Na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakładce „Konsultacje społeczne dla inwestycji kolejowych” udostępniono ankietę dotyczącą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa. Mieszkańcy mogą odnieść się za jej pośrednictwem do proponowanych wariantów przebiegu trasy.
Ankieta konsultacyjna została udostępniona w ramach popularnego systemu Google Forms (nie wymaga logowania) i dostępna jest pod następującym adresem:
W ankiecie konsultacyjnej projektant STEŚ prosi o wskazanie wariantu najkorzystniejszego i najbardziej niekorzystnego wraz z uzasadnieniem w formie pytań zamkniętych i otwartych. Ponadto każdy uczestnik może na końcu podać własne postulaty dotyczące zaproponowanych wariantów linii. Ankieta będzie dostepna do 15 marca 2022 roku.
Przed przystąpieniem do wypełniania ankiety należy podać adres poczty elektronicznej.
Inne ogólne informacje dotyczące ankiety konsultacyjnej dostępne na stronie CPK.
Wariant 61
Mikołów
- Arkusz 004
- Arkusz 005
- Arkusz 006
- Arkusz 007
- Arkusz 008
- Arkusz 009
- Arkusz 010
- Arkusz 011
- Arkusz 012
- Arkusz 013
Orzesze
Wariant 62
Mikołów
Łaziska Górne
Orzesze
Wariant 62A
Mikołów
Łaziska Górne
Orzesze
Wariant 63/A
Mikołów
Wyry
Gostyń
Zgoń
Królówka
Woszczyce
Wariant 64/A
Mikołów
Wyry
Zakłady Elektro
Orzesze
Pyt. 1 – Którą gminę reprezentuję? Prosimy o wybranie z listy odpowiedniej gminy.
- gm. Wyry
- gm. Czerwionka-Leszczyny
- gm. Świerklany
- gm. Mszana
- gm. Godów
- gm. Gorzyce
- gm. Mikołów
- gm. Orzesze
- gm. Rybnik
- gm. Żory
- gm. Katowice
- gm. Łaziska Górne
- gm. Wodzisław Śląski
- gm. Jastrzębie-Zdrój
- gm. Tychy
- Inna… jaka?
Pyt. 2 – W jakim charakterze występuję?
- Występuję w imieniu Urzędu Gminy
- Jestem osobą prywatną mieszkającą w pobliżu projektowanej linii kolejowej
- Prowadzę przedsiębiorstwo w pobliżu projektowanej linii kolejowej
- Przebywam w regionie w celach turystycznych
- Jestem właścicielem nieruchomości inwestycyjnych
- Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego
- Inne… jakie?
Wybór wariantu najkorzystniejszego
Pyt. 3 – Który z przedstawionych na stronie internetowej wariantów przebiegu linii kolejowej jest najkorzystniejszy z Pana/Pani punktu widzenia?
- W 61 – oznaczony kolorem czerwonym
- W 62 – oznaczony kolorem niebieskim
- W 62A – oznaczony kolorem granatowym
- W 63 – oznaczony kolorem zielonym
- W 63A – oznaczony kolorem jasnozielonym
- W 64 – oznaczony kolorem żółtym
- W 64A – oznaczony kolorem pomarańczowym
- Żaden z powyższych
- Połączenie dwóch lub więcej wariantów
Pyt. 4 – Czynniki mające wpływ na wybór powyższego wariantu
- Najmniejsza ingerencja w cenne przyrodniczo zasoby środowiska, w tym siedliska gatunków chronionych, lasy oraz zbiorniki wodne
- Znajduje się w dalekiej odległości od istniejącej zabudowy mieszkalnej, w związku z czym realizacja inwestycji zminimalizuje generowane przez transport kolejowy uciążliwości dla regionu oraz konieczność wywłaszczeń
- Wariant przebiega w bliskiej odległości od centrum miasta, które zamieszkuję, co umożliwia szybkie dotarcie do stacji
- Przebieg najbardziej optymalny z punktu widzenia możliwości ulokowania potencjalnych lokalizacji stacji
- Skróci czas dojazdu do kluczowych ośrodków miejskich oraz miejscowości turystycznych
- Znajduje się w znacznej odległości od planowanej zabudowy mieszkalnej lub pozostałych terenów inwestycyjnych
- Wpłynie na rozwój lokalny
- Niewielka ingerencja w tereny istotne pod względem gospodarczym, co zminimalizuje ryzyko przecięcia powierzchni rolnych i dalszy rozwój poprzez dystrybucję gospodarstw prowadzących produkcję
- Sprzyja skomunikowaniu z siecią pozostałej infrastruktury transportowej w regionie wchodzącej w przebieg projektowanego odcinka linii kolejowej
- Skomunikowanie z istniejącą stacją w centrum lub stworzenie możliwości budowy dworca centralnego jako potencjalnego węzła przesiadkowego komunikującego pozostałej gałęzie transportu w tym kołowego oraz osobowego
- Przebieg wariantu z uwzględnieniem istniejącej zabudowy kolejowej
- Możliwość przeniesienia transportu towarów realizowanych aktualnie za pośrednictwem transportu kołowego na kolej co przyczyni się do odciążenia lokalnych dróg oraz stworzenia portów przeładunkowych
- Zminimalizowanie kosztów w stosunku do pozostałych z zaprezentowanych przebiegów
Pyt. 5 – Proszę uzasadnić wybór powyższego wariantu (opinia własna)
…
Wybór wariantu najbardziej niekorzystnego
Pyt. 6 – Który z przedstawionych na stronie internetowej wariantów przebiegu linii kolejowej jest najbardziej niekorzystny z Pana/Pani punktu widzenia?
- W 61 – oznaczony kolorem czerwonym
- W 62 – oznaczony kolorem niebieskim
- W 62A – oznaczony kolorem granatowym
- W 63 – oznaczony kolorem zielonym
- W 63A – oznaczony kolorem jasnozielonym
- W 64 – oznaczony kolorem żółtym
- W 64A – oznaczony kolorem pomarańczowym
- Żaden z powyższych
- Połączenie dwóch lub więcej wariantów
Pyt. 7 – Czynniki mające wpływ na wybór powyższego wariantu
- Ingerencja w zasoby cenne pod względem przyrodniczym, w tym duże obszary leśne, siedliska gatunków chronionych, zbiorniki wodne
- Ingerencja w zabudowę mieszkalną, a co za tym idzie duża ilość wywłaszczeń
- Generowanie znacznych uciążliwości w sąsiedztwie projektowanej infrastruktury kolejowej w postaci hałasu i drgań
- Wariant przechodzi w znacznej odległości od mojego miejsca zamieszkania co wydłuża czas dojazdu do dworca lub stacji przesiadkowej
- Przebieg wariantu poza obrębem miejscowości co uniemożliwia lub ogranicza mieszkańcom możliwość korzystania z połączeń kolejowych
- Przebieg wariantu omija kluczowe ośrodki miejskie, w tym o znaczeniu gospodarczym i turystycznym
- Ingerencja w planowane lub realizowane na przebiegu inwestycje dotyczące m.in. rozbudowy mieszkalnej
- Ingerencja w rozwój turystyki lokalnej
- Przecięcie terenów rolniczych, a co za tym idzie utrudnienie oraz wydłużenie czasu dojazdu do zasobów gospodarczych
- Obawy związane z ryzykiem niebezpieczeństwa jakie niesie ze sobą bliskie sąsiedztwo z infrastrukturą kolejową
- Przechodzi w znacznej odległości od istniejącej infrastruktury transportowej co uniemożliwi dogodne skomunikowanie kolei z pozostałymi gałęziami transportu
- Obniżenie wartości nieruchomości oraz gruntów będących w pobliżu projektowanego przebiegu
- Ingerencja w obiekty o znaczeniu historycznym
- Generuje znaczne koszty w stosunku do pozostałych z zaprezentowanych przebiegów
Pyt. 8 – Proszę uzasadnić wybór powyższego wariantu (opinia własna)
…
Opinia dotycząca planów budowy nowej linii kolejowej
Pyt. 9 – Jaka jest moja opinia dotycząca planów budowy nowej linii kolejowej?
- Nowa linia kolejowa w proponowanych wariantach przebiegu jest potrzebna i przyczyni się do rozwoju Gminy, w której zamieszkuję
- Nowa linia kolejowa jest potrzeba ale powinna zostać zaprojektowana w innym przebiegu niż zaprezentowane
- Nowa linia kolejowa jest niepotrzebna i przyczyni się do pogorszenia komfortu życia mieszkańców
- Nie mam zdania
- Inne…
Pyt. 10 – Postulaty własne dotyczące zaprezentowanych wariantów przebiegu linii kolejowej proszę wpisać poniżej
…
Materiały informacyjne przygotowane przez CPK:
Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Wyry.
Kalendarium wydarzeń:
28 października 2020 roku – Wójt Gminy Wyry wzięła udział w spotkaniu górnośląskich samorządów z przedstawicielami rządowej spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie wariantów nowej linii kolejowej nr 170 na trasie Katowice-Ostrawa. Inwestor przedstawił m.in. zupełnie nową propozycję, w ramach której uwzględniono poprowadzenie torów przez Wyry i Gostyń – tj. przez Zawodzie w Wyrach, ul. Łuczników i ul. Rybnicką w Gostyni. Wójt od razu wskazała, że gmina nie jest zainteresowana przedstawioną propozycją, ponieważ szlak kolejowy poprowadzony w takim wariancie podzieliłby gminę na pół.
30 października 2020 roku – Wójt poinformowała na sesji Rady Gminy Wyry, że spółka CPK sonduje możliwość poprowadzenia linii kolejowej Katowice-Ostrawa przez teren gminy Wyry. Przedstawiła ponadto relację ze spotkania z przedstawicielami spółki. Radni podtrzymali negatywne stanowisko wójta w tej sprawie (więcej…).
10 listopada 2020 roku – Odbyło się indywidualne spotkanie przedstawicieli CPK z władzami gminy Wyry. Wójt ponownie przedstawiła negatywne stanowisko samorządu dotyczące nakreślonego przez spółkę wariantu przez Gostyń i Wyry. W alternatywie wójt zaproponowała inwestorowi wykorzystanie pod budowę linii terenów leśnych.
26 listopada 2020 roku – Sprawa planowanej linii kolejowej była głównym tematem listopadowej sesji Rady Gminy Wyry. Do debaty w roli eksperta zaproszono byłego prezesa Kolei Śląskich, z którym wypracowano strategię gminy w zakresie inwestycji, w tym alternatywne warianty do zaproponowania inwestorowi w drodze dalszych konsultacji. Radni odrzucili warianty narzucone przez spółkę CPK, w tym przedstawiony podczas tej sesji wariant dodatkowy, obejmujący wyłącznie miejscowość Wyry oraz istniejącą linię kolejową nr 169, a zamiennie wskazali dwa inne warianty, które wyznaczono z dala od istniejącej zabudowy, w obrębie lasu między gminą Wyry a Tychami (więcej…).
10 grudnia 2020 roku – Podczas nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Wyry w drodze uchwały radni oficjalnie sprzeciwili się nitkom proponowanym przez spółkę CPK. Wbrew zapowiedziom z wcześniejszego posiedzenia, w treści protestu nie ujęto opracowanych przez radnych wariantów alternatywnych przez lasy (więcej…).
31 grudnia 2020 roku – Spółka CPK ogłosiła przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla linii Katowice-Ostrawa w ramach działań przygotowawczych do właściwej fazy realizacji przedsięwzięcia. Zamówieniem objęto oprotestowane warianty w granicach powiatu mikołowskiego.
20 stycznia 2021 roku – Z inicjatywy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii doszło w formie zdalnej do spotkania przedstawicieli spółki CPK i PKP PLK z gminami Łaziska Górne, Mikołów, Rybnik, Tychy oraz Wyry, celem wypracowania satysfakcjonującego dla wszystkich stron rozwiązania w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Po długich rozmowach to się jednak nie udało, a inwestor zaproponował, by gminy spotkały się we własnym gronie i ustaliły dogodny wariant w oparciu o już istniejące propozycje.
4-9 lutego 2021 roku – Odbyły się wewnętrzne konsultacje przy udziale przedstawicieli m.in. gmin powiatu mikołowskiego i Tychów. W efekcie ustalono, że zaproponowana zostanie trasa przez lasy, okalająca gminę Wyry od wschodu i południa (mapa).
18 lutego 2021 roku – Doszło do spotkania z przedstawicielami spółki CPK w gronie samorządów powiatu mikołowskiego. Alternatywny przebieg przez lasy przedstawiła Wójt Gminy Wyry. Propozycja samorządowców nie spotkał się jednak z pozytywną opinią inwestora, a to, jak tłumaczono, ze względu na zbyt duże koszty po stronie środowiska naturalnego w razie realizacji inwestycji w oparciu o tereny wyłącznie leśne (więcej…).
15 marca 2021 roku – Do Ministerstwa Infrastruktury RP i spółki CPK wysłano wspólne stanowisko powiatu mikołowskiego oraz gmin powiatu dotyczące proponowanych tras linii kolejowej Katowice-Ostrawa. W piśmie wyrażono sprzeciw wobec przedstawionych dotychczas wariantów – „Żadna z przedstawionych tras (…) nie jest do zaakceptowania przez władze i mieszkańców gmin oraz Zarząd Powiatu Mikołowskiego” (treść listu).
23 marca 2021 roku – Do Starostwa Powiatowego w Mikołowie wpłynęło pismo nadesłane w odpowiedzi na stanowisko powiatu i gmin powiatu, w którym spółka CPK zapewniła o chęci dalszej współpracy celem wyłonienia takiego wariantu trasy, który „będzie budził najmniej kontrowersji w gminach powiatu mikołowskiego”. W liście przekazano też, że budowa nowej linii odciąży już istniejący szlak kolejowy przez Mikołów (treść listu).
20 maja 2021 roku – W kolejnym piśmie wysłanym przez władze powiatu mikołowskiego do CPK wskazano, że z punktu widzenia gmin i powiatu wyczerpano możliwości wypracowania akceptowalnego wariantu trasy i zawnioskowano o wyznaczenie trasy przebiegu linii, która nie przebiega przez teren powiatu (treść listu).
15 czerwca 2021 roku – Spółka CPK ogłosiła wyniki przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wykonawca ma 10-15 miesięcy na zrealizowanie dokumentu, który wskaże konkretne warianty do ewentualnej realizacji.
20 lipca 2021 roku – Spółka CPK podpisała umowę na opracowanie STEŚ z wyłonionym wykonawcą, spółką Egis Poland w konsorcjum z Egis Rail oraz JAFGEOTECHNIKA.
23 grudnia 2021 roku – Urząd Gminy Wyry opublikował przekazane przez wykonawcę STEŚ szczegółowe mapy dotyczące wariantów przebiegających przez gminę. Wcześniej wykonawca prowadził kolejne wewnętrzne konsultacje z zainteresowanymi gminami.
13 stycznia 2022 roku – Na stronie CPK udostępniono ankietę konsultacyjną, w ramach której mieszkańcy mogą wypowiedzieć się co do zaproponowanych wariantów. Zaproszono ponadto mieszkańców gminy Wyry do udziału w spotkaniu konsultacyjnym.