Od kilku miesięcy na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii sukcesywnie montowane są nowe słupki przystankowe z charakterystycznym logo metropolitalnej marki transportowej – Transport GZM. Kilka takich słupków zamontowano już przy ul. Rybnickiej, jednak docelowo pojawią się przy wszystkich przystankach w Gostyni.
Jeden wzór dla wszystkich gmin
Projekt nowego słupka powstał w ramach prac nad systemem informacji wizualnej, który w 2021 roku został zaprojektowany dla Zarządu Transportu Metropolitalnego w katowickiej pracowni TUKEJ, mającej w swoim dorobku wiele udanych projektów tego typu stworzonych m.in. dla Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Archikatedry Chrystusa Króla w Katowicach i Centrum Kultury w Lublinie.
Ciemnoszare słupki z logo systemu Transport ZTM składają się z kilku modułów, które w razie potrzeby mogą zostać szybko i łatwo wymienione. To zaś, jak zapewniają przedstawiciele ZTM, przekłada się na obniżenie kosztów związanych nie tylko z produkcją, ale też bieżącą obsługą, bo uszkodzenie jednego elementu nie spowoduje konieczności wymiany całej konstrukcji, co często zdarzało się w przeszłości.
Najważniejsze elementy modułowego słupka Transport GZM:
- tablica z nazwą przystanku, nazwą gminy i wyróżnionym na żółto numerem stanowiska wraz z obowiązkowym drogowym znakiem informacyjnym D-15, która może zostać zastąpiona banerem z informacją np. o czasowym wyłączeniu przystanku w kolorze żółtym;
- tablica z numerami linii oraz piktogramem typu transportu – autobus;
- gablota z aktualnym rozkładem jazdy, który zawiera: numer linii, typ transportu, nazwę przystanku docelowego, informację o ważności, schemat trasy, tabele godzinowe, legendę, dane kontaktowe, logo ZTM, informację o zakazie palenia, kody QR odsyłający do bardziej szczegółowego elektronicznego rozkładu jazdy i cennika;
- zwieńczenie w formie prostopadłościanu z logo systemu transportowego.
Słupki są montowane sukcesywnie na całym obszarze działania organizatora transportu, który obejmuje 56 gmin i prawie 7 tys. przystanków zlokalizowanych na ponad 2,5 tys. km². Nowe słupki pojawiają się w miejscach, gdzie doszło niedawno do kompleksowej wymiany infrastruktury (np. przebudowa miejsca przystankowego), zbudowano nowy przystanek lub tam, gdzie dotychczasowe słupki nadawały się już tylko do wymiany.
W Gostyni nowe słupki zamontowano przy kilku przystankach wzdłuż ul. Rybnickiej, które są obsługiwane przez linie M12, 294 i 594, ale nie zawsze przy obu stanowiskach. Komplet posiada przystanek początkowy linii M12 – „Gostyń Drzymały”. Z kolei przystanki „Gostyń Mamzera” i „Gostyń Motyla” zyskały dotąd tylko po jednym słupku przy stanowiskach obsługiwanych przez linię 594 w kierunku centrum miejscowości. Przystanki położone wzdłuż ul. Pszczyńskiej otrzymają nowe słupki po zakończeniu przebudowy drogi.
Kult słupka przystankowego
Montaż nowych słupków z gablotami z rozkładem jazdy wiąże się z demontażem tablic znajdujących się wewnątrz wiat przystankowych. Dzieje się tak, bo organizator transportu miejskiego dąży do tego, by w całej sieci tablice z rozkładami jazdy znajdowały się zawsze w tych samych miejscach – na zamontowanych w bliskim sąsiedztwie wiat słupkach obok innych informacji ważnych dla pasażerów i przewoźników.
Dotąd w różnych częściach GZM stawiano na różne rozwiązania. O ile w Katowicach i innych ościennych dla stolicy województwa miastach słupki przystankowe stanowiły trzon informacji pasażerskiej, tak w Gostyni i innych miejscowościach podregionu tyskiego stawiano na rozkłady umieszczane wewnątrz wiat, a słupki stosowano jako nośnik znaku drogowego D-15. Jednak to też nie zawsze, bo w samej Gostyni zdarzały się wyjątki.
Na przykład w centrum rozkłady jazdy do zeszłego roku można było znaleźć zarówno pod wiatą (stanowisko 1, kierunek Mikołów), jak i na słupku ze znakiem drogowym (stanowisko 2, kierunek Tychy). Rozkłady na słupkach można było też znaleźć przy stanowiskach bez wiat (np. przystanek „Gostyń Szkoła” przy sklepie budowlanym).
Po tym jak słupki zostaną z czasem wymienione w całej sieci, najważniejsze informacje zawsze będą znajdować się w tych samych, dostępnych dla wszystkich miejscach. Ta zmiana ma ułatwić komunikacje z pasażerami i zwiększyć komfort podróży.