Nowy most na rzece Gostynce otwarty dla ruchu. Budowa trwała rok

Wykonawca przebudowy drogi wojewódzkiej nr 928 osiągnął kolejny kamień milowy – w styczniu oddał do użytku nowy most na rzece Gostynce, którego budowę prowadził od prawie roku. Ponadto przez cały miesiąc kontynuował działania przy budowie mostu nad ciekiem „S”, ale nie prowadził prac drogowych z powodu mrozów.

Co się działo na budowie w styczniu?

1. Po przerwie świąteczno-noworocznej wznowiono prace budowlane związane z realizacją mostu nad ciekiem „S” (obiekt M1). Wykonano pełne zbrojenie, deskowanie i betonowanie podpory południowej oraz kontynuowano prace przy rozdeskowanej jeszcze w ubiegłym roku podporze północnej od strony centrum Gostyni – przygotowano m.in. zbrojenie elementu niezbędnego do montażu prefabrykatów, które utworzą ustrój nośny.

2. W czwartek 9 stycznia ok. godz. 16.00 oddany został do użytku nowy most na rzece Gostynce (obiekt M2). Budowa przeprawy trwała ok. 12 miesięcy.

Całość zaprojektowano w formie jednoprzęsłowej konstrukcji z prefabrykowanych belek opartych na masywnych przyczółkach, zgodnie z aktualnymi wymaganiami i normami. W każdej osi podparcia posadowiono cztery łożyska w schemacie „pływającym”, wokół których zachowano przestrzeń pozwalającą w razie potrzeby na rektyfikację obiektu (prostowanie). Przyczółki posadowiono na 20 palach (po 10 na stronę) o średnicy 120 cm i długości 16-17 m. W celu zwiększenia nośności zastosowano iniekcję podstaw pali.

Budowę rozpoczęto od przygotowania podłoża w styczniu 2024 roku, a zakończono w grudniu tego samego roku po wykonaniu dylatacji i montażu barierek.

Etapy budowy:

  • Przygotowanie podłoża – styczeń 2024
  • Wiercenie pali – luty 2024
  • Odkrywka pali – kwiecień 2024
  • Zbrojenie i deskowanie – czerwiec 2024
  • Montaż ustroju nośnego – lipiec 2024
  • Płyty przejściowe i izolacja – wrzesień 2024
  • Kapy chodnikowe – październik 2024
  • Asfalt i umocnienie koryta rzeki – listopad 2024
  • Barierki – grudzień 2024

Długość ze skrzydłami

33,3 m

Szerokość całkowita

14,62 m

Rozpiętość teoretyczna

17,2 m

Nowy most jest dłuższy od poprzedniego o 13,5 m (obecnie 33,3 m – wcześniej 19,8 m) i szerszy o 4,42 m (obecnie 14,62 m – wcześniej 10,2 m). Rozpiętość teoretyczna nowego mostu – tj. pozioma odległość mierzona wzdłuż osi przęsła między punktami podparcia na sąsiednich podporach1 – wynosi 17,2 m (wcześniej 10,5 m). Jest to co najmniej trzeci stały obiekt tego typu w tym miejscu (współczesny most betonowy/murowany).

Nowy most – grudzień 2024

Obiekt wymaga jeszcze wzmocnienia jednej ze skarp przy podporze północnej z wykorzystaniem kruszywa łamanego oraz dodatkowych prac – głownie kosmetycznych – w obrębie ustroju nośnego i terenu pod mostem. Obiekt nie jest póki co oświetlony.

3. W obrębie mostu nad ciekiem leśnym (obiekt M3) czasowo wstrzymano prace związane z demontażem tymczasowej przeprawy i wiodącej do niej drogi objazdowej.


PRACE DROGOWE

4. Roboty drogowe na wszystkich odcinkach były wstrzymane przez cały miesiąc za względu na niską temperaturę powietrza i opady śniegu. Jedynie w pasach przyszłych ciągów pieszo-rowerowych wymieniono uszkodzone pokrywy kanalizacji deszczowej i teletechnicznej (przy okazji wyregulowano wysokość niektórych studzienek), a przy zjeździe na ul. Łuczników kontynuowano przygotowania do zabudowy krawężników (wyrównano krawędzie nowej jezdni po zachodniej stronie).

Wszystkie odcinki w Gostyni, poza jednym przy ul. Łuczników, były przez cały miesiąc dostępne dla ruchu (wahadła zlikwidowano już w okresie świąteczno-noworocznym).

I. Budowa nowego mostu nad ciekiem „S”. Obiekt M1
II. Budowa nowego mostu na rzece Gostynce. Obiekt M2
III. Budowa mostu nad ciekiem leśnym przy gajówce. Obiekt M3
IV. Przebudowa odcinka od leśniczówki do mostu nad ciekiem leśnym
V. Przebudowa odcinka przy ul. Zaleśnej
VI. Przebudowa odcinka między centrum Gostyni a ul. Fityki
VII. Przebudowa odcinka między ul. Fityki i ul. Łuczników
VIII. Przebudowa odcinka między ul. Łuczników a przystankiem „Gostyń Pszczyńska”
IX. Przebudowa odcinka między ul. Łuczników a przystankiem „Gostyń Pszczyńska”
X. Przebudowa odcinka między przystankiem „Gostyń Pszczyńska” a granicą z Wyrami

Dzięki wsparciu czytelników dostępne jest pełne archiwum zdjęć z przebudowy DW 928, za sprawą którego można prześledzić postępy prac:

07/2023, 08/2023, 09/2023, 10/2023, 11/2023, 12/2023

01/2024, 02/2024, 03/2024, 04/2024, 05/2024, 06/2024, 07/2024, 08/2024, 09/2024, 10/2024, 11/2024, 12/2024

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *