Czym do szkoły, pracy i na zakupy? Najczęściej samochodem

W połowie marca udostępnione zostały wyniki badań przeprowadzonych w ramach pierwszego etapu realizacji Studium Transportowego dla gmin centralnej części województwa śląskiego. Przyniosły one wiele interesujących danych na temat nawyków i motywacji, którymi mieszkańcy kierują się na co dzień, celem dotarcia do domu, szkoły czy pracy. Wszystkie, po zakończeniu kolejnego etapu badań, pozwolą lepiej planować siatki połączeń czy efektywniej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę. Na potrzeby studium, w okresie od września do listopada 2017 roku, ankieterzy przeprowadzili ponad 30 tysięcy wywiadów w terenie, otrzymali tysiąc odpowiedzi od internautów. Pytania dotyczyły celu podróży, środka transportu i czasu podróży.

Respondenci, mieszkańcy centralnej części województwa śląskiego, deklarowali podczas wywiadów, że najchętniej wybieranym przez nich środkiem transportu jest samochód (43,8%). Nieco rzadziej do szkoły, pracy czy sklepu idą pieszo (31,9%). Na tym tle słabiej wypadła komunikacja miejska (15,5%) i rower (3%). Co intrygujące, marginalne znaczenie w codziennym transporcie okazały się mieć połączenia kolejowe (0,4%).

Inaczej deklarowali internauci. Dla osób, które wypełniły ankietę w sieci, najważniejszy środek transportu w ciągu dnia stanowi komunikacja miejska (54,6%), przede wszystkim w postaci autobusu miejskiego. Samochód był wybierany rzadziej, ale wciąż często na tle innych możliwości podróży (40,6%). Piesze wyjścia deklarowało znacznie mniej respondentów (10,9%), a rower wypadł porównywalnie (3,4%).

Wywiady przeprowadzone w punktach wymiany ruchu, takich jak przystanki, centra przesiadkowe i dworce, pozwoliły określić codzienne kierunki podróży mieszkańców. Według ankietowanych, rano największe znaczenie ma odpowiednio dojazd do szkoły i pracy, w południe cele są mieszane, a potrzeby komunikacyjne ograniczone, zaś po południu liczy się powrót do domu z pracy i szkoły, a ponadto kierunki niezwiązane z domem, w tym do punktów usługowych i sklepów. Taki obraz potwierdziły wywiady przeprowadzone w centrach handlowych. Respondenci wskazali, że najchętniej odwiedzają galerie po południu, w godzinach od 16.00 do 18.00.

Internauci deklarowali głownie podróże niezwiązane z domem, rzadziej z domu do pracy i z pracy do domu. Wyjazdy do szkół odegrały najmniejsze znaczenie.

W ramach jesiennych badań sprawdzono też ruch towarowy, z podziałem na pojazdy z dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 tony oraz tych powyżej tej wartości. Kierowcy samochodów dostawczych (do 3,5 t) deklarowali realizację średnio 5 kursów w ciągu dnia, na dystansie średnio 22 km/kurs. Czas trwania jednego kursu dla tego typu pojazdów to średnio 23 minuty. Według ankietowanych, samochody dostawcze okazują się służyć przede wszystkim w ruchu wewnętrznym (83,2% wszystkich zrealizowanych przejazdów w ciągu dnia). Kierowcy pojazdów o DMC powyżej 3,5 t deklarowali realizację mniejszej liczby kursów, średnio 3 na dzień, ale na znacznie większym dystansie, średnio 100 km/kurs. Przejazd między punktami trwa odpowiednio dłużej, średnio 1 godzinę i 14 minut. Na drogach centralnej części województwa samochody ciężarowe realizują zadania równie często w ruchu wewnętrznym jak i zewnętrznym.

Czytelnicy zainteresowani pełnym raportem, zawierającym bardziej szczegółowe dane, mogą zapoznać się z nim na stronie studiumtransportowe.pl/results.

Studium Transportowe Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego powstaje na zlecenie Zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego. Dokument pozwoli zaplanować i wzmocnić podejmowane już działania w zakresie usprawnienia i integracji komunikacji, poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy też zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Studium powstaje przy współpracy z organizatorami transportu, gminami i związkami gmin.

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl