Rajd Mikołowski: Zacięta rywalizacja toczyła się do samego końca

26 kwietnia (sobota) powiatowymi drogami już po raz trzeci rządziły rajdówki startujące w mikołowskim rajdzie samochodowym. Wyścig odbywał się w tym roku w ramach pierwszej rundy eliminacji do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Rajd Mikołowski to jednak nie tylko zawody sportowe, ale również wiele atrakcji towarzyszących skierowanych do kibiców przy rynku i mikołowskim centrum handlowym „Auchan”.

Impreza rozpoczęła się od startu honorowego z mikołowskiego rynku. Punktualnie o godz. 10:00, zgodnie ze wskazaniem zegara na ratuszowej wieży, organizatorzy dali sygnał do startu. Samochody rajdowe kolejno, co jedną minutę, opuszczały brukowaną płytę rynku – razem było ich aż 81! Pomimo pochmurnej i deszczowej pogody rajdówki startowały w obecności zgromadzonych wokół placu mieszkańców Mikołowa. Nad wszystkim czuwał głównodowodzący Rajdem Mikołowskim, prezes Automobilklubu Ziemi Tyskiej pan Grzegorz Michalski.

Z rynku starego miasta załogi udały się na start pierwszego odcinka specjalnego „Łaziska” (OS1) przy ul. Lasoki w Łaziskach Górnych (Kopanina). Walka odbywała się na drogach w pobliżu Elektrowni „Łaziska” i na całej długości ul. Franciszka Kłosa w Gostyni. Wiele trudności na trasie przysporzył kierowcom ostry zakręt przy ul. Kłosa (w pobliżu kapliczki). Część załóg nie uniknęła spotkania z barierą energochłonną, umiejscowioną na zewnętrznej zakrętu. Były też inne trudności – załoga o nr 8 była zmuszona do zmiany koła, a z rajdu odpadła załoga o numerze 17. Etap kończył się na wysokości skrzyżowania z ul. Rybnicką, skąd załogi przejeżdżały dalej na odcinek specjalny „Gostyń”.

Etap gostyński (OS2) swoją trasą nawiązywał do OeSu sprzed dwóch lat. Załogi startowały z ul. Wagonowej w Wyrach i kończyły przejazd na ul. Tyskiej z tą różnicą, że pomiar dokonywany był tylko do skrzyżowania z ul. Tęczową (a nie jak wcześniej do skrzyżowania z ul. Pszczyńską). Rajdówki rywalizowały w otoczeniu jeziora Wicie w Wyrach oraz bunkra Sowiniec i Pomnika Pamięci Żołnierzy Września 1939r. W trakcie przejazdu przez Gostyń z dalszej rywalizacji wycofały się załogi nr 31 i 34. Na trasie zatrzymała się ponadto ekpia nr 81.

Odcinek specjalny „Wyry” (OS3) miał swój początek przy ul. Ładnej w Wyrach, a koniec przy ul. Wierzbowej w Tychach-Wilkowyjach. Pagórkowaty teren nie okazał się szczęśliwy dla załogi nr 2 i nr 36. Obie wypadły z trasy. Załoga 40 została „uziemiona” ze względu na awarię.

Po ukończeniu pierwszej pętli zawodnicy kierowali się m.in. przez DK44, do strefy serwisowej zlokalizowanej na parkingu C.H. „Auchan” w Mikołowie. Tam mechanicy z poszczególnych załóg przez kilkanaście minut mogli przyjrzeć się stanie samochodów. Po wizycie w strefie serwisowej samochody rajdowe wróciły na trasę rajdu i odcinków specjalnych w Łaziskach (OS4), Gostyni (OS5) i Wyrach (OS6). W trakcie drugiej pętli w Łaziskach odpadły załogi nr 16 i nr 77. Kolejne odcinki załogi pokonały bez większych problemów.

Super odcinek w Mikołowie (OS7) w samym centrum miasta wystartował ok. godz. 15:50, gdy tylko pierwsza załoga dotarła do miasta z serwisu przy „Auchan”. Załogi startowały spod Białego Domku i przez ul. Żwirki i Wigury, Plac 750-lecia i ul. Karola Miarki kierowały się do mety przy rynku. Ostatni odcinek specjalny zgromadził wielu mieszkańców miasta.

Meta rajdu samochodowego była tradycyjnie zlokalizowana na rynku w Mikołowie. Ostatnia załoga zjawiła się na niej tuż przed godziną 17:00. Kiedy wszystkie samochody zostały zaparkowane w centralnej części rynku, kierowcy udali się na zasłużony odpoczynek, gdyż rozdanie nagród nastąpiło dopiero około godziny 20:00 (>>> Nagrodzono najlepsze zespoły 3. Rajdu Mikołowskiego).


Odcinek specjalny „Gostyń”

zdjęcia z ulicy Tęczowej i ul. Tyskiej w Gostyni


Odcinek specjalny „Łaziska”

zdjęcia z ulicy Kłosa w Gostyni


Odcinek specjalny „Mikołów”

zdjęcia z Placu 750-lecia, ul. Karola Miarki i ul. Zwirki i Wigury w Mikołowie


W tym roku miejsce miały zagwarantowane również pojazdy zabytkowe. Właściciele pięknych, wiekowych samochodów zjechali na rynek po rozpoczęciu rajdu o godz. 11:30, skąd po kilkunastu minutach udali się do Muzeum Energetyki w Łaziskach Górnych oraz Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie, gdzie tego dnia świętowano „Dzień Ziemi”. Po godzinie 17:00 zabytkowe pojazdy wróciły do centrum i symbolicznie przejechały trasą miejskiego odcinka specjalnego w Mikołowie.

Wiele atrakcji czekało na mieszkańców i kibiców przed centrum handlowym „Auchan”. Przez cały dzień na parkingu przed centrum, funkcjonowało miasteczko bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zostało utworzone w ramach akcji „Z młodym kierowcą w drodze po doświadczenie”. Na miejscu, pod okiem policjantów z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, obecni i przyszli kierowcy mogli sprawdzić swoją reakcję m.in. w symulatorze dachowania i symulacji stanu upojenia alkoholowego (alkogogle). Odwiedzający mogli też przejść kurs pierwszej pomocy i zobaczyć profesjonalny pokaz ratownictwa drogowego.

Zwieńczeniem dnia był koncert grupy Oberschlesien z Piekar Śląskich, która przyjechała na mikołowski rynek na zaproszenie Urzędu Miasta Mikołów.

Nad bezpieczeństwem kibiców i rajdowców podczas trwania wyścigu jak i po jego zakończeniu, czuwali nie tylko „sędziowie zabezpieczenia” oddelegowani przez organizatorów, ale również służby publiczne. Pieczę nad całym wydarzeniem objęła Komenda Powiatowa Policji w Mikołowie.

Organizatorem 3. Rajdu Mikołowskiego był Automobilklub Ziemi Tyskiej.

Zobacz też