We wrześniu wykonawca przebudowy drogi wojewódzkiej nr 928 koncentrował się w Gostyni na działaniach w obrębie poboczy drogi. Wzdłuż ciągów pieszo-rowerowych miejscami zostały zamontowane nie tylko barierki drogowe, ale też pierwsze bariery energochłonne. Rozpoczęto ponadto instalację sygnalizacji świetlnej w centrum.
Co się działo na budowie we wrześniu?
1. Przy nowym moście nad ciekiem „S” – Młynówka (obiekt M1) na początku miesiąca zamontowano barierki na murze oporowym oraz balustrady przy schodach monolitycznych po obu stronach. W kolejnych tygodniach finalizowano prace przy umacnianiu koryta po stronie zachodniej, a pod koniec miesiąca zakończono ciągnące się od dłuższego czasu działania związane z naprawą dylatacji kapy chodnikowej po stronie wschodniej.
2. W obrębie mostu nad rzeką Gostynką (obiekt M2) nadal kontynuowano prace porządkowe związane z rozbiórką nasypu drogi objazdowej i rekultywacją terenu.
3. Na przełomie sierpnia i września wyrównano teren po obu stronach mostu nad ciekiem leśnym (obiekt M3) i ostatecznie uformowano koryto cieku po stronie wschodniej mostu. W kolejnych tygodniach września przy moście zamontowano bariery energochłonne (strona wschodnia) i barierki drogowe (strona zachodnia, tj. od strony lasu). Poza tym rozpoczęto zasypkę ażurowego umocnienia rowów po obu stronach.
PRACE DROGOWE
4. Na odcinku pomiędzy mostem nad ciekiem leśnym a leśniczówką po stronie lasu, w pobliżu wspomnianego wcześniej obiektu M3, zamontowano barierki drogowe. Na wysokości pierwszej wyspy spowalniającej (tj. przed leśniczówką, jadąc od strony Kobióra) zamontowano znak D-42 wyznaczający obszar zabudowany. Przed remontem znak ten znajdował się nieco dalej, w obrębie zjazdu na ul. Zaleśną.
5. Wzdłuż całego odcinka przy zjeździe na ul. Zaleśną – po stronie wschodniej – również zamontowano barierki drogowe. Ponadto pomiędzy zjazdami na łąki i pola – które znajdują się po przeciwnej stronie do zjazdu na ul. Zaleśną – oraz leśniczówką, wzdłuż rowu melioracyjnego po stronie wschodniej zainstalowano bariery energochłonne.
6. W rejonie skrzyżowania z ul. Miarową osadzono brakujące fundamenty słupów oświetleniowych, na których wkrótce potem zamontowano słupy wraz z oprawami. W połowie miesiąca wykonano warstwę wiążącą na zjeździe na ul. Miarową powiatową, a po przeciwnej stronie przy ul. Miarowej gminnej dokończono budowę chodnika.
7. Największe zmiany, tak jak w poprzednim miesiącu, zaszły na odcinku obejmującym nasyp pomiędzy gostyńskimi mostami (obiekty M1 i M2). W połowie miesiąca zakończono prace związane z układaniem nowej podbudowy po stronie wschodniej jezdni i podbudowy ciągu pieszo-rowerowego po stronie zachodniej. Pod koniec września rozpoczęto montaż elementów sieci oświetleniowej i przygotowania do ułożenia warstwy ścieralnej na całym odcinku. Ponadto wykonano nowy ciąg pieszo-rowerowy na odcinku od mostu nad ciekiem „S” do ul. Pszczyńskiej bocznej (Munimentum Point) – bez warstwy ścieralnej.
8. Wciąż dużo działo się również na odcinku w obrębie skrzyżowania z ul. Rybnicką i ul. Tyską, to jest przy budynkach użyteczności publicznej. Wykonano betonową nawierzchnię zatoki autobusowej „Gostyń Centrum” w pobliżu piekarni oraz ciąg pieszo-rowerowy od mostu nad ciekiem „S” do zjazdu na ul. Rybnicką. Zbudowano też ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż odcinka od DK Gostyń do biblioteki i ul. Rybnickiej włącznie – do warstwy wiążącej, a następnie wykonano wjazd i wyjazd na parking pomiędzy domem kultury a przedszkolem. Poza tym przystąpiono do montażu systemu sygnalizacji świetlnej. Przy bibliotece umiejscowiono skrzynkę sterownika, a pod koniec miesiąca, 30 września, zamontowano pierwsze elementy sygnalizacji na słupach.

9. Na odcinku pomiędzy domem kultury a ul. Franciszka Fityki kontynuowano budowę ciągów pieszo-rowerowych – wykonano warstwę wiążącą. Prowadzono ponadto przygotowania do wykonania na tym odcinku warstwy ścieralnej.
10. Na kolejnym odcinku pomiędzy ul. Fityki a ul. Łuczników w połowie miesiąca wykonano zjazd na ul. Fityki. Poza tym ułożono warstwę ścieralną ciągu pieszo-rowerowego po stronie zachodniej w pobliżu zatoki autobusowej „Gostyń Łuczników”.
11. Na odcinku w obrębie zjazdu na ul. Łuczników dokończono budowę ciągu pieszo-rowerowego po stronie budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Gostyni. Poza tym w połowie miesiąca wykonano ścieralną warstwę asfaltu na zjeździe na ul. Łuczników, a w pobliżu zjazdu po obu stronach drogi zamontowano barierki drogowe wzdłuż rowu melioracyjnego po stronie wschodniej i niewielkiej skarpy po drugiej stronie. Ponadto obsypano ziemią płyty ażurowe stanowiące wzmocnienie koryta ww. rowu.
12. Na odcinku od granicy z lasem Jastrzębiec do okolic przystanku „Gostyń Pszczyńska” zamontowano barierki drogowe po stronie wschodniej – tj. od strony lasu i rowu melioracyjnego – i dokończono budowę zjazdów na drogi boczne (warstwa ścieralna).
13. W rejonie przystanku „Gostyń Pszczyńska” również dokończono budowę zjazdów na drogi boczne (warstwa ścieralna).
14. Na odcinku od przystanku „Gostyń Pszczyńska” do granicy z Wyrami zamontowano barierki drogowe po stronie zachodniej – wzdłuż zbudowanej w ubiegłym miesiącu palisady. Dokończono ponadto budowę zjazdów na drogi boczne (warstwa ścieralna).
INNE SPRAWY
15. 17 września (środa) wykonawca rozpoczął zasypkę płyt ażurowych, którymi wcześniej na wybranych odcinkach wzmocnił koryta rowów melioracyjnych biegnących wzdłuż drogi. Na odcinku w okolicy zjazdu na ul. Łuczników, wbrew wcześniejszym zapowiedziom kierownika budowy, który zapewnił, że pobocza obsypane zostaną wcześniej odpowiednio przesianą ziemią, dokonał tego z użyciem mocno zanieczyszczonego materiału, którym zatkał istniejące przepusty. Zwieziona do Gostyni ziemia, oprócz zdrewniałych elementów pochodzenia roślinnego, zawierała także różnego typu odpady budowlane i bytowe – m.in. fragmenty cegieł i całe cegły, betonowe odłamki, kamienie różnej wielkości, szklane butelki, jednorazowe woreczki, przewody oraz niewielkie pręty. Tego samego dnia mieszkańcy skierowali skargę na działania wykonawcy do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach i zawiadomili o wszystkim Marszałka Województwa Śląskiego.
W odpowiedzi na to kolejnego dnia rano drogę w rejonie ul. Łuczników wizytowali przedstawiciele ZDW oraz wykonawcy, mając za złe mieszkańcom, że „poruszyli niebo i ziemię” z powodu tak „błahej” sprawy. Następnie wykonawca pobieżnie uporządkował teren z odpadów znajdujących się na wierzchu, a pisma pozostawił bez odpowiedzi.
16. 24 września (środa) wykonawca miał ułożyć warstwę ścieralną na odcinku od okolic ul. Fityki, przez centrum Gostyni, do mostu na rzece Gostynce, po tym jak przełożył działania na ten termin z dnia wcześniejszego (23 września), ale ostatecznie tego dnia tego nie zrobił z uwagi na ciągłe opady deszczu. Tego samego dnia próbował przełożyć prace na kolejny dzień, 25 września (czwartek), co spotkało się z oporem zdenerwowanych mieszkańców i przedsiębiorców, dla których ciągłe zmiany harmonogramu budowy, w tym zmiany w rozkładach jazdy autobusów, całkowicie rozregulowały połowę tygodnia. W odpowiedzi na to wykonawca odwołał wszystkie plany związane nie tylko z układaniem warstwy ścieralnej na terenie centralnej części Gostyni, ale też dokończeniem zjazdów na drogi boczne w tej części, które zaplanowane były pierwotnie na czwartek 25 września. Z kolei wójt skierowała do inwestora – ZDW w Katowicach – skargę na działania wykonawcy i poprosiła o ustalenie dokładnego terminu zamknięcia odcinka celem wykonania warstwy ścieralnej, najlepiej w czasie weekendu, kiedy ruch na drodze jest mniejszy niż w ciągu tygodnia (czyli tak, jak zrobiono to wcześniej przy okazji zamknięcia odcinka pomiędzy Mikołowem a Wyrami z wjazdem m.in. do magazynów Panattoni).
17. 25 września (czwartek), podczas sesji Rady Gminy Wyry, radni zajmowali się sprawą nowej lokalizacji miejsc postojowych przystanku „Gostyń Pszczyńska”. Zaproponowany przez wykonawcę nowy wariant umiejscowienia w ocenie samorządu, a przede wszystkim mieszkańców, którzy zwrócili się do gminy z apelem o wyrażenie negatywnego stanowiska dla tej propozycji (pismo opatrzone tytułem „Sprzeciw wobec planowanej korekty miejsca przystanku autobusowego” z 25 sierpnia), okazał się niebezpieczny, bo zaplanowany tuż przy łuku drogi, a nie na odcinku prostym, jak przed remontem.
„Rada Gminy Wyry zauważa, że projektowana lokalizacja przystanku autobusowego nie zapewnia podstawowego poziomu bezpieczeństwa zarówno dla pasażerów oczekujących na autobus, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Nie została zachowana odpowiednia widoczność, w szczególności dla kierujących chcących się włączyć z dróg podporządkowanych. Projektowana obecnie lokalizacja przystanków może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu” – napisano w uzasadnieniu do uchwały w sprawie przyjęcia apelu dotyczącego negatywnego stanowiska, co do projektowanych lokalizacji przystanków komunikacyjnych przy drodze wojewódzkiej nr 928 w gminie Wyry.
Rada podjęła ponadto uchwałę w sprawie wskazania wstępnych miejsc lokalizacji nowych przystanków komunikacyjnych przy drodze wojewódzkiej nr 928 w gminie Wyry, wskazując na miejsca w obrębie nowego przejścia dla pieszych.

18. Przez cały miesiąc na odcinku DW 928 obejmującym Gostyń prowadzono działania zmierzające do uruchomienia nowego systemu oświetlenia drogi. Sukcesywnie podłączano do sieci kolejne latarnie, a w kilku punktach ustawiono rozdzielnice zewnętrzne – przy leśniczówce, obok kuźni i w pobliża sklepu Spożywczok. W połowie września firma odpowiedzialna za uruchomienie oświetlenia deklarowała, że latarnie zaczną działać pod koniec miesiąca, ale ostatecznie nie udało się dotrzymać tego terminu.
I. Budowa nowego mostu nad ciekiem „S”. Obiekt M1












II. Budowa nowego mostu na rzece Gostynce. Obiekt M2






III. Budowa mostu nad ciekiem leśnym przy gajówce. Obiekt M3

































IV. Przebudowa odcinka od leśniczówki do mostu nad ciekiem leśnym
Nawierzchnia głównej jezdni i ścieżki rowerowej gotowa















V. Przebudowa odcinka przy ul. Zaleśnej
Nawierzchnia głównej jezdni i ciągu pieszo-rowerowego gotowa

































VI. Przebudowa odcinka przy ul. Miarowej
Nawierzchnia głównej jezdni i ciągu pieszo-rowerowego gotowa




































VII. Przebudowa odcinka nad doliną rzeki Gostynki między mostami










































VIII. Przebudowa centrum – skrzyżowanie z ul. Rybnicką i ul. Tyską


























































































IX. Przebudowa odcinka między centrum Gostyni a ul. Fityki





















X. Przebudowa odcinka między ul. Fityki i ul. Łuczników
























XI. Przebudowa odcinka w obrębie zjazdu na ul. Łuczników
Nawierzchnia głównej jezdni gotowa




































XII. Przebudowa odcinka w obrębie granicy lasu Jastrzębiec
Nawierzchnia głównej jezdni gotowa









XII. Przebudowa odcinka w okolicy przystanku „Gostyń Pszczyńska”
Nawierzchnia głównej jezdni gotowa









XIV. Przebudowa odcinka między przystankiem „Gostyń Pszczyńska” a granicą z Wyrami
Nawierzchnia głównej jezdni gotowa















Dzięki wsparciu czytelników dostępne jest pełne archiwum zdjęć z przebudowy DW 928, za sprawą którego można prześledzić postępy prac:
07/2023, 08/2023, 09/2023, 10/2023, 11/2023, 12/2023
01/2024, 02/2024, 03/2024, 04/2024, 05/2024, 06/2024, 07/2024, 08/2024, 09/2024, 10/2024, 11/2024, 12/2024
01/2025, 02/2025, 03/2025, 04/2025, 05/2025, 06/2025, 07/2025, 08/2025