Most nad Młynówką nabiera kształtów. Trwa budowa ustroju nośnego

Kilkustopniowy mróz towarzyszył w lutym pracownikom wykonawcy przebudowy drogi wojewódzkiej nr 928. Mimo to udało się rozpocząć prace przy budowie ustroju nośnego mostu nad Młynówką i dokończyć działania przy moście na rzece Gostynce. Właściwe prace drogowe wznowiono jednak dopiero pod koniec miesiąca.

Co się działo na budowie w lutym?

1. Na początku miesiąca zakończono działania przy budowie podpory południowej mostu nad ciekiem „S” (obiekt M1). Następnie, we wtorek 11 lutego, między gotowymi podporami umieszczono przy pomocy dźwigu mobilnego prefabrykowane elementy przęsła mostu (belki), które zostały przywiezione do Gostyni transportem od strony lasów kobiórskich. W kolejnych dniach pracowano nad zbrojeniem głównej płyty, i już na tym etapie obiekt stał się dość podobny do mostu nad rzeką Gostynką, mimo że jego wysokość mierzona od lustra wody jest inna – całość posadowiona jest niżej (osoba średniego wzrostu stojąc pod mostem może dotknąć dłońmi spodniej części belek), poza tym po stronie wschodniej konstrukcję uzupełnia mur oporowy, który powstał jeszcze przed rozbiórką starego mostu.

2. Po otwarciu mostu nad rzeką Gostynką na początku 2025 roku (obiekt M2), w jego obrębie kontynuowano prace wykończeniowe. W pierwszym tygodniu lutego umocniono koryto rzeki po stronie zachodniej, mniej więcej w miejscu, w którym wcześniej ustawiony był most tymczasowy. Z kolei w drugim tygodniu miesiąca wykonano umocnienie ostatniego stożka przy podporze północnej – strona zachodnia. Poza tym przez cały miesiąc kontynuowano prace związane z rozbiórką nasypu drogi tymczasowej.

3. W obrębie mostu nad ciekiem leśnym (obiekt M3) nadal wstrzymane były prace związane z demontażem drogi objazdowej i porządkowaniem terenu.


PRACE DROGOWE

4. Na odcinku obok gostyńskiej leśniczówki w lutym prowadzono działania tylko w obrębie wyspy spowalniającej. Usunięto fragment podbudowy z jezdni po stronie lasu obok zdemontowanego w ubiegłym miesiącu wpustu deszczowego i zasypano destruktem asfaltowym. Na tę chwilę nie wiadomo, jakich zmian tam dokonano i dlaczego.

5. W rejonie ul. Zaleśnej, na odcinku od żłobka i przedszkola do leśniczówki, trwały przygotowania do montażu krawężnika po stronie zachodniej jezdni (ciąg pieszo-rowerowy do ul. Zaleśnej, ścieżka rowerowa). Ponadto wykonano tymczasowe pobocze po przeciwnej stronie na odcinku od przystanku „Gostyń Kuźnia” do leśniczówki.

6. We wtorek 25 lutego wykonawca rozpoczął prace przy kolejnym odcinku drogi w rejonie skrzyżowania z ul. Miarową – od mostu nad rzeką Gostynką do żłobka i przedszkola „Troskliwe Misie”, i wprowadził tam ruch wahadłowy. Dzień później rozpoczęto demontaż starej nawierzchni po stronie zachodniej jezdni (tj. po stronie ul. Miarowej powiatowej prowadzącej do Zgonia) i ruszyły przygotowania do montażu kanalizacji deszczowej. W momencie wprowadzenia ograniczeń wyłączono zatoki autobusowe przystanku „Gostyń Kuźnia”, a obsługę pasażerów przeniesiono na perony tymczasowe oddalone od pierwotnej lokalizacji o 300-350 m w kierunku Kobióra, pomiędzy zjazdem na ul. Zaleśną a siedzibą Leśnictwa Gostyń (leśniczówka). Urząd Gminy Wyry z tej okazji opublikował na swojej stronie mapę sytuacyjną przygotowaną przez wykonawcę.

7. Na odcinku pomiędzy centrum Gostyni a ul. Franciszka Fityki kontynuowano prace związane z formowaniem terenu pod ciągi pieszo-rowerowe – ustabilizowano grunt po stronie wschodniej jezdni (tj. od strony Masoża).

8. Pomiędzy ul. Fityki a ul. Łuczników – po obu stronach – wyrównano pobocza, tj. teren znajdujący się poza obszarem jezdni w granicach działek drogowych.

9. Na odcinku w obrębie zjazdu na ul. Łuczników kontynuowano roboty przy budowie nowych zatok autobusowych przystanku „Gostyń Łuczników” i ustabilizowano grunt pod ciągi pieszo-rowerowe przy zatokach i w sąsiedztwie OSP Gostyń. Na dalszym odcinku w kierunku Wyr po stronie wschodniej jezdni uformowano rów melioracyjny.

10. Na kolejnym odcinku od rejonu ul. Łuczników do przystanku „Gostyń Pszczyńska” realizowano prace związane z wyrównywaniem terenu pomiędzy ciągami pieszo-rowerowymi a posesjami mieszkańców. Obrzeża drogi docelowo obsiane zostaną trawą.

11. Na ostatnim odcinku od przystanku „Gostyń Pszczyńska” formowano niewielkie skarpy pomiędzy drogą a podwórkami.

I. Budowa nowego mostu nad ciekiem „S”. Obiekt M1
II. Budowa nowego mostu na rzece Gostynce. Obiekt M2
III. Budowa mostu nad ciekiem leśnym przy gajówce. Obiekt M3
IV. Przebudowa odcinka od leśniczówki do mostu nad ciekiem leśnym
V. Przebudowa odcinka przy ul. Zaleśnej
VI. Przebudowa odcinka przy ul. Miarowej
VII. Przebudowa odcinka między centrum Gostyni a ul. Fityki
VIII. Przebudowa odcinka między ul. Fityki i ul. Łuczników
IX. Przebudowa odcinka między ul. Łuczników a przystankiem „Gostyń Pszczyńska”
X. Przebudowa odcinka między ul. Łuczników a przystankiem „Gostyń Pszczyńska”
XI. Przebudowa odcinka między przystankiem „Gostyń Pszczyńska” a granicą z Wyrami

Dzięki wsparciu czytelników dostępne jest pełne archiwum zdjęć z przebudowy DW 928, za sprawą którego można prześledzić postępy prac:

07/2023, 08/2023, 09/2023, 10/2023, 11/2023, 12/2023

01/2024, 02/2024, 03/2024, 04/2024, 05/2024, 06/2024, 07/2024, 08/2024, 09/2024, 10/2024, 11/2024, 12/2024

01/2025

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *