W niedzielę 15 czerwca, po wielu latach przerwy, wznowiono regularne połączenia pasażerskie na linii kolejowej nr 169 Tychy-Orzesze Jaśkowice. Mieszkańcy Gostyni mogą korzystać z nowego połączenia S74 Kolei Śląskich za pośrednictwem dworca w Łaziskach Średnich, do którego prowadzi ul. Łuczników, zwana dawniej ul. Dworcową.
Nowa linia S74 już działa
Pierwszy pociąg Kolei Śląskich na nowej linii, a zarazem pierwszy w kierunku Tychów, wjechał na tor 1 przy peronie 1 w Łaziskach Średnich o godz. 5:16, po tym, jak kilka minut wcześniej obsłużył stację początkową w Orzeszu Jaśkowicach i stację Orzesze Miasto.
Na miejscu czekali mieszkańcy okolicznych miejscowości oraz miłośnicy kolei, a wśród nich także mieszkańcy Gostyni, którzy w niedzielny poranek postanowili uczcić ten historyczny moment – powrót regularnych połączeń pasażerskich na LK 169 między Orzeszem a Tychami po 24 latach (2001-2025) – witając w Łaziskach Średnich pierwszy skład.
Kurs obsługiwał pociąg EN57AKS nr 892. Do Wyr dotarł po 3 minutach, a do Tychów – 5 minut później, dowożąc pierwszych pasażerów ze stacji w Orzeszu, Łaziskach Średnich i Wyrach. Podróż z Łazisk Średnich do Tychów zajęła tylko 8 minut (!).

S74
Łaziska Średnie
Kierunek:
Tychy
Dni robocze
516 610 704 809 1019 1222 1316 1408 1508 1609 1745 1934 2112 2214
Soboty, niedziele i święta
516 610 704 809 1019 1316 1408 1609 1745 1934 2112 2214
Kierunek:
Orzesze Jaśkowice
Dni robocze
543 637 742 934 1145 1249 1341 1441 1540 1705 1811 2034 2147 2316
Soboty, niedziele i święta
543 637 742 934 1145 1341 1441 1705 1811 2034 2147 2316
Charakterystyka nowej linii
Linia S74 obsługuje 14 par pociągów w dni robocze (od poniedziałku do piątku) i 12 par w dni wolne (soboty, niedziele i święta) na dystansie 17 km pomiędzy pięcioma stacjami: Tychy, Wyry, Łaziska Średnie, Orzesze Miasto i Orzesze Jaśkowice.
Przejazd między stacją początkową a stacją końcową zajmuje zaledwie 16 minut, co plasuje linię S74 wśród najkrótszych linii w siatce połączeń Kolei Śląskich.

S74
Tychy
Kierunek:
Orzesze Jaśkowice
Dni robocze
535 629 734 926 1130 1241 1333 1433 1526 1657 1803 2026 2139 2302
Soboty, niedziele i święta
535 629 734 926 1130 1333 1433 1657 1803 2026 2139 2302
Czas przejazdu do stacji:
Wyry – 4 minuty
Łaziska Średnie – 7 minut
Orzesze Miasto – 13 minut
Orzesze Jaśkowice – 16 minut

S74
Orzesze Jaśkowice
Kierunek:
Tychy
Dni robocze
507 601 655 800 1010 1213 1307 1359 1459 1600 1736 1925 2103 2205
Soboty, niedziele i święta
507 601 655 800 1010 1307 1359 1600 1736 1925 2103 2205
Czas przejazdu do stacji:
Orzesze Miasto – 3 minuty
Łaziska Średnie – 8 minut
Wyry – 11 minut
Tychy – 16 minut
Bilet jednorazowy na całej trasie linii S74 z Tychów do Orzesza Jaśkowic kosztuje 9,70 zł, a miesięczny 244,00 zł. Podróż pomiędzy stacjami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – Łaziskami Średnimi, Wyrami i Tychami, dodatkowo objęta jest taryfą Max Bilet Kolei Śląskich i Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitarnego.
Uruchomienie linii poprzedził okres testowy – przez cały tydzień puste pociągi kursowały na nowej trasie zatrzymując się na wszystkich stacjach. Ponadto w piątek, 13 kwietnia, odbyła się prezentacja linii S74 i próbny przejazd z udziałem władz samorządowych.
Docelowo nawet do Katowic
Połączenie zostało przywrócone po latach starań gmin leżących przy LK 169, w tym po wielu apelach ze strony gminy Wyry, ale również w związku z rozwojem oferty regionalnego przewoźnika na terenie metropolii i dostawą nowych pociągów.
Docelowo połączenia kolejowe mają stanowić podstawę systemu transportowego obszaru metropolitalnego. Według strategicznych planów, po reorganizacji siatki połączeń, w tym metropolitalnych linii autobusowych takich jak M12, pociągi z Łazisk Średnich czy Wyr mogą w przyszłości docierać bezpośrednio do Katowic.
Promocyjnie tę trasę będzie można pokonać w dniach 21-30 sierpnia. Z Łazisk Średnich będzie wtedy odjeżdżała linia S7 do Katowic (pełny rozkład) czasowo zastępując linię S74. Dojazd do głównego miasta województwa w jedną stronę zajmie 33 minuty.
Opcja dla Gostyni
Uruchomienie połączeń pasażerskich na LK 169 to dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców miejscowości, przez które linia ta przebiega od XIX wieku, ale również dla mieszkańców Gostyni, a w szczególności tych mieszkających w pobliżu ul. Łuczników – prowadzącej w stronę dworca, a także w rejonie ulic Motyla i Dębowej – oddzielonych od przydworcowej ul. Górnośląskiej w Łaziskach Średnich właściwie tylko leśną ścieżką. Jednak nie tylko, bo do dworca można dostać się również z innych części Gostyni.
Trasy z centrum przez ul. Pszczyńską i ul. Łuczników (3,5 km) oraz od szkoły przez ul. Zajęczą i ul. Łuczników można pokonać rowerem w niecałe 10 minut (3,4 km). Dla porównania rowerem z ul. Dębowej do dworca można dojechać w 7 minut (2 km).
Dojazdom do stacji powinna sprzyjać metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów Metrorower, zintegrowana z systemem Transport GZM. Jednak w praktyce czasem lepiej polegać na własnym jednośladzie.
W dniu wznowienia połączeń kolejowych na LK 169 na stacji w centrum Gostyni nie można było wypożyczyć roweru – brak rowerów, a stacja przy szkole miała do dyspozycji jeden uszkodzony rower (brak powietrza w tylnym kole). Tylko ostatnia stacja przy ul. Dębowej oferowała gotowy do jazdy rower, tyle że z opadającym siodełkiem. Dystans pomiędzy szkołą a ul. Dębową – aby zdążyć na pociąg – można było pokonać tylko biegiem.
Dawna ul. Dworcowa
Miejscowość Gostyń z systemem kolejowym nie łączy zbyt wiele. Najbliższe linie budowane w okresie rozwoju kolei żelaznej na Górnym Śląsku biegną tylko w pobliżu jej granic – LK 139 wzdłuż lasu na Żwaków, a LK 169 przez Łaziska Średnie i Wyry.
Mimo to, po zakończeniu II wojny światowej, ulicę prowadzącą z Gostyni w kierunku dworca w Łaziskach Średnich nazwano Dworcową (1946-1975) – dzisiejsza ul. Łuczników1.
To jedyny ślad powiązania miejscowości z koleją, a zwłaszcza dworcem w Łaziskach Średnich, umiejscowionym w najbardziej atrakcyjnym dla gostynian miejscu.



























































