Linia 294 przez ul. Motyla? Będzie rozważany taki wariant

20 października na zaproszenie radnych w Urzędzie Gminy Wyry gościł Andrzej Ochman, dyrektor Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach. Spotkanie odbyło się w ramach obrad Komisji Komunalnej, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa Publicznego i Rolnictwa Rady Gminy Wyry. Tematem przewodnim październikowego spotkania w ramach komisji był transport publiczny na terenie gminy Wyry. W dyskusję aktywnie włączyli się mieszkańcy Gostyni.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach już na początku zaznaczył, że gmina Wyry jest ważnym członkiem porozumienia międzygminnego, na które do 2015 roku składało się 9 gmin: Bojszowy, Kobiór, Lędziny, Łaziska Górne, Mikołów, Ornontowice, Orzesze, Tychy i Wyry. 1 stycznia 2015 roku do porozumienia dołączyło 7 nowych gmin: Bieruń, Chełm Śląski, Imielin, Miedźna, Oświęcim (gmina), Oświęcim (miasto) i Pszczyna. Gmina Wyry nie przoduje w ilości zamawianych kilometrów, jednak jest ważnym partnerem z racji aktywnego udziału, zawsze reprezentowanym przez przedstawicieli władz najwyższego szczebla – wójta lub sekretarza. Gmina Wyry jest partnerem wymagającym, ale przyjaźnie współpracującym na rzecz porozumienia. W 2014 roku gmina Wyry zakontraktowała w MZK ok. 186 tys. km z tego 157 tys. km na liniach gminnych – wewnątrz porozumienia (157, 294) – i 29 tys. zł na linii wojewódzkiej – do gmin poza porozumieniem (69 do Żor).

Propozycje zmian w rozkładzie jazdy
Rozkład jazdy to z punktu widzenia pasażerów najważniejszy element układanki pod nazwą „komunikacja miejska”. Spotkanie z dyrektorem MZK Tychy było okazją do szerszego omówienia propozycji zmian w obowiązującym rozkładzie jazdy.

W toku dyskusji radni zapisali w protokole następujące propozycje i wnioski1:

– wniosek radnego Tomasza Fityki o przyspieszenie kursu autobusu 294 z godziny 7:04 na 6:50 [kurs z Mikołowa przez Wyry – przyp. red.],

– wniosek radnego Michała Kopańskiego o opóźnienie linii 157 z Mikołowa do Tychów z dworca w Mikołowie z godziny 22:21 na 22:40,

– prośba o zwrócenie uwagi kierowcom linii 157 na pasażerów oczekujących na przystanku „Gostyń Leśniczówka” w porze wieczornej (brak oświetlenia na przystanku powoduje, iż często autobus nie zatrzymuje się),

– na posiedzeniu Komisji byli obecni mieszkańcy miejscowości Gostyń, którzy wnioskowali o likwidację pierwszego kursu linii 157 z Tychów [o godz. 3:23 – przyp. red.] a dodanie kursu z Mikołowa do Tychów tak, aby autobus w Tychach był o 5:50 i drugiego tak, aby autobus był o 8:50 w Tychach ze względu na dojeżdżającą do szkół młodzież.

Wnioski zapisane w protokole zostaną zawarte w dokumencie, który następnie za pośrednictwem gminy zostanie wysłany do siedziby MZK Tychy. Następnie specjaliści z MZK rozważą wszystkie warianty, także pod względem zgodności z innymi celami, jakim musi sprostać dane połączenie. Po zakończeniu weryfikacji MZK przedstawi wyniki badań. Jeśli nie będzie przeciwwskazań do wprowadzenia zmiany, zgodę na korektę będą jeszcze musiały wyrazić gminy, poprzez które przebiega linia, gdyż one również partycypują w kosztach linii.

Dyrektor MZK Tychy zapowiedział, że jeszcze tej jesieni przeprowadzi badania napełnienia w autobusach. Pozyskane w toku tych badań wyniki pozwolą jeszcze dokładniej planować połączenia w przyszłości, zarówno pod względem doboru odpowiedniej konfiguracji połączeń jaki i efektywnego wykorzystania środków, jakie na transport wydają samorządy. Miesiące jesienne są zdaniem dyrektora miesiącami najbardziej reprezentatywnymi ze względu na trwający już rok szkolny i akademicki. Przy badaniu napełnienia wykorzystane zostaną nowiki techniczne – bramki liczące pasażerów w autobusach nowego typu.

Sekretarz gminy Ewa Placha podczas omawiania tego tematu zwróciła się do dyrektora z prośbą, aby podczas badań uwzględnić różne potrzeby pasażerów. W przypadku gminy Wyry zwłaszcza tych przesiadających się z linii 157 czy 294 w Mikołowie – w drodze do Katowic, oraz w Tychach – dojeżdżających dalej w stronę terenów przemysłowych. Nie zawsze możliwość przesiadki jest dogodna.

Dyrektor MZK w tym punkcie obrad poinformował ponadto o stale rozwijanym przez MZK systemie dynamicznej informacji o połączeniach. Każdy pojazd jest lokalizowany w terenie, przez co pasażerowie za pośrednictwem smarftona są w stanie uzyskać informacje o prognozowanym czasie przyjazdu autobusu na konkretny przystanek np. za 5 minut (tychy.kiedyprzyjedzie.pl/m). System uzupełniają tablice informacyjne np. na dworcu PKP w Tychach. Dyrektor nie wykluczył, że podobne tablice jak w Tychach, mogłyby zostać zainstalowane w najważniejszych punktach gminy np. w centrum Gostyni. Przypomniał również o możliwości zakupu biletów przez smarftona (przez aplikacje moBiletskyCash).

kiedy-przyjedzie

Propozycje nowych kierunków dla komunikacji miejskiej
Korzystając z obecności Dyrektora MZK, radni poddali pod rozwagę możliwość wprowadzenia bardziej diametralnych zmian w celu zwiększenia atrakcyjności komunikacji na terenie gminy. Mieszkańcy wielokrotnie w przeszłości zgłaszali potrzebę rozszerzenia komunikacji o teren przy ul. Motyla w Gostyni.

Jednym z pomysłów było rozszerzenie zakresu funkcjonowania linii mikrobusowej Ł (Łaziska – Orzesze) o północno-zachodnie tereny Gostyni. Na dzień dzisiejszy propozycja jest już jednak nieaktualna, ponieważ linia Ł będzie w dotychczasowej formie istnieć jedynie do końca 2015 roku. Gmina Łaziska Górne rezygnuje z linii mikrobusowej Ł na rzecz linii o podobnej trasie, jednak organizowanej na własną rękę. Jej celem będzie dowożenie mieszkańców do miejsc użyteczności publicznej czy punktów przesiadkowych, gdzie krzyżują się linie MZK takie jak 29 czy 655. W kosztach łaziskich linii będzie też partycypowało Orzesze. Biorąc pod uwagę powyższe, gmina musi zwrócić się w tej sprawie do Łazisk Górnych, a nie do MZK Tychy.

Alternatywą w drodze do skomunikowania północno-zachodniej części Gostyni jest zmiana trasy linii 294. Ten wariant zakłada uwzględnienie na trasie autobusu zarówno ul. Motyla, jak i ul. Drzymały. Zmiana niesie za sobą jednak konieczność wyłączenia dwóch przystanków – „Gostyń Mamzera” i „Gostyń Motyla” – na zawsze lub dla wybranych kursów. Wariant ten wymaga dokładnego przeanalizowania pod względem uwarunkowań technicznych (czy wystarczy miejsca dla autobusu o długości 15m), jak i lokalizacji przyszłych przystanków (mieszkańcy nie muszą się zgadzać na przystanek pod domem). Wójt Barbara Prasoł zapewniła, że zanim zostaną podjęte jakiekolwiek decyzje, zmiana będzie konsultowana z mieszkańcami. Propozycja zmiany trasy linii 294 została zapisana w protokole z posiedzenia komisji. Przed podjęciem kolejnych działań, musi zostać wstępnie przeanalizowana przez specjalistów z MZK Tychy (podobnie jak wnioski do rozkładu jazdy).

mapa-trasy

W wyniku dyskusji w protokole zawarto następujący zapis:

– rozważenie zmiany trasy autobusu linii 294 Rybnicka-Motyla-Drzymały-Rybnicka,

Po wyczerpaniu wszystkich tematów dotyczących komunikacji miejskiej, ta cześć obrad została zakończona. Co ciekawe, dyskusja toczyła się głównie wokół problemów komunikacyjnych Gostyni, co jest widoczne zwłaszcza w protokole.


Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl