Radni Sejmiku Województwa Śląskiego podjęli decyzję o przyznaniu dodatkowych środków na realizację przebudowy drogi wojewódzkiej nr 928 umożliwiając tym samym zakończenie trwającej od zeszłego roku procedury przetargowej. Sejmik podczas sesji w poniedziałek 27 lutego dołożył brakującą kwotę w wysokości nieco ponad 24 mln zł.
Miesiąc temu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach otworzył koperty w przetargu na przebudowę DW 928. Wpłynęły oferty od dwóch dużych spółek zajmujących się m.in. budową dróg i linii kolejowych, jednak obie przekroczyły budżet przeznaczony na ten cel. Na prace budowlane województwo śląskie planowało wydać nieco ponad 201 mln zł, zaś najtańsza oferta okazała się opiewać na kwotę o 24 mln zł wyższą.
Zarządca mógł unieważnić przetarg lub zdecydować o dołożeniu dodatkowych środków. Ostatecznie wybrano tę drugą opcję, bo z jednej strony w kolejnym postepowaniu mogłyby pojawić się oferty jeszcze mniej korzystne, a z drugiej województwo zobligowane jest do realizacji inwestycji, bo wcześniej uzyskało dofinansowanie w wysokości 65 mln zł na przebudowę odcinka gostyńskiego z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Podczas lutowej sesji sejmiku, która miała miejsce 27 lutego radni zdecydowali o zmianie Wieloletniej Prognozy Finansowej zwiększając limit wydatków na ten cel o 24 mln 206 tys. zł i ustalając większy próg łącznych nakładów finansowych z nieco ponad 225 mln zł na 250 mln zł. Dodatkowe pieniądze mają pochodzić ze środków własnych województwa.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 928 na odcinku od DK 44 do skrzyżowania z DK 1, w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
Fragment uzasadnienia uchwały o zmianie WPF woj. śląskiego
zwiększa się limit wydatków majątkowych w roku 2025 o kwotę 24 206 000 zł. Równocześnie dokonuje się zmiany kwoty limitu zobowiązań z 225 794 000 zł na
250 000 000 zł oraz kwoty łącznych nakładów finansowych z 225 794 000 zł na
250 000 000 zł.
Źródłem pokrycia zwiększonych wydatków będą środki własne budżetu Województwa
Śląskiego.
Teraz wszystko wskazuje na to, że wykonawcą przebudowy DW 928 zostanie spółka Budimex, która złożyła tańszą ofertę. Spółka buduje obecnie m.in. obwodnicę Oświęcimia, a w swoim portfolio ma budowę kluczowych elementów infrastruktury w wielu regionach.
Poza robotami budowlanymi województwo śląskie musi zapewnić dla swojej inwestycji również nadzór autorski. 22 grudnia 2022 roku zarządca DW 928 podpisał umowę ze spółką Egis Poland na pełnienie nadzoru autorskiego przez 38 miesięcy o wartości nieco ponad 421 tys. zł. Spółka Egis, znana dziś w Gostyni jako projektant studium dla linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa, przygotowała kilka lat temu projekt kompleksowej przebudowy DW 928, który będzie realizowany w latach 2023-2026.