W dniach 23-24 kwietnia na ulicach powiatu mikołowskiego, pszczyńskiego, gliwickiego i miasta Żory rozstrzygnięto pierwszą rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska oraz II rundę nowoutworzonego Historycznego Rajdowego Pucharu Polski w ramach V Rajdu Mikołowsko-Żorskiego – motosportowej imprezy organizowanej przez Automobilklub Ziemi Tyskiej.
Na honorowym starcie I rudny RSMŚl w sobotę 23 kwietnia, który miał miejsce na rynku w Mikołowie, zameldowały się w tym roku 63 załogi, z 114 zgłoszonych przed rajdem; z kolei na starcie II rundy HRPP, który ruszył tuż po odprawie etapu RSMŚl, zameldowało się 16 załóg.
Zawodnicy obu etapów zmierzyli się na kilku odcinkach specjalnych o łącznej długości około 40 km, wytyczonych przez organizatorów w Mikołowie (OS 1 Mikołów – sobotni prolog), Chudowie (OS 2/5 Zamek Chudów), Warszowicach (OS 3/6 Żory) oraz Gostyni (OS 4/7 Gostyń), w całkiem nowych lub odświeżonych wariantach. Cała trasa rajdu, licząc wraz z dojazdem do poszczególnych oesów i parku serwisowego przed centrum handlowym Auchan w Mikołowie, miała łącznie ponad 200 km długości.
Trasa rajdu chociaż forsowna, była możliwa do przebycia – większość załóg zdołała pokonać wyznaczone odcinki oraz ewentualne, nieprzewidziane wcześniej przeszkody. Z 63 załóg startujących w I rundzie RSMŚl na metę na rynku w Żorach w niedzielę 24 kwietnia, po ukończeniu wszystkich odcinków specjalnych, wjechało szczęśliwie 55 ekip. Jeszcze lepiej wyglądała tabela końcowa dla starszych pojazdów startujących w II rundzie HRPP – wszystkie załogi ukończyły rajd.
Czytaj więcej: rajd.mikolow.pl : Sztwiertnia wygrywa Rajd Mikołowsko-Żorski
Sobotnio-niedzielny rajd samochodowy był nie tylko gratką dla zawodników biorących udział w zmaganiach, ale również licznie przybyłych na to wydarzenie kibiców, dla których organizatorzy przygotowali moc atrakcji towarzyszących. W sobotę 23 kwietnia Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach zaprosiła wszystkich zainteresowanych do Miasteczka Ruchu Drogowego, z licznymi atrakcjami i prelekcją, zakończoną praktycznym sprawdzianem dla młodych kierowców na specjalnym torze w centrum miasta. Z kolei na trasie mikołowskiego prologu (OS 1 Mikołów) odbył się wieczorny pokaz supersamochodów (m.in. marki Ferrari i Maserati) oraz show z udziałem samochodów elektrycznych, po zakończeniu których na trasę superoesu późnym wieczorem wjechali miejscowi rolkarze. Na mikołowskim rynku miały ponadto miejsce liczne atrakcje dla dzieci, ale nie tylko: wspólne zabawy z animatorami oraz specjalne warsztaty poprowadzone przez wolontariuszy z Muzeum Energetyki w Łaziskach Górnych. W niedzielę 24 kwietnia, w drugim dniu imprezy, odbył się doroczny zlot pojazdów zabytkowych, który wystartował z mikołowskiego rynku do Miasteczka Westernowego Twinpigs, a zakończył się wystawą pojazdów na rynkowej płycie w Żorach.
Nad bezpieczeństwem kibiców i rajdowców zarówno podczas trwania rajdu, jak i po jego zakończeniu, czuwali nie tylko sędziowie zabezpieczenia, oddelegowani przez organizatorów, ale również służby publiczne. Wzorem lat ubiegłych pieczę nad całym ponadpowiatowym wydarzeniem objęła Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach.
W odniesieniu do poprzednich edycji, wartym zaznaczenia jest fakt, że tegoroczny V Rajd Mikołowsko-Żorski – znany wcześniej jako Rajd Mikołowski – był pierwszą edycją organizowaną po zmianie Zarządu Automobilklubu Ziemi Tyskiej1, któremu jako Prezes Zarządu od września 2015 roku przewodniczy Grzegorz Wróbel, przedsiębiorca, kierowca rajdowy, rodowity mieszkaniec Gostyni, od samego początku związany z mikołowskim rajdem samochodowym jako jego główny organizator i promotor.
Przebieg rajdu na odcinku specjalnym Gostyń:
I runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostwa Śląska
Pierwsze załogi na starcie odcinka specjalnego Gostyń (OS4) na ul. Tyskiej zameldowały się już około godz. 12.30, po pokonaniu wcześniejszych oesów w Chudowie (OS2) i Warszowicach (OS3). Trasa całego odcinka przebiegała przez ul. Tyską (od kapliczki przy zjeździe na ul. Tęczową do końca), ul. Tęczową (na całej długości) oraz ul. Wagonową w Wyrach (od granicy do przejazdu kolejowego). Pierwotnie odcinek miał być dłuższy o fragment od przejazdu kolejowego do skrzyżowania ul. Wagonowej z ul. Wróbla w Wyrach, jednak ze względu na trwający remont linii kolejowej 169, trasę jeszcze przed startem rajdu skrócono. Ulice objęte odcinkiem specjalnym na czas rajdu były całkowicie zamknięte dla normalnego ruchu, co wiązało się z utrudnieniami dla mieszkańców2.
Druga próba na trasie gostyńskiego odcinka specjalnego (OS7 – ostatni oes) rozpoczęła się ok. godz. 16.05, po odcinkach w Chudowie (OS5) i Warszowicach (OS6). W trakcie drugiego przejazdu odnotowano kolizję z płotem przy posesji na ul. Tęczowej.
Nad przebiegiem zmagań na odcinku w Gostyni czuwali strażacy z OSP Gostyń, policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Mikołowie oraz strażnicy miejscy.
II rudna Historycznego Rajdowego Pucharu Polski
Pierwsze rajdówki z dawnych lat startujące w II rudzie HRPP, zgodnie z harmonogramem rajdu, zameldowały się w punkcie startowym na ul. Tyskiej (OS4) dokładnie półtorej godziny po starcie pierwszej załogi I rudny RSNŚl, około godz. 14.00, po pokonaniu wcześniejszych odcinków (OS2 i OS3). Od chwili startu, przez kilkanaście następnych minut rywalizacji, na ul. Tyskiej i ul. Tęczowej królowały klasyki motoryzacji, wśród których prym wiódł Fiat 126p – sadząc po reakcjach – darzony przez kibiców największym sentymentem.
Druga próba na trasie gostyńskiego odcinka specjalnego (OS7) rozpoczęła się ok. godz. 17.20, po przebyciu wcześniejszych oesów (OS5 i OS6).
Historyczny Rajdowy Pucharu Polski to rajd samochodowy przewidziany dla pojazdów z dawnych lat, których dokumenty homologacyjne wydano przed końcem 1990 roku. W tym roku organizowany jest po raz pierwszy – I runda wystartowała z początkiem kwietnia, w ramach 10. Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza w Wieliczce, a II runa podczas V Rajdu Mikołowsko-Żorskiego.
Trasa odcinka specjalnego Gostyń
Relacja tekstowa na Twitterze – hashtag: #rajdmikołowskożorski.
źródło: własne, materiały organizatora