Radni omówili budżet powiatu mikołowskiego na 2012 rok

W środę, 30 listopada w sali obrad Urzędu Gminy Wyry odbyła się dwunasta w tej kadencji sesja Rady Gminy Wyry. W obradach uczestniczyli między innymi radni powiatowi z Gostyni, którzy omówili tematy związane z projektem przyszłorocznego budżetu.

Obrady o godzinie 16:00 oficjalnie otworzył przewodniczący Rady Gminy Wyry pan Andrzej Wyroba. Na wstępie powitał zaproszonych gości z powiatu mikołowskiego: pana Piotra Zieńca, radnego sejmiku województwa śląskiego (w zastępstwie Starosty Mikołowskiego), radnych powiatowych panią Jadwigę Pasierbek i pana Adama Myszora,  dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, pana Edwarda Przybysza, a także przedstawicieli RPWiK w Tychach, pana wiceprezesa Marka Dygonia wraz z współpracownikami.

Listopadowa sesja Rady Gminy Wyry rozpoczęła się od głosowania nad przyjęciem proponowanego porządku obrad, który został przyjęty jednogłośnie (14 głosów „za”, jeden radny nieobecny). Przyjęto również protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy Wyry.

Prezentacja planu cyfryzacji mapy urządzeń wodociągowych

Zgodnie z wcześniej podjętym porządkiem obrad w ramach punktu czwartego, głosu udzielono zaproszonym gościom z Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Tychach.

Przedstawiciele tyskiego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego zostali zaproszeni na sesję Rady Gminy Wyry w związku z licznymi uwagami radnych odnośnie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych w Gminie Wyry na lata 2011-2014. Najwięcej wątpliwości było związanych z punktem dotyczącym stworzenia cyfrowej mapy sieci wodociągowej. Temat objaśnił wiceprezes RPWiK i oddelegowani pracownicy działu inwentaryzacji sieci.

Na podstawie cyfrowej mapy gminy Lędziny omówiono zasady działania i funkcje mapy numerycznej stworzonej na potrzeby przedsiębiorstwa, a która mogłaby powstać także dla terenu naszej gminy. W odniesieniu do tradycyjnych map papierowych, mapa numeryczna może zawierać znacznie więcej informacji niezbędnych do eksploatacji sieci. Operator za jej pomocą dysponuje nie tylko informacją o przebiegu sieci, ale może także na jej podstawie stwierdzić np. jaka jest długość danej rury, czy grubość jej ścianek. Wszystkie niezbędne dane o użytkownikach sieci (poprzez punkty adresowe) i dane techniczne całości sieci także znajdują się na tego typu mapie, w postaci osobnych warstw. Dane zamieszczone na mapach pozwolą na szybką analizę sieci i w przypadku awarii będą stanowić podstawowe informacje o uszkodzonym odcinku sieci. To pozwoli na wysłanie w miejsce awarii ekipy naprawczej odpowiednio przygotowanej do przeprowadzenia naprawy, co przełoży się bezpośrednio na czas realizacji prac.
Narzędzie to będzie służyło nie tylko naszemu przedsiębiorstwu, ale przede wszystkim mieszkańcom, gdyż będziemy mogli panować nad tym, co dzieje się na gminnych sieciach – podsumował wiceprezes RPWiK.

Najbliższym odpowiednikiem tego typu mapy jest mapa cyfrowa powiatu mikołowskiego dostępna pod adresem mapa.mikolowski.pl. Tam również przy pomocy warstw możemy określić zakres informacji, jakie w danej chwili nas interesują.

Po przedstawieniu prezentacji została otwarta możliwość zadawania pytań. Radni pytali przede wszystkim o sposób pozyskiwania danych, szczegóły dotyczące przetargu na wykonawce mapy i koszty związane z przyjęciem uchwały. Stworzenie cyfrowej mapy sieci wodociągowej w naszej gminie pochłonie z budżetu 73 tys. zł. Na podobną cyfryzację map wyraziły już zgodę gminy ościenne, takie jak Łaziska Górne, Orzesze  i Kobiór.
Gdyby nazwa tego zadania trochę inaczej brzmiała, to nie wzbudziło by to tylu emocji. Wszystkim nam kojarzyło się to jednoznacznie z GISem, który jest już realizowany poprzez wspólny projekt Gminy Mikołów i Starostwa Powiatowego – podsumowała Wójt Gminy Wyry.

Po wyczerpaniu tematu, przewodniczący Rady Gminy Wyry podziękował przedstawicielom RPWiK w Tychach za przybycie i omówienie zagadnienia, a następnie ogłosił 5 minutową przerwę. Przedstawiciele przedsiębiorstwa opuścili w tym czasie salę obrad.

W głosowaniu, które odbyło się w ramach następnego punktu obrad, radni ostatecznie przyjęli uchwałę w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych w Gminie Wyry na lata 2011-2014. Uchwała została przyjęta dziewięcioma głosami „za” – jeden radny był przeciw, a pięciu radnych wstrzymało się od głosu.


Drogi powiatowe w Gminie Wyry – zakres działań w bieżącym i przyszłym roku

Kolejny punkt obrad był związany z projektem budżetu powiatu na rok 2012, a dokładniej  planowanych wydatków Starostwa Powiatowego na drogi powiatowe, szkolnictwo ponadgimnazjalne, bezpieczeństwo, opiekę zdrowotną i komunikację miejską.
Mamy w zwyczaju co roku spotykać się z przedstawicielami Starostwa Powiatowego: panem starostą, radnymi powiatowymi i przedstawicielami starostwa – wyjaśnił powód zaproszenia pan przewodniczący Rady Gminy Wyry, a następnie udzielił głosu dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w Łaziskach Górnych, celem omówienia tematu dróg powiatowych.

W mijającym roku nakłady w Gminie Wyry na drogi powiatowe to kwota w wysokości około 255 tys. zł czyli jest to w przeliczeniu około 11 tys. zł na 1 km. Dla porównania na 1 km drogi wojewódzkiej w powiecie mikołowskim nakłady na bieżące utrzymanie to kwota w wysokości 25 tys. zł. (…) W tym roku udało nam się wykonać fragment nawierzchni ulicy Puszkina w obrębie skrzyżowania z ulicą Dąbrowszczaków (700m²) oraz odcinek za przejazdem kolejowym przy tej samej ulicy (800m²) na łączną kwotę 74 tys. zł. Zadania o mniejszej wartości to 100m² na ulicy Drzymały (4 tys. 400 zł), na odtworzenie i oczyszczeniem rowów melioracyjnych wydaliśmy około 5 tys. zł, remonty studzienek na Dąbrowszczaków (gdzie regularnie przebudowujemy studzienki) pochłonęły z budżetu 1 tys. 800zł, remonty bieżące takie jak pozimowa naprawa nawierzchni zostały zrealizowane na kwotę 30 tys. zł, zimowe utrzymanie dróg kosztowało 92 tys. zł, a nakłady na zieleń  wyniosły 20tys. zł. Wszystko razem daje nam kwotę ok. 253 tys. zł. (…) Możliwości finansowe pozwoliły na to, aby z pracami wejść do Gminy Wyry na takim odcinku na jaki nam się udało, chociaż na początku zakładaliśmy więcej – podsumował tegoroczne nakłady finansowe na drogi powiatowe dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, pan Edward Przybysz.

Przyszłoroczne zadania inwestycyjne i remontowe w chwili obecnej są na etapie planowania. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych kilka tygodni temu wystąpiłem z pisemnym zapytaniem do Urzędu Gminy Wyry w sprawie chęci partycypowania w kosztach planowanych zadań. Propozycje dotyczyły:

1. remontu nawierzchni ulicy Puszkina na odcinku o długości 300m za torowiskiem na kwotę 116 tys. zł;
2. remontu nawierzchni ulicy Rybnickiej na odcinku o długości 500m od posesji nr 375 w kierunku centrum na kwotę 375 tys zł;
3. remontu nawierzchni ulicy Drzymały (kolejne fragmenty).

Przewodniczący Rady Gminy Wyry po zakończeniu omawiania tego tematu, otworzył możliwość zadawania pytań i jednocześnie zwrócił uwagę na ulicę Drzymały w Gostyni, jako newralgiczny element łącznikowy naszego powiatu.

Pan radny Michał Kopański zapytał o możliwość odśnieżania chodnika przy ulicy Pszczyńskiej na odcinku obejmującym dolinę rzeki Gostyni, pomiędzy ulicą Rybnicką i ulicą Miarową. W roku ubiegłym zadanie to wykonywał gminny Zakład Gospodarki Komunalnej.

W bieżącym roku na wspomnianym odcinku odmalowane zostały bariery, a nawierzchnia chodnika miejscami odtworzona. Zadania te realizowane były ze środków z Zarządu Dróg Wojewódzkich. W roku ubiegłym powiat przychylnie podszedł do tego tematu, ale odśnieżania zabroniło województwo pod groźbą zwrotu środków wydanych na ten konkretny cel. Wskazano podstawę prawną, która zabrania podejmowania tego typu czynności.
Działanie w zakresie wykraczającym poza nasze kompetencje może okazać się niewłaściwe. W tym roku Zarząd Powiatu jeszcze nie zdecydował czy odetniemy się od tych wskazań – dodał dyrektor i zaproponował interwencje w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach lub bezpośrednio u marszałka województwa śląskiego.

Wójt Gminy Wyry zaznaczyła w tym momencie, że wspomniony odcinek drogi jest terenem niezabudowanym.

Dyrektor powołując się na podstawę prawną odpowiedział, że jeśli obowiązek odśnieżania nie może być realizowany przez mieszkańca posesji położonej w obrębie chodnika, to jest to zadanie gminy.

Pani radna Bożena Złotecka zapytała o możliwość przycięcia (pielęgnacji) drzew rosnących wzdłuż ulicy Pszczyńskiej w przyszłym roku kalendarzowym.

W ramach odpowiedzi dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg poinformował, że wbrew pozorom pielęgnacja drzew jest dla budżetu zadaniem kosztownym i powinno się ją wykonać jednym ciągiem. Niewykluczone, że suche gałęzie drzew rosnących na poboczu drogi uda się przyciąć latem przyszłego roku.

Pani radna Agnieszka Jaromin w swoim pytaniu nawiązała do sprawy odśnieżania chodników przy drogach powiatowych w miejscach niezabudowanych.

Dyrektor odpowiedział, że w newralgicznych miejscach powiat będzie się starał chodniki odśnieżać.

Pan radny Wojciech Surma zapytał o możliwość położenia nakładki asfaltowej przy ulicy Puszkina na odcinku stanowiącym dojazd do stadniny koni „Aura”.

Nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, odpowiedział dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. Materiał uzyskany z frezowania na administrowanych przez powiat drogach wojewódzkich (jeśli takie prace będą przeprowadzane) może zostać położony przy wskazanej ulicy. Frez daje przyzwoitą nawierzchnię, która przy normalnej eksploatacji powinna wystarczyć.

Pan radny Herbert Rzepka zapytał o to, w jaki sposób Zarząd wybiera odcinki do naprawy (czy prowadzone są przeglądy wiosenne dróg i czy pod uwagę brane są instytucje położone wzdłuż tych dróg) oraz zwrócił uwagę na brak koordynacji pomiędzy powiatem a RPWiK.

To nie jest tak że, nie ma koordynacji. Naprawy prowadzone przez RPWiK czasami wykonywane są bez naszej wiedzy. (…) Wynika to z ustawy, która umożliwia natychmiastowe działanie tego typu przedsiębiorstwa w przypadku awarii – wyjaśnił dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. – Często jest tak, że po jakimś czasie od interwencji RPWiK chodnik się zapada. Wtedy powiat występuje z pismem o naprawę chodnika. (…) Korespondencja jednak trochę trwa, dlatego na efekt końcowy trzeba niekiedy poczekać – dodaje.

Pan radny Henryk Cyba zapytał o możliwość wymiany kratek kanalizacji deszczowej wzdłuż ulicy Pszczyńskiej, a zwłaszcza na odcinku od Ochotniczej Straży Pożarnej w Gostyni do skrzyżowania w Wyrach. Pan radny zaproponował przełożenie kratek z poziomu drogi na poziom linii istniejącego chodnika (tak jak na ulicy Centralnej w Kobiórze), co powinno usprawnić przejazd samochodów.

W ubiegłym roku przymierzaliśmy się do tego zadania, ale zostaliśmy zablokowani przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach – wyjaśnił dyrektor. Kratki zostały zamontowane przed budową chodnika na tym odcinku kilka lat temu. Projekt zakładał takie, a nie inne położenie kanalizacji deszczowej, a więc działanie polegające na przełożeniu kratek byłoby wobec tego projektu sprzeczne. Dyrektor Powiatowych Zarząd Dróg zdeklarował, że postara się sukcesywnie przekładać pojedyncze kratki.

Pani radna Elżbieta Słomka podziękowała za ustawienie separatorów w postaci kamieni przy ulicy Rybnickiej. Pani radna zapytała o możliwość wymiany na bardziej estetyczne barierki (na co uwagę zawracali mieszkańcy okolicznych posesji) i ustawienie barierek po lewej stronie jezdni patrząc od strony wyjazdu z ulicy Olmy.

Pan dyrektor odpowiedział, że nie spodziewał się, aby z kamieni mógł powstać problem. Głazy udało się pozyska od wykonawcy modernizacji kanalizacji w Mikołowie. Kamienie zostały udostępnione bezpłatnie, a bez wątpienia pełnią teraz funkcję skutecznych separatorów. Dyrektor przyznał, że docelowo w tym miejscu miały zostać zamontowane bariery.

Pan radny Bronisław Ficek zapytał o możliwość instalacji barierek na skrzyżowaniu ulicy Pszczyńskiej z ulicą Rybnicką (tj. w pobliżu „Totka”).

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg odpowiedział, że nie ma takiej możliwości.

Pan przewodniczący Andrzej Wyroba zwrócił uwagę na zbyt krótki czas na przejściu dla pieszych w centrum – Starsza osoba nie ma szans przejść w tym miejscu na zielonym świetle.

To jest kwestia zmiany czasu – odpowiedział Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg i zasugerował pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich w tej sprawie.

Pani radna Danuta Marechwia zaproponowała budowę chodnika przy ulicy Puszkina na odcinku od ulicy Wagonowej do przejazdu kolejowego. Z drogi korzystają dzieci uczęszczające do Zespołu Szkół w Wyrach.

Po wyczerpaniu tematu, przewodniczący Rady Gminy Wyry podziękował dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych za przybycie i omówienie spraw budżetowych, a następnie ogłosił pięciominutową przerwę. Dyrektor Zarządu opuścił w tym czasie salę obrad.

Spotkanie z przedstawicielami starostwa powiatowego w Mikołowie

Po przerwie przewodniczący Rady Gminy Wyry poprosił przedstawicieli Starostwa Powiatowego – pana Piotra Zieńca i radnych powiatowych z Gostyni – o zabranie głosu w temacie przyszłorocznego budżetu powiatu. Przewodniczący na wstępie zapewnił, że Gmina Wyry chce kontynuować dotychczasową współpracę z powiatem mikołowskim.

Pani radna Jadwiga Pasierbek rozpoczęła od omówienia zagadnień związanych z oświatą.

Zakończono termomodernizację wszystkich szkół powiatowych, więc warunki nauki uczniów w tych placówkach znacznie się poprawiły. W tym roku przeniesiono również szkołę specjalną, która teraz jest w swoim własnym budynku (o co zabiegaliśmy przez poprzednie kadencje). Budynek został dostosowany do potrzeb szkoły specjalnej. W dniu 1 września nastąpiło jego otwarcie. W roku 2012  szkoła otrzyma plac zabaw w ramach programu „Radosna szkoła”. Dyrektor placówki złożył w tej sprawie wniosek do MEN, a powiat będzie tą inwestycję współfinansował. Kolejna zamknięta w mijającym roku sprawa to likwidacja placówki pod nazwą Dom Dziecka  w Orzeszu. W tej placówce nie przebywa już żadne dziecko, a o losach budynku zadecyduje Zarząd powiatu.. Dzieci zostały przeniesione do domów rodzinkowych. Ostatni taki dom rodzinkowy został oddany do użytku 25 października na ulicy Leśnej w Łaziskach Górnych. Mieści się w budynku  przekazanym powiatowi przez  Gminę Łaziska Górn.. Został on  wyremontowany i  dzieci z Domu Dziecka zostały tam przeprowadzone. Teraz mamy już rodzinkowe domy dziecka. Jeden z nich znajduje się w nowym budynku na ulicy Wawrzyńca w Orzeszu, jeden na ulicy Leśnej i jeden w Mikołowie na osiedlu trzydziestolecia. W domu rodzinkowym mieszkają małe grupy dzieci wraz z wychowawcami i opieka nad taką grupą wygląda teraz zupełnie inaczej – wyjaśniła pani radna powiatowa.

Ważnym elementem przyszłego budżetu są też inwestycje prowadzone na terenie powiatu. W 2012 roku kontynuowany będzie projekt „SilesiaNet”, który będzie kosztowała w tym roku 3 mln 392 tys. 103 zł, z czego 87 tys. będzie pochodziło ze środków własnych (więc także z Gminy Wyry), a pozostałe 3 mln 307 tys. ze środków zewnętrznych.

Na rok 2012 planuje się w ramach projektu przeprowadzenie: postępowania przetargowego i wyboru inżyniera projektu; przeprowadzenie postępowania i wybór wykonawcy sieci światłowodowej; projektowanie sieci światłowodowej tj. rurociągi z kablami światłowodowymi plus geodezyjna sieć dystrybucyjna; budowa rurociągów kablowych; sieć dystrybucyjna i szkieletowa; zabudowa kabli światłowodowych plus adaptacja pomieszczeń dla węzłów dystrybucyjnych; wyposażenie i stworzenie węzła szkieletowego (głównego); prowadzenie projektu i monitoring – przytoczyła pani radna.

 Kolejne wydatki  inwestycyjne z  budżetu powiatu na rok 2012 to projekt termomodernizacji budynku przy ulicy Chopina 8 i termomodernizacja budynków Domu Pomocy Społecznej . (…) Budynki  DPSu w sumie są trzy i wszystkie te trzy budynki  to 1 mln 700 tys. zł. To jest dość duża kwota, lecz trzeba  ją wydać, żeby DPSy mogły funkcjonować, gdyż trzeba przeprowadzić w nich standaryzację. 250 tys. zł ze środków własnych przeznaczymy na rozbudowę siedziby Państwowej Staży Pożarnej w Mikołowie. Łącznie planowane jest wydanie na ten cel 3 mln 750 tys. zł z czego środki wewnętrzne to 3 mln 500 tys. zł. – powiedziała pani radna. – Generalnie 12 mln 487 tys. 729 zł jest w budżecie powiatu na 2012 rok przeznaczone na inwestycje, przy czym środki własne  to jest 2 mln 330 tys. zł, a pozostałe to są środki zewnętrze – dodała pani radna

Przewodniczący Rady Gminy Wyry zapytał w tym miejscu o szczegóły finansowania inwestycji modernizacji budynku państwowej jednostki straży pożarnej.

W następnej kolejności głos zabrał pan radny powiatowy Adam Myszor, pełniący w Radzie Powiatu funkcję przewodniczącego Komisji Budżetu i Mienia. Na początku pan radny nawiązał do spraw związanych ze szkolnictwem informując, że przyszłoroczny budżet zakłada wydatki na cele oświatowe w wysokości 22 mln 339 tys. 414 zł i 73 gr.
W roku 2012 w szkołach powiatowych mamy o jedna trzecia uczniów mniej w porównaniu z rokiem, kiedy powiat zaczął funkcjonować, natomiast mamy trzech nauczycieli więcej, nie wspominając o pracownikach administracyjnych, więc rzeczywiście jest taka tendencja, że idziemy w kierunku ograniczenia kosztów.

Nawiązując do spraw dróg powiatowych pan radny zapewnił, że tak jak miało to miejsce dotychczas, dodatkowe pieniądze pochodzące z przetargów zostaną przekazane na remonty dróg powiatowych.

Jeśli chodzi stricte o wydatki na Gminę Wyry w zeszłym roku na „Bitwę Wyrską” przekazaliśmy 2 tys. zł, w tym roku 2 tys. 500 zł. Mam nadzieję, że w przyszłych latach będzie tych środków więcej – powiedział pan radny.

Na zakończenie pan radny powiatowy poinformował o swojej inicjatywie w zakresie zbiorowego zakupu energii. Pan radny zaproponował Staroście zakup energii wspólnie z Metropolią Silesia. Jak poinformował radny, odbyło się już wstępne spotkanie z przewodniczącym Górnośląskiego Związku Metropolitarnego. Według wyliczenia Starostwa Powiatowego na zbiorowym zakupie energii z Silesią, można by zaoszczędzić do 20% kosztów.

Po wyczerpaniu tematu, przewodniczący Rady Gminy Wyry otworzył dyskusję w temacie budżetu powiatu na przyszły rok. Jako pierwszy zadał też pytanie dotyczące komunikacji miejskiej. Czy jest szansa, aby w projekcie budżetu na przyszły rok znalazły się pieniądze do współfinansowania komunikacji?

Z ustaleń o których już mówiłem na poprzedniej sesji, w starostwie jest świadomość, że środki na komunikację muszą się znaleźć. Jest wola ku temu aby się te środki znalazły. Sytuacja jest jednak taka, że mamy nową ustawę o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010, która obowiązuje od marca tego roku. To wszystko będzie się opierało na opracowaniu tak zwanych programach zrównoważonego rozwoju publicznego transportu. (…) My wspólnie musimy naciskać na marszałka, aby tą kwestię uregulować. Wiem, że są przymiarki do tego, żeby w następnych latach w jakiś sposób w tym finansowaniu uczestniczyć – wyjaśnił pan radny.

Pan radny Michał Kopański zapytał o kierunki kształcenia w szkołach powiatowych, a następnie zadał pytanie odnoszące się do planów powiatu odnośnie ewentualnej likwidacji którejś z placówek oświatowych.

Została zlikwidowana w tym roku jedna szkoła, która została przejęta w całości przez Zespół Szkół Energetycznych i Usługowych na ulicy Chopina w Łaziskach Górnych i na dzień dzisiejszy nie ma zagrożenia likwidacją żadnej ze szkół powiatowych. Ta jedna miała zbyt mało uczniów, a ponadto koncern energetyczny, jako organ prowadzący wyraził wolę jej likwidacji. Szkoły powiatowe nie są zagrożone. (…) Jeżeli chodzi o kierunki kształcenia to są one na bieżąco monitorowane. Jeśli jest kierunek kształcenia taki jak np. było z obróbką  skrawania  na którą  nie było naboru to taki kierunek zlikwidowano. Dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych wraz z Wydziałem Edukacji Starostwa Powiatowego na bieżąco monitorują  potrzeby młodzieży, jest wymiana informacji dokąd młodzież chce się udawać i jakie szkoły chce kończyć. Trzeba przyznać, że zadecydowana większość młodzieży z terenu gmin powiatu mikołowskiego kontynuuje naukę naszych szkołach ponadgimnazjalnych. Bardzo niewielki odsetek odchodzi do Tychów, ewentualnie do Katowic – powiedziała pani radna Jadwiga Pasierbek.

Pan radny Michał Kopański zapytał ponadto o tendencje uczniów, co do wyboru szkoły, a zwłaszcza o to, czy wybór pada głównie na szkoły ogólnokształcące.
Ta tendencja, która przeważała do niedawna, zaczyna na szczęście się zmieniać. Młodzież zaczyna  powoli rozumieć, że konkretny, dobry zawód jest bardziej związany z przyszłością – odpowiedziała pani radna.

Pan radny Herbert Rzepka zadał szereg pytań dotyczących poszczególnych zadań powiatu. Radni powiatowi w miarę możliwości starali się odpowiedzieć na zadane pytania, nie ukrywali jednak, że o odpowiedź na niektóre z nich należałoby się zwrócić do poszczególnych urzędników w Starostwie Powiatowym.

W następnej kolejności głos zabrał radny sejmiku śląskiego, pan Piotr Zieńc. W imieniu Starosty pan radny przekazał kilka istotnych informacji na temat komunikacji miejskiej z punktu widzenia powiatu i województwa.
(…) Powiat nie jest organizatorem transportu zbiorowego. Ustawa, która obowiązuje od 1 marca taką możliwość daje gminom, którym powierzono wykonanie tego zadania na podstawie porozumień międzygminnych i związkom komunalnym. Powiat jedynie w przyszłości może stworzyć swego rodzaju „czapę” organizacyjną i taką tez próbował stworzyć, przygotowując (…) projekt związku komunikacyjnego-komunalnego, który miał objąć zainteresowane gminy. Pani Wójt i zainteresowane osoby z naszego powiatu podpisały list intencyjny w tej sprawie. Temat jest przygotowany merytorycznie, aczkolwiek przez gminy odłożony do czasu, kiedy wyjaśni się pewna kwestia na szczeblu krajowym. Sytuacja jest taka, co powiedzieli marszałkowie po zasięgnięciu informacji na ostatnim konwencie (…), że ustawodawca wytworzył bubel prawny – wprowadził kategorie linii komunikacyjnej o charakterze wojewódzkim. W związku z tym jest przygotowywana nowelizacja, która będzie poddana szybkiej ścieżce legislacyjnej, która ten błąd naprawi.

Pan radny wojewódzki poinformował ponadto, że śląski Zespół do spraw transportu przygotował propozycję, która umożliwi gminom finansowanie komunikacji zgodnie z obowiązującym prawem, bez naruszenia ustawy o finansach publicznych. Propozycja zyskała już poparcie Zarządu Województwa Śląskiego.
Gminy zainteresowane utrzymaniem linii komunikacyjnych, które wybiegają poza dwa powiaty mogą z własnej inicjatywy wystąpić do Zarządu Województwa Śląskiego o zawarcie umowy, która pozwoli na przekazywanie środków finansowych w takiej ilości jaka gmina będzie chciała na sfinansowanie takiej ilości linii komunikacyjnych, jakie są w danej gminie potrzebne. (…) Środki finansowe zostaną przekazane w formie dotacji celowej na utrzymanie poszczególnych linii do Zarządu Województwa Śląskie. (…) Zarząd z kolei powierzy dotychczasowym organizatorom prowadzenie komunikacji na tych kierunkach. (…) Z inicjatywą musi jednak wystąpić gmina. – wyjaśnił pan radny.

Wracając do kwestii powiatowych, pan radny w imieniu pana Starosty przekazał ponadto, że powiat, jeśli taka będzie wola gmin, może powołać związek komunikacyjny. Ze swojej strony starostwo zagwarantuje wtedy środki na organizację biura takiego związku i oddeleguję odpowiednią osobę do koordynowania projektem.

Pan radny zdementował ponadto doniesienia mediów odnośnie ewentualnego wejścia MZK Tychy w struktury aglomeracyjnego organizatora KZK GOP.

Jako radny wojewódzki bardzo cieszę się, że mogłem uczestniczyć w sesji i przysłuchiwać się tym wszystkim sprawom – powiedział pan radny i na zakończenie dodał, że poruszy na gruncie wojewódzkim wszystkie zgłoszone w trakcie obrad sprawy i postara się uzyskać konkretne informacje na ten temat, które później przekaże na ręce pani Wójt.

Po wyczerpaniu tematu, przewodniczący Rady Gminy Wyry podziękował przedstawicielom Starostwa Powiatowego za przybycie i omówienie spraw związanych z przyszłorocznym budżetem i komunikacją miejską. Po krótkiej przerwie radni zajęli się przygotowanymi uchwałami.

Uchwały Rady Gminy Wyry podjęte przez radnych na XII sesji

W ramach kolejnych punktów obrad, głosowaniu poddane zostały uchwały pozytywnie zaopiniowane przez komisje stałe Rady Gminy.

1. w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych w 2012 roku (pdf)
Projekt uchwały omówiła pani skarbnik. Komisja budżetowa zaopiniowała projekt pozytywnie, pozostałe komisje przyjęły do wiadomości. Uchwałe przyjęto 14 głosami „za” (jeden radny nieobecny)

2. w sprawie określenia wzorów formularzy (…) dla m.i. podatku od nieruchomości (pdf)
Projekt przedstawiła pani skarbnik. Komisja budżetowa nie wydała opinii w tej sprawie, pozostałe komisje przyjęły projekt do wiadomości. Uchwałę przyjęto jednogłośnie.

3. w sprawie rozłożenia wierzytelności na raty
Projekt uchwały omówiła pani Wójt. Komisja komunalna zaopiniowała projekt pozytywnie, Komisja ds. rozwoju m. Wyry również wydała pozytywną opinię. Pozostałe komisje przyjęły projekt do wiadomości. Uchwałę przyjęto jednogłośnie.

4. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych dla operatorów i przewoźników (pdf)
Projekt uchwały omówiła pani sekretarz. Komisje stałe przyjęły projekt do wiadomości. Uchwałą została przyjęta 12 głosami „za” (dwoje radnych wstrzymało się od głosu).

5. w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Wyry z organizacjami (…)” (pdf)
Projekt omówiła pani sekretarz. Komisja edukacji wydała opinię pozytywną, a pozostałe Komisje przyjęły projekt do wiadomości. Uchwała została przyjęta 12 głosami „za” (dwoje radnych wstrzymało się od głosu).

6. w sprawie ustalania maksymalnych kwot dofinansowania opłat za kształcenie (…) (pdf)
Projekt uchwały omówiła pani sekretarz. Komisja edukacji pozytywnie zaopiniowała projekt, pozostałe Komisje do wiadomości. Uchwała została przyjęta 12 głosami „za” (dwoje radnych wstrzymało się od głosu).

7. w sprawie nadania nazw ulicom w miejscowości Gostyń i miejscowości Wyry (pdf)
Projekt omówiła Wójt Gminy Wyry. Komisja ds. rozwoju m. Wyry wydała opinię pozytywną, Komisja ds. rozwoju m. Gostyń również zaopiniowała pozytywnie, a  pozostałe Komisje przyjęły projekt do wiadomości. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Sprawozdania przewodniczących komisji stałych

W okresie międzysesyjnym „komisja komunalna” obradowała dwukrotnie w dniu 25 października i 29 listopada.

Komisja ds. rozwoju miejscowości Wyry spotkała się dwa razy – 24 października i 28 listopada. W październiku radni wizytowali Zespół Szkół w Wyrach. W trakcie listopadowego posiedzenia, poza opiniowaniem projektów i pism, radni zajęli się wnioskiem mieszkańca w sprawie przekształcenia nieruchomości użytkowania wieczystego w prawo własności. W międzyczasie przewodnicząca Komisji poinformowała, że w styczniu radni będą przyglądali się pracy kuchni na linii przedszkole-szkoła w Ornontowicach, celem zapoznania się z zasadami funkcjonowania takiego połączenia.

W dniu 23 listopada „komisja edukacji” obradowała w dwóch miejscach: najpierw w Urzędzie Gminy Wyry, a później w  Przedszkolu Gminnym w Wyrach, gdzie przeprowadzono wizytację. Pani przewodnicząca oświadczyła, że priorytetem dla Komisji jest budowa nowego przedszkola w Wyrach.

„Komisja rewizyjna” obradowała w dniach: 28 października (zakończenie kontroli inwestycji nowego boiska w Wyrach), 16 października i 23 października (kontrola realizacji inwestycji rozbudowy i przebudowy Zespołu Szkół w Wyrach). Przewodnicząca Komisji odczytała protokoły z zakończonych wizytacji.

Komisja ds. rozwoju miejscowości Gostyń na posiedzeniu w dniu 28 listopada rozpatrywała między innymi wniosek mieszkańca w sprawie przekształcenia nieruchomości użytkowania wieczystego w prawo własności. Szczegółowa relacja dostępna jest tutaj.

W dniu 28 listopada „komisja budżetowa” zajmowała się stawkami podatku dla środków transportowych i wnioskami do przyszłorocznego budżetu.

Interpelacje i zapytania radnych

Pani radna Elżbieta Słomka poprosiła o przesłanie projektu protokołu z XII sesji Rady Gminy Wyry drogą mailową.

Pan radny Michał Kopański złożył pisemną interpelację sprawie upamiętnienia ofiar stalinowskich represji.

Pan radny Piotr Chrzęszczyk zapytał o możliwość ponownego wywieszenia banerów promocyjnych, zachęcających do kupna nieruchomości na terenie Gminy Wyry.

Pan radny Henryk Cyba zapytał o plany Kompanii Węglowej w sprawie eksploatacji na terenie Gostyni. Będą kierowane w tej sprawie zapytania.

Pan radny Bronisław Ficek poprosił o uzupełnienie lamp oświetlenia ulicznego na ulicy Drzymały od strony ulicy Rybnickiej.

Dwunasta sesja Rady Gminy Wyry w Urzędzie Gminy Wyry zakończyła się o godzinie 20:40.

Obrady relacjonował Patryk Fila

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl