E-bilety w MZK Tychy. Można je kupić przez aplikację moBilet

Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach informuje o zmianach jakie nastąpią w rozkładach jazdy autobusów w święta Bożego Narodzenia oraz Sylwestra i Nowy Rok. Zmiany wyglądają następująco:

24 grudnia – autobusy kursują wg. sobotniego rozkładu jazdy. Po godzinie 16:00 odbędą się ostatnie kursy autobusów, a o godzinie 18:00 komunikacja zostanie w tym dniu całkowicie zawieszona.

25 grudnia – autobusy wyjadą na ulice dopiero o godzinie 11:00 i będą kursowały wg. niedzielnego rozkładu jazdy.

26 grudnia – autobusy będą kursować normalnie wg. niedzielnego rozkładu jazdy

31 grudnia – autobusy będą kursować  wg. sobotniego rozkładu jazdy. O godzinie 18:00 odbędą się ostatnie kursy, a o godzinie 20:00 komunikacja zostanie w tym dniu całkowicie zawieszona.

1 stycznia – kursy według niedzielnego rozkładu.

W dniach 27, 28, 29 i 30 grudnia autobusy będą jeździć według normalnego planu. Szczegółowa rozpiska zmian, jakie czekają pasażerów komunikacji miejskiej  w najniższych dniach, dostępna jest tutaj.

Ponadto, od dnia dzisiejszego dostępna jest opcja zakupu e-biletu. Dzięki tej usłudze bez konieczności udania się do kiosku, można szybko zaopatrzyć się w ważny bilet za usługi komunikacji miejskiej. Szczegóły dostępne na stronie MZK Tychy.

KORZYŚCI DLA PASAŻERA

Nowe rozwiązanie umożliwi każdemu pasażerowi posiadającemu telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją moBILET, zakupienie dowolnego biletu jednorazowego oraz dobowego, przez 24 godziny na dobę, w każdym dniu roku oraz na obszarze całej sieci komunikacyjnej MZK Tychy.

Mamy nadzieję, że wiadomość ta szczególnie ucieszy osoby zamieszkujące na obszarach oddalonych od stacjonarnych punktów sprzedaży oraz podróżujące w godzinach wieczornych, nocnych, wczesnoporannych a także w niedziele i dni świąteczne.

Jednocześnie dla osób, które wybiorą nowe rozwiązanie oznacza to koniec:

  • szukania czynnego kiosku,
  • zamartwiania się, czy kierowca będzie jeszcze posiadał bilety w sprzedaży,
  • szukania drobnych na zakup biletu.

Tychy są 9 miastem w Polsce i jednocześnie 1-wszym w województwie śląskim, w którym pasażerowie mogą kupować bilety komunikacji miejskiej przy użyciu własnego telefonu komórkowego.

Jednocześnie Tychy są 2 miastem w Polsce (po Poznaniu), w którym organizator komunikacji kompleksowo wyposażył pasażerów w mobilne aplikacje, które po zainstalowaniu w telefonie komórkowym umożliwiają pasażerowi odbywanie podróży bez potrzeby korzystania z przystankowych rozkładów jazdy, oraz kiosków/sklepów sprzedających bilety.
I tak – na dowolnym przystanku niezależnie od pory dnia i nocy – dzięki aplikacji Ginger pasażer ma dostęp do mobilnych rozkładów jazdy, natomiast aplikacja moBILET umożliwia mu dokonanie zakupu dowolnego biletu jednorazowego i dobowego.

REJESTRACJA

Aby móc skorzystać z systemu umożliwiającego kasowanie biletów przy użyciu własnego telefonu komórkowego pasażer jednorazowo dokonuje następujących czynności przygoto-wawczych:

  • rejestruje się w witrynie internetowej operatora systemu www.mobilet.pl gdzie zakłada osobisty profil użytkownika (około 3 minuty). Oprócz podania danych identyfikacyjnych (nr telefonu, imię i nazwisko, PIN) pasażer wybiera także formę płatności za bilety kupowane przy użyciu telefonu komórkowego: polecenie zapłaty w przypadku gdy chce aby to operator systemu sam dokonywał potrąceń z konta bankowego pasażera kwot wynikających z zakupionych w danym okresie rozliczeniowym biletów, zasilenie konta w przypadku gdy pasażer sam chce przelewać dowolne kwoty w celu późniejszego wykorzystania ich na zakup biletów,
  • sprawdza kompatybilność posiadanego modelu telefonu z oferowanym systemem (obsługa platformy JAVA),
  • otwiera automatycznie wygenerowaną wiadomość wysłaną przez operatora systemu, po czym za pośrednictwem Internetu najpierw pobiera a następnie instaluje we własnym telefonie komórkowym darmową aplikację moBILET (około 3 minuty),
  • uruchamia formę płatności: polecenie zapłaty (zwykle procedura trwa około 3 dni), zasilenie konta (realizacja przelewu około 24 godzin),
  • uruchamia aplikację w swoim telefonie, przy czym podczas pierwszego uruchomienia wpisuje kod PIN ustalony przez siebie w trakcie jednorazowej rejestracji.

KASOWANIE BILETÓW

Kasowanie biletów komunikacji miejskiej przy użyciu telefonu komórkowego odbywa się intuicyjnie i składa się z następujących etapów:

  • uruchomienia aplikacji,
  • wyborze typu biletu,
  • wyborze rodzaju biletu, dokonanym pod kątem planowanego czasu podróży,
  • potwierdzenia zamiaru skasowania wybranego rodzaju biletu,
  • połączenia się z Internetem (koszt połączenia zależy od operatora GSM oraz rodzaju taryfy jaką posiada pasażer),
  • otrzymania potwierdzenia w postaci elektronicznego biletu,
  • zapisania biletu w pamięci aplikacji na telefonie, co umożliwia wyświetlenie go w dowolnym momencie np. w celu kontroli.
KONTROLA BILETÓW


Pasażer okazuje bilet w swoim telefonie komórkowym kontrolerowi biletów, który przeprowadza kontrolę polegającą na wzrokowej ocenie uprawnień (rodzaj biletu, zgodność z taryfą, weryfikacja uprawnień do ulg) a także sprawdzeniu elementów zabezpieczających bilet w komórce.

Pasażer korzystający z linii nocnych, w których do wsiadania przeznaczone są tylko przednie drzwi jest zobowiązany do zakończenia procesu zakupu biletu poprzez telefon komórkowy najpóźniej w momencie wsiadania do pojazdu. Pasażer wsiadając do ww autobusu okazuje telefon komórkowy z wyświetloną na ekranie informacją o zakupionym bilecie.
Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl