Ruszyła linia M12 Gostyń-Katowice. Kursuje codziennie, co godzinę

Punktualnie o godz. 4.46 w sobotę 3 czerwca z przystanku „Gostyń Drzymały” wyruszył w kierunku Katowic pierwszy autobus linii metropolitalnej M12 Gostyń-Katowice. Od tego momentu kursy w obu kierunkach realizowane są co godzinę – codziennie, od rana do nocy. To zupełnie nowa jakość i zupełnie nowe otwarcie na transport publiczny.

Metrolinia wystartowała o świcie
Pierwszy kurs nowej autobusowej linii metropolitalnej M12 Gostyń-Katowice został zrealizowany od strony Gostyni zgodnie z rozkładem jazdy ujawnionym dwa tygodnie wcześniej przez organizatora – Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Historyczny kurs wykonał autobus marki Mercedes-Benz Conecto wyprodukowany w 2023 roku o numerze bocznym #601 z kierunkiem „Katowice Sądowa” na głównym wyświetlaczu, który wyruszył kilka minut po wschodzie słońca, dokładnie o godz. 4.46 z przystanku początkowego „Gostyń Drzymały” – tj. z pierwszego z trzech obsługiwanych przystanków na terenie Gostyni. Przy kolejnym przystanku „Gostyń Szkoła” pojazd zatrzymał się o 4.48, a przy „Gostyń Poczta” w centrum Gostyni dokładnie o godz. 4.50. Po pokonaniu trasy wytyczonej przez m.in. Wyry, Łaziska Górne i Mikołów, autobus zameldował się w centrum przesiadkowym „Katowice Sądowa” w śródmieściu Katowic godzinę później, o 5.46.

Linia M12 kursuje od dziś codziennie o stałych porach, co 60 minut zarówno w dni robocze jak i weekendy. Cała trasa nowej metrolinii od Gostyni do Katowic liczy 32 km długości. Autobusy pokonują ją w zależności do kierunku jazdy w ciągu 58 lub 60 minut jadąc przez Wyry, Łaziska Średnie, Łaziska Górne, Mikołów, Kamionkę, Piotrowice i Brynów.

Wsiadając do M12 na przystanku początkowym w Gostyni do ul. Głównej w Wyrach można dojechać w ciągu 10 minut, do Łazisk Średnich w ciągu 12 minut, do Łazisk Górnych w ciągu 18 minut, do Mikołowa w ciągu 30 minut, a do Katowic do 60 minut.


M12

Kierunek: Katowice

Przystanek:
Gostyń Drzymały

Dni robocze
357  455  555  655  755  855  955  1055  1155  1255  1355  1455  1555  1655  1755  1857  1957  2057  2157  2257  2357

Soboty, niedziele i święta
446  546  646  746  846  946  1046  1146  1246  1346  1446  1546  1646  1746  1847  1947  2047  2147  2247

Przystanek:
Gostyń Szkoła

Dni robocze
359  457  557  657  757  857  957  1057  1157  1257  1357  1457  1557  1657  1757  1859  1959  2059  2159  2259  2359

Soboty, niedziele i święta
448  548  648  748  848  948  1048  1148  1248  1348  1448  1548  1648  1748  1849  1949  2049  2149  2249

Przystanek:
Gostyń Poczta

Dni robocze
401  459  559  659  759  859  959  1059  1159  1259  1359  1459  1559  1659  1759  1901  2001  2101  2201  2301  001

Soboty, niedziele i święta
450  550  650  750  850  950  1050  1150  1250  1350  1450  1550  1650  1750  1851  1951  2051  2151  2251

Dojazd z Gostyni w zależności od przystanku do:

Wyr – od 7 do 11 minut
Łazisk Średnich – od 11 do 15 minut
Łazisk Górnych – od 16 do 20 minut
Mikołowa – od 26 do 30 minut
Kamionki – od 30 do 34 minut
Piotrowic – od 37 do 41 minut
Brynowa – od 46 do 50 minut
Katowic – od 58 do 62 minut

W odwrotnym kierunku pierwszy autobus nowej metrolinii M12 wyruszył z centrum przesiadkowego „Katowice Sądowa” w Katowicach o godz. 5.07. Po pokonaniu trasy przez m.in. Mikołów, Łaziska Górne i Wyry, autobus zatrzymał się na przystanku „Gostyń Drzymały” w zachodniej części Gostyni po godz. 6.00. Po każdym tak zakończonym kursie pojazdy nawracają i zatrzymują się na przerwę na tartaku w Mościskach.

Z przystanków początkowych w Katowicach można dojechać linią M12 do Mikołowa w ciągu 29 minut, do Łazisk Górnych w ciągu 38 minut, do Łazisk Średnich w ciągu 43 minut, do Wyr w ciągu 50 minut, a do przystanku końcowego w Gostyni w ciągu 58 minut.


M12

Kierunek: Gostyń

Przystanek:
Katowice Sądowa

Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)

Dni robocze
421  516  616  716  816  916  1016  1116  1216  1316  1416  1516  1616  1716  1816  1918  2018  2118  2218  2321

Soboty, niedziele i święta
507  607  707  807  907  1007  1107  1207  1307  1407  1507  1607  1707  1807  1908  2008  2108  2208

Przystanek:
Katowice Dworzec

Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)

Dni robocze
424  519  619  719  819  919  1019  1119  1219  1319  1419  1519  1619  1719  1819  1921  2021  2121  2221  2324

Soboty, niedziele i święta
510  610  710  810  910  1010  1110  1210  1310  1410  1510  1610  1710  1810  1911  2011  2111  2211

Przystanek:
Mikołów Dworzec

Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)

Dni robocze
450  550  650  750  850  950  1050  1150  1250  1350  1450  1550  1650  1750  1850  1950  2050  2150  2250  2350

Soboty, niedziele i święta
540  640  740  840  940  1040  1140  1240  1340  1440  1540  1640  1740  1840  1940  2040  2140  2240

Przystanek:
Łaziska Górne Ratusz

Kursy do Gostyni
(bez wariantu „Z”)

Dni robocze
450  550  650  750  850  950  1050  1150  1250  1350  1450  1550  1650  1750  1850  1950  2050  2150  2250  2350

Soboty, niedziele i święta
540  640  740  840  940  1040  1140  1240  1340  1440  1540  1640  1740  1840  1940  2040  2140  2240

Dojazd z centrum Katowic do:

Brynowa – do 10 minut
Piotrowic – do 18 minut
Kamionki – do 25 minut
Mikołowa – do 29 minut
Łazisk Górnych – do 38 minut
Łazisk Średnich – do 43 minut
Wyr – do 50 minut
Gostyni – do 58 minut

Wszystkie autobusy obsługujące metrolinię to pojazdy wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację części pasażerskiej.

Operatorem linii M12 jest konsorcjum firm LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar z siedzibą w Zendku i PKS Południe z siedzibą w Świerklańcu, które do realizacji przewozów na linii M12 zostało wybrane przez ZTM pod koniec lutego 2023 roku. Konsorcjum będzie świadczyć usługi na zlecenie organizatora metropolitalnego przez 8 lat.

Nowa jakość, nowe możliwości
Linia M12 jest nie tylko pierwszą linią autobusową zaczynającą i kończącą swój bieg w Gostyni, ale też pierwszą linią w historii miejscowości, która kursuje z tak dużą częstotliwością – w dodatku bezpośrednio do Katowic. W porównaniu z dotychczasową siatką połączeń na istniejących liniach liczba kursów realizowanych z Gostyni może nawet przytłaczać. To duże wyróżnienie i jednocześnie duże zobowiązanie.

Metrolinia nie została jednak uruchomiona bez konkretnego celu. M12 każdego dnia ma zapewniać szybkie, wygodne i bezpośrednie połączenie ze stolicą województwa śląskiego, a przez to zachęcać mieszkańców południowej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do korzystania z komunikacji miejskiej – w drodze do pracy, na zakupy, do znajomych, ale też na wydarzenia kulturalne w całym regionie.

Nową linią można dojechać nie tylko do centrum Katowic, ale też do wielu ważnych punktów przesiadkowych – dworców kolejowych i autobusowych. Stamtąd zaś można dostać się do innych części regionu oraz wielu innych miast w Polsce i Europie. Poza tym, co równie ważne, zapewnia dostęp do szkół, handlu, usług i miejsc pracy.

Metrolinia M12 to:
  • pierwsze bezpośrednie i stałe połączenie do centrum Katowic;
  • pierwsza linia z przystankiem początkowym/końcowym na terenie Gostyni;
  • kolejne bezpośrednie połączenie do Łazisk Górnych i Mikołowa;
  • więcej kursów wewnątrz gminy – między Gostynią a Wyrami,
  • możliwość szybszego i wygodniejszego dojazdu do wielu szkół ponadpodstawowych, szkół wyższych, punktów handlowych i usługowych oraz zakładów pracy;
  • możliwość szybszego i wygodniejszego dojazdu do centrów przesiadkowych, dworców autobusowych i kolejowych;
  • możliwość sprawnej przesiadki do linii lotniskowej AP do Pyrzowic na dworcu w Katowicach (od 5 do 10 minut między przyjazdem a odjazdem);
  • możliwość łatwego dojazdu do Gostyni dla gości z innych miejscowości i możliwość wygodnego powrotu w późniejszych godzinach wieczornych;
  • sposób na problemy z parkowaniem w śródmieściu Katowic;
  • kolejny atut wyróżniający Gostyń na tle innych podobnych miejscowości;
  • przykład na to, że autobus może być dobrą alternatywą dla samochodu.

Obecnie mieszkańcy Metropolii są obsługiwani przez 32 metrolinie, które w całości są finansowane z budżetu GZM i nie obciążają budżetów gmin, które wciąż odpowiadają za inne linie zwykłe takie jak 157, 294 i 594. Projekt metrolinii powstał w 2019 roku w celu zapewnienia możliwość dojazdu do głównych punktów na mapie GZM do czasu utworzenia Kolei Metropolitalnej – ten proces będzie realizowany stopniowo w kolejnych latach.

Roczny koszt obsługi wszystkich metrolinii to prawie 200 mln zł, co stanowi połowę kwoty, jaka do budżetu GZM trafia co roku w ramach podatku PIT. Koszty obsługi linii stale pomniejszają jednak wpływy z biletów ZTM. Poza połączeniami autobusowymi GZM współfinansuje blisko 100 połączeń kolejowych za ponad 20 mln zł.

Po uruchomieniu wszystkich zaplanowanych linii metropolitalnych, co ma nastąpić jeszcze w lipcu, planowane jest sprawdzenie pierwszych efektów na poziomie Zarządu Metropolii.

Pełny rozkład jazdy linii M12 jest dostępny tutaj i na obsługiwanych przystankach.

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl