasięg
Metropolitalny system bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich uruchomiono 25 lutego 2024 roku w kilku większych gminach1, łącząc dotąd autonomiczne systemy wypożyczalni różnych miast – np. „City by bike” w Katowicach czy Tyski Rower Miejski – w jedną spójną sieć. Jednocześnie zaplanowano rozbudowę systemu tak, aby z biegiem czasu metrorowerami można było poruszać się również między pozostałymi gminami.
Już na bardzo wstępnym etapie zainteresowanie projektem wyraziła również gmina Wyry, w której pod koniec czerwca rozpoczął się montaż sześciu stacji z rowerami. Miesiąc później wszystkie stacje wyposażono w rowery – w Gostyni na start udostępniono 4 rowery, a w Wyrach 3, tak by przy każdej stacji był dostępny co najmniej jeden rower.
Stacje na terenie gminy uruchomiono w następujących miejscach:
- centrum Gostyni – za budynkiem poczty
- ul. Rybnicka w Gostyni – szkoła podstawowa
- ul. Dębowa w Gostyni – teren rekreacyjny
- ul. Główna w Wyrach – Urząd Gminy Wyry
- ul. Pszczyńska w Wyrach – przejazd kolejowy
- ul. Wagonowa w Wyrach – jezioro Wicie
Wszystkie zaparkowane w Gostyni i Wyrach jednoślady to rowery miejskie tzw. czwartej generacji, które posiadają m.in. wbudowany komputer pokładowy z systemem GPS.
Każdy pojazd jest odpowiednio przygotowany do jazdy i regularnie poddawany przeglądom technicznym. Każdy posada m.in. przerzutkę 3 biegową, dzwonek obrotowy, światła pozycyjne i odblaskowe. Użytkownicy maja możliwość dostosowania wysokości siodełka.
Rowery nie zostały przypisane do punktów na stałe. Wypożyczonym jednośladem można udać się m.in. do Łazisk Górnych, Mikołowa czy Tychów i zostawić w innej stacji bez dodatkowych opłat – lub też w innym miejscu w ramach strefy zwrotu obejmującej te miasta, ale wiąże się to z naliczeniem opłaty w wysokości 10 zł (za przyprowadzenie roweru pozostawionego poza stacją użytkownik otrzyma 5 zł na kolejne przejazdy).
Publiczne rowery mają być uzupełnieniem oferty systemu Transport GZM w gminach metropolii i służyć nie tylko do rekreacji, ale przede wszystkim do codziennych przejazdów np. na zakupy, do urzędu gminy czy jako środek pozwalający na dojazd do oddalonego od miejsca zamieszkania przystanku (np. z ul. Dębowej do centrum Gostyni lub do dworca w Łaziskach Średnich w ramach jednego biletu długookresowego). Metrorower to więc kolejny ważny element transportu miejskiego, obok pociągu czy autobusu.
Docelowo na ulicach metropolii może pojawić się nawet 7 tys. publicznych rowerów, a Metrorower ma szansę stać się największą siecią wypożyczalni rowerów w Polsce.
Jak wypożyczyć i zwrócić rower?
Aby móc skorzystać z rowerów udostępnionych w ramach systemu Metrorower należy założyć konto na stronie internetowej systemu, a następnie zaakceptować regulamin i doładować konto opłatą inicjalną w wysokości 10 zł – później na koncie zawsze musi znajdować się min. 10 zł, aby można było korzystać z systemu. Istnieje również możliwość przypisania karty płatniczej do konta aby uniknąć wnoszenia „kaucji”, ale w trakcie pisania tego tekstu nie udało się tego dokonać ani na stronie internetowej, ani w aplikacji mobilnej.
Po zalogowaniu w aplikacji Metrorower (Android, iOS) proces związany z wypożyczeniem jest bardzo prosty – wystarczy zeskanować kod QR znajdujący się na kierownicy/błotniku lub wpisać numer roweru, a następnie potwierdzić wybór.
Potem rower zostanie automatycznie odblokowany – blokada typu O-lock zamontowana na tylnym kole odskoczy do pozycji otwartej, a pojazd potwierdzi tę operację krótkim sygnałem dźwiękowym (wideo). Aplikacja zacznie odtąd odmierzać czas.
- Zaloguj się w aplikacji Metrorower
- Zeskanuj kod QR przy wybranym rowerze
- Potwierdź wolę wypożyczenia pojazdu w aplikacji
– Rower zostanie odblokowany
– Aplikacja zacznie odliczać czas
Jak po zaparkowaniu roweru dokonać zwrotu pojazdu? Równie prosto. Należy wybrać w aplikacji opcję „Zakończ” i zamknąć blokadę O-lock. Rower potwierdzi tę czynność krótkim sygnałem dźwiękowym (wideo), a aplikacja wyświetli podsumowanie.
- Przejdź do aplikacji Metrorower
- Wybierz opcję „Zakończ”
- Zamknij zamek O-lock
– Rower zostanie zablokowany
– Aplikacja wyświetli podsumowanie
Za pośrednictwem jednego konta w systemie można wypożyczyć maksymalnie 4 rowery.
Ile to kosztuje?
Za przyjazd trwający nie dłużej niż 30 min aplikacja pobierze z konta symboliczną złotówkę. W tym czasie można pokonać znaczny dystans między stacjami (np. od centrum Gostyni do jeziora Wicie) i w razie potrzeby zwrócić i ponownie wypożyczyć rower na kolejne pół godziny co pozwoli zaoszczędzić 50 gr, bo godzinna przejażdżka (od 30 do 60 min) to już wydatek w wysokości 2,5 zł – zgodnie z zatwierdzonym przez metropolię cennikiem.
Czas przejazdu | Cena |
---|---|
do 30 min | 1 zł |
31-60 min | 2,5 zł |
61-90 min | 4,5 zł |
91-120 min | 7 zł |
121-150 min | 10 zł |
Z uwagi na to, że Metrorower stanowi element systemu transportu publicznego, wszyscy posiadacze biletów średniookresowych, długookresowych, 24-godzinnych oraz 180-dniowych, a także posiadacze potwierdzonego prawa do bezpłatnych przejazdów mogą bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 60 min dziennie.
Poza tym zainteresowani regularnymi przejazdami mogą wykupić abonament – miesięczny za 29,90 zł, półroczny za 129 zł i roczny za 239 zł.
Jak się jeździ publicznym rowerem?
Metrorower to rower miejski, dlatego najlepiej radzi sobie na utwardzonych nawierzchniach, choć oczywiście dobrze sprawdza się też na odcinkach leśnych (ul. Macierzanki) i drogach objazdowych powstałych w związku z przebudową drogi wojewódzkiej nr 928 (wideo).
Mimo że pojazd na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie mocno obudowanego akcesoriami i niezbędnymi do działania w sieci urządzeniami elektronicznymi, to jest bardzo lekki, przez co prowadzi się go przyjemnie. Rower posiada solidną ramę aluminiową o uniwersalnej konstrukcji, a mechanizm napędowy zabezpieczony jest estetyczną i mocno rzucającą się w oczy osłoną w stylu zgodnym z malowaniem miejskich autobusów. Zmiana przełożeń 3 biegowej przerzutki Shimano jest sygnalizowana delikatnym kliknięciem manetek. Hamulce tarczowe zapewniają duży komfort i bezpieczeństwo podróży. Rower wyposażony jest w miękkie siodło, którego wysokość można w łatwy sposób dostosować.
Do dyspozycji użytkownika jest też dzwonek obrotowy, który wydaje donośne dźwięki oraz pojemny bagażnik zamontowany na kierownicy, który przyda się w drodze do urzędu gminy z dokumentami czy na zakupy do pobliskich marketów. Ze względu na to, że nie jest to w pełni sztywna konstrukcja – jego objętość można rozszerzyć za pomocą elastycznych linek – koszyk jest w stanie pomieścić więcej przedmiotów.
Potencjał roweru publicznego z pewnością zwiększy się po zakończeniu remontu DW 928, gdy do dyspozycji mieszkańców i gości oddane zostaną ciągi pieszo-rowerowe i ścieżki rowerowe. Metrorower może mieć wtedy istotne znaczenie przy dojazdach do dworca w Kobiórze2, a w przyszłości również przejazdu kolejowego w Wyrach – jeśli na linii nr 169 uda się kiedyś uruchomić regularnie połączenia kolejowe do Tychów i Katowic.