Kolejny ważny gostyński most w ciągu remontowanej od ponad roku drogi wojewódzkiej nr 928 przeszedł do historii. W połowie lipca wykonawca wyburzył przeprawę nad ciekiem „S” stanowiącym dopływ rzeki Gostynki, który przepływa przez tzw. werk. Ponadto w ostatnich tygodniach w nową fazę weszły m.in. prace drogowe na odcinku w centrum.
Co się działo na budowie w lipcu?
1. W poniedziałek 8 lipca ruch na DW 928 w rejonie mostu nad ciekiem „S” (obiekt M1) przełączono na drogę objazdową z mostem tymczasowym. Kilka dni wcześniej w obrębie drogi zakończono wszystkie prace przygotowawcze – wylano dywanik asfaltowy, zabezpieczono pobocza oraz część przeznaczoną dla pieszych. Nowa droga objazdowa powstała w dość ograniczonym obszarowo terenie i biegnie tuż obok domu jednorodzinnego przy ul. Pszczyńskiej 380. Ruch pieszy na odcinku obejmującym objazd jest odseparowany od ruchu samochodowego – pojazdy jadą górą po nasypie i moście tymczasowym, a piesi przechodzą ścieżką u podnóża nasypu, z którą połączona jest drewniana kładka dla pieszych. Nocą ścieżka przewidziana dla pieszych nie jest oświetlona, więc wieczorami, ale też w weekendy, gdy ruch na drodze jest ograniczony, wielu pieszych wybiera krótszą i wygodniejszą drogę przez most tymczasowy.
2. Prace związane z rozbiórką mostu nad ciekiem „S” (obiekt M1) w pobliżu centrum Gostyni ruszyły w dniu uruchomienia drogi objazdowej z mostem tymczasowym – zerwano wtedy m.in. asfalt i podbudowę drogi po obu stronach mostu, jednak faktyczne prace rozbiórkowe przy rozbiórce mostu rozpoczęły się później, w środę 10 lipca. Tego dnia za pomocą koparki do prac wyburzeniowych skruszono przęsło mostu, którego fragmenty wpadły do niezabezpieczonego koryta cieku. W kolejnych dniach maszyna porozbijała i posegregowała odpady na frakcje, a wcześniej zabezpieczyła koryto rzeki. Pod koniec miesiąca w tym miejscu prowadzono działania związane z porządkowaniem terenu, zniwelowano część skarpy i wyregulowano znajdujący się tuż obok zjazd do ul. Pszczyńskiej bocznej, odsuwając tę drogę dalej od miejsca, w którym stał most. W kolejnych tygodniach należy spodziewać się budowy stanowiska pod palownicę.
3. Po tym jak w czerwcu wykonano północną podporę nowego mostu na rzece Gostynce (podpora nr 1 na obiekcie M2), na początku lipca kontynuowano prace przy wznoszeniu podpory południowej (podpora nr 2) – wykonano zbrojenie i zamontowano szalunki, a potem wylano beton i całość rozdeskowano. Na tym jednak prace w obrębie podpór się nie zakończyły, bo w ostatnich dniach miesiąca przy obu podporach zbrojono elementy, na których w przyszłości osiądzie przęsło mostu. Poza tym podpora północna od strony zewnętrznej została częściowo zasypana piaskiem (zasypka podpory nr 1).
Pod koniec lipca, we wtorek 30 lipca, między podporami rozpoczęto montaż prefabrykowanych elementów przęsła nowego mostu, które przywieziono od strony Kobióra.
4. Most nad ciekiem leśny w sąsiedztwie gajówki (obiekt M3) powoli nabiera docelowego kształtu. W ostatnich tygodniach wykonano zbrojenie, betonowanie i pielęgnację kap chodnikowych, a na krótkich odcinkach przed mostem i za mostem ułożono nową podbudowę i wylano warstwę wiążącą asfaltu.
PRACE DROGOWE
5. W ostatnich dniach lipca na odcinku pomiędzy centrum Gostyni a ul. Franciszka Fityki przełączono pas ruchu. W związku z tą zmianą działające przy tym odcinku sklepy spożywcze przygotowały dodatkowe miejsca parkingowe dla klientów przy jednej z bocznych ścian kamienicy przy ul. Pszczyńskiej 347 i na placu za tym budynkiem.
6. Kontynuowano prace związane z budową ciągów pieszo-rowerowych na odcinku od ul. Fityki do ul. Łuczników. Przygotowano teren pod prace brukarskie.
7. Na odcinku pomiędzy ul. Łuczników a przystankiem Gostyń Pszczyńska w połowie lipca przełączono pas ruchu. Po wykonaniu kanalizacji deszczowej, nowej podbudowy i wylaniu warstwy wiążącej po stronie zachodniej jezdni, przystąpiono do rozbiórki starej drogi po stronie wschodniej – ruch w tym miejscu odbywa się teraz wzdłuż nowej drogi.
I. Otwarcie drogi objazdowej i rozbiórka mostu nad ciekiem „S”. Obiekt M1
II. Budowa nowego mostu na rzece Gostynce. Obiekt M2
III. Budowa mostu nad ciekiem leśnym przy gajówce. Obiekt M3
IV. Przebudowa odcinka między centrum Gostyni a ul. Fityki
V. Przebudowa odcinka między ul. Fityki i ul. Łuczników
VI. Przebudowa odcinka między ul. Łuczników a przystankiem „Gostyń Pszczyńska”
Dzięki wsparciu czytelników ponownie dostępne jest m.in. pełne archiwum zdjęć z przebudowy DW 928, za sprawą którego można prześledzić postępy prac:
Relacje z wydarzeń mających miejsce w Gostyni są w tym miejscu udostępniane nieodpłatnie i bez reklam od 2009 roku. Jeśli podoba Ci się praca naszych autorów, możesz drobną wpłatą wesprzeć utrzymanie rosnącego z każdym rokiem archiwum tekstów i zdjęć. Rozliczenie na stronie /finansowanie.
Wpłaty:
27.07, godz. 13:12 – 16 zł – Dziękujemy!
31.07, godz. 17:12 – 20 zł – Dziękujemy!
01.08, godz. 11:31 – 16 zł – Dziękujemy!
02.08, godz. 12:58 – 16 zł – Dziękujemy!
03.10, godz. 21:54 – 20 zł – Dziękujemy!
Czy te ścieżki rowerowe mają być wykonane z kostki brukowej? Jeśli tak, to jest to bez sensu, bo wszyscy kolarze na rowerach szosowych i tak pojadą drogą.
Ciągi pieszo-rowerowe będą z kostki brukowej i to faktycznie nie będzie odpowiednie rozwiązanie dla wszystkich rowerzystów. Pełnoprawne ścieżki rowerowe z masy bitumicznej (jednostronne, dwukierunkowe) powstaną tylko na dwóch odcinkach – od ul. Zaleśnej w Gostyni przez las kobiórski do ul. Żeńców w Kobiórze oraz od terenów przemysłowych w Wyrach (na wysokości inPostu) do zjazdu w kierunku centrum Mikołowa. To zawsze coś, choć mogło dojść do jakichś zmian i być może o czymś nie wiem. Z projektem udostępnionym do przetargu (wraz z mapkami) można zapoznać się tutaj: https://gostynslaska.pl/wiadomosci/dw-928-do-przebudowy-ma-byc-duzo-wygodniej-i-bezpieczniej/