W piątek 19 grudnia oficjalnie oddano do użytku drogę wojewódzką nr 928 na odcinku obejmującym Gostyń po trwającej 2,5 roku przebudowie (etap II). Mieszkańcy na terenie miejscowości mogą korzystać z nowej drogi o długości 3,5 km i aż 5,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Przebudowa całego etapu Wyry-Kobiór kosztowała ok. 123 mln zł.
Ostatnie poprawki przed otwarciem
Generalny remont DW 928 na odcinku od przejazdu kolejowego w Wyrach do wiaduktu w Kobiórze o całkowitej długości 8 km rozpoczął się w połowie czerwca 2023 roku w lesie kobiórskim, a pierwsze prace na terenie Gostyni w rejonie zjazdu na ul. Franciszka Fityki wystartowały dwa tygodnie później, na początku lipca 2023 roku.
Działania w ramach tego odcinka zakończyły się 31 października 2025 roku, ale w kolejnych tygodniach wykonawca wprowadzał jeszcze różnego typu poprawki i dopracowywał zastosowane rozwiązania oraz prowadził prace porządkowe.
W listopadzie i grudniu br. m.in. uruchomiono sygnalizację świetlną w centrum Gostyni na skrzyżowaniu z ul. Rybnicką – nastąpiło to w czwartek 13 listopada w południe. Poza tym zinwentaryzowano elementy oświetlenia ulicznego, przebudowano bariery drogowe i energochłonne w obrębie mostów, zamontowano też słupy wyznaczające granice pasa drogowego, słupki drogowe w pobliżu sklepów i słupki pikietażowe. Tuż przed oficjalnym otwarciem wykonawca naprawił nasyp odcinka biegnącego przez dolinę rzeki Gostynki.
Licząc do terminu zakończenia prac przebudowa odcinka trwała dokładnie 2 lata i 4 miesiące, a po uwzględnieniu poprawek nieco ponad 2,5 roku. Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie drogi – kończącą budowę od strony formalnej – przyznano 17 grudnia.
Wprowadzono nowe rozwiązania
Przebudowa głównej drogi łączącej Mikołów z Kobiórem przez Wyry i Gostyń, o którą mieszkańcy wnioskowali na długo przed rozpoczęciem pierwszych prac, miała na celu poprawę parametrów drogi i bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Najważniejsze działania prowadzone był w Gostyni, gdzie zbudowano od podstaw większość zaplanowanych na DW 928 obiektów inżynieryjnych – most na rzece Gostynce, most nad ciekiem „S” i most nad ciekiem leśnym. W Gostyni dokonano też generalnej przebudowy (a właściwie rozbudowy) skrzyżowania z ul. Rybnicką i ul. Tyską.
Inwestycja obejmowała przede wszystkim:
- budowę nowej konstrukcji nawierzchni umożliwiającej dopuszczenie ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na pojedynczą oś,
- ujednolicenie szerokości jezdni i poboczy,
- przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań,
- budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DW 928 z ul. Rybnicką w Gostyni,
- budowę chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego i dróg dla rowerów,

- przebudowę zjazdów do posesji i na drogi boczne,
- przebudowę istniejących zatok autobusowych oraz budowę nowych,
- budowę elementów bezpieczeństwa ruchu, w tym wyspy spowalniające ruch,
- rozbiórkę i budowę nowych obiektów mostowych,
- budowę infrastruktury technicznej (kanalizacja deszczowa, oświetlenie uliczne, kanał technologiczny, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu),
- przebudowę przepustów,
- wykonanie odwodnienia pasa drogowego.

W samej Gostyni wyremontowano łącznie 3390 m drogi oraz wybudowano przy niej 5489 m ciągów pieszo-rowerowych, przy czym wykorzystano ok. 12 tys. ton mieszanki bitumicznej o zwiększonej trwałości (50 lat) i obniżonej emisji hałasu.
Odtworzono zatoki autobusowe przystanków „Gostyń Łuczników” i „Gostyń Kuźnia”, a zatoki przystanku „Gostyń Centrum” odbudowano w nowych lokalizacjach, które wymusiły powstanie dodatkowego stanowiska przy ul. Rybnickiej pod nazwą „Gostyń Centrum Rybnicka” – inwestor przebudował w tym celu fragment chodnika przy tej ulicy.

Zmieniono także lokalizację stanowisk przystanku „Gostyń Pszczyńska”. W porównaniu z pierwotnym układem stanowiska odsunięto od siebie o ok. 200 m. Stanowisko w kierunku Mikołowa wyznaczono na łuku drogi, co nie spotkało się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, choć inwestor zapewniał, że jest to rozwiązanie bezpieczniejsze. Ponadto stanowiska w obu kierunkach, nigdy nie posiadające zatok autobusowych, po remoncie zostały pozbawiony wiat przystankowych z powodu braku miejsca.

Przebudowa głównej zmieniła też charakter miejscowości. Rosnące wzdłuż drogi drzewa – tworzące na wybranych odcinkach dające cień aleje – musiały ustąpić nieco szerszej jezdni oraz ciągom pieszo-rowerowym. Z drugiej strony Gostyń zyskała pełnoprawną drogę dla rowerów w kierunku Kobióra (pierwszą tego typu) i lepsze połączenie z sąsiednimi miejscowościami. Poza tym cały odcinek w rejonie ul. Zaleśnej, leśniczówki i gajówki nie odstaje już od reszty miejscowości, bo jest dostępny również z poziomu pieszego.
Zmiany względem pierwotnego projektu
Projekt przebudowy DW 928 powstawał w latach 2015-2017. W trakcie robót na wniosek wykonawcy w porozumieniu z inwestorem uległ on jednak zmianie.
- W pierwotnym projekcie w centrum Gostyni nie przewidziano budowy pełnej sygnalizacji świetlnej. Nad wysięgnikiem sygnalizacji wzbudzanej miał powstać tylko niewielki azyl dla pieszych pomiędzy dwoma szerszymi pasami jezdni.
- Ciągi pieszo-rowerowe miały mieć nawierzchnię z kostki brukowej, a tylko ścieżka rowerowa przez las z Gostyni do Kobióra nawierzchnię asfaltową. Ostatecznie tradycyjny chodnik powstał tylko na niewielkim odcinku przy ul. Miarowej.
- Nawierzchnia odnowionych zatok autobusowych miała zostać wykonana z kostki brukowej, ale postawiono na bezpieczniejszą i trwalszą nawierzchnię asfaltową, zgodnie z wytycznymi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W trakcie budowy dużym zaskoczeniem okazała się liczba zamontowanych barierek. Powstały one nie tylko na odcinku obejmującym dolinę rzeki Gostynki (nasyp), lecz także wzdłuż wybranych ciągów – przede wszystkim na trasie od okolic przystanku „Gostyń Łuczników” do granicy z Wyrami oraz od przystanku „Gostyń Kuźnia” do leśniczówki.
Remont wiązał się z dużymi utrudnieniami
Od samego początku mieszkańcy musieli funkcjonować w realiach wielkiego placu budowy i liczyć się z kolejnymi utrudnieniami. Kierowcy zmuszeni byli pokonywać m.in. nierówne, tymczasowe lub tylko częściowo gotowe nawierzchnie, ryzykując uszkodzenie zawieszenia samochodów – na wielu odcinkach wprowadzono ruch wahadłowy, a w rejonie wszystkich mostów wytyczono drogi objazdowe (by-passy) z mostami tymczasowymi. Piesi z kolei przez wiele miesięcy korzystali z prowizorycznych chodników z kruszywa, często w trudnych, błotnistych warunkach, ścierając podeszwy niejednej pary butów.

Zmieniona organizacja ruchu spowolniła przejazdy pojazdów, w tym komunikacji publicznej. Na czas remontu skrócono trasę linii autobusowej 157 do odcinka Kobiór-Tychy, natomiast na terenie Mikołowa, Wyr i Gostyni uruchomiono linię zastępczą Z-57, kursującą na trasie Mikołów-Kobiór i skoordynowaną z linią 157 w Kobiórze. Znaczne opóźnienia notorycznie notowały linie M12, 294 i 594. W przypadku tej ostatniej, kursującej do centrum Katowic, skutki remontu odczuwali także mieszkańcy innych miast. Pasażerowie z Łazisk Górnych skarżyli się na niezgodne z rozkładem kursy z Gostyni (kursy realizowane z Łazisk Średnich startowały punktualnie) równie często, jak podróżni z południowych dzielnic Katowic, którzy nie byli w ogóle świadomi powodu powtarzających się opóźnień.
W trakcie remontu dochodziło też do wielu wypadków i kolizji najczęściej z udziałem samochodów osobowych z uwagi na niedochowanie należytej ostrożności i prędkości do warunków panujących na drodze, ale nie brakowało również cięższych pojazdów. W 2023 roku doszło na terenie Gostyni do zdarzenia z udziałem autobusu.
W czwartek 16 listopada ok. godz. 17.00 na remontowanym odcinku w rejonie przystanku „Gostyń Pszczyńska” do rowu powstałego w wyniku prowadzonych prac wpadł autobus linii M12 o numerze bocznym #2315 jadący w kierunku Katowic. Pasażerom na szczęście nic poważnego się nie stało, jednak Solaris z 2023 roku wymaga naprawy.
Szczególnie dotkliwe było też całkowicie zamknięcie odcinka Gostyń-Kobiór przez las kobiórski. Przez trzy tygodnie wielu kierujących musiało poruszać się czasochłonnymi objazdami, a podróż komunikacją miejską do Tychów była możliwa tylko przez Mikołów lub za pośrednictwem pociągu linii S74 Kolei Śląskich z Wyr lub Łazisk Średnich.
Część prac wymagała od wykonawcy nie tylko ścisłej współpracy z gminą w zakresie bieżącej wymiany informacji, lecz także uzgodnień z właścicielami posesji położonych wzdłuż drogi (m.in. w kwestii zapewnienia dojazdów do posesji) – co nie zawsze było łatwe dla mieszkańców i gminy. Rozmów nie ułatwiały też sprawy związane z wypłatami rekompensat za wywłaszczone części nieruchomości.
Wielkie otwarcie z gęstą mgłą w tle
Oficjalnego otwarcia odcinka zrealizowanego w ramach etapy II dokonano w piątek 19 grudnia przy udziale przedstawicieli samorządu woj. śląskiego, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach – podmiot odpowiedzialny, władz gmin Kobiór i Wyry oraz osób odpowiadających za inwestycję po stronie wykonawcy – spółki Budimex.

Uroczyście dokonano tego w Wyrach w godzinach dopołudniowych przy przejeździe kolejowym, tuż obok nowej zatoki autobusowej przystanku „Wyry Przejazd Kolejowy” (kier. Tychy), gdzie zaczynał się odcinek objęty pracami w ramach etapu II.
Uczestnicy uroczystości mieli możliwość zapoznania się na miejscu ze stanem drogi po remoncie, jednak dokładniejszą ocenę utrudniała utrzymująca się od kilku dni mgła.
– Dziennie korzysta z tej drogi 10-15 tys. samochodów. Droga była w złym stanie technicznym, bez poboczy, bez chodników. Przebudowaliśmy ją w bardzo wysokim standardzie. Robimy, nie gadamy, służymy ludziom, pieniądze wojewódzkie, pieniądze krajowe: 123 mln zł na oddawany odcinek 8 km, w sumie 246 mln zł – przekazał marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa w wypowiedzi odnotowanej przez Polską Agencję Prasową1.
Wartość robót budowlanych na tym odcinku, jak podano w opublikowanym później komunikacie na stronach samorządu województwa, wyniosła ok. 123 mln zł. Część środków pochodziła z budżetu województwa, a część z dotacji przyznanej w 2022 roku w ramach drugiej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych „Polski Ład”.
Inne kwestie do rozstrzygnięcia
W momencie oficjalnego otwarcia na całym odcinku wciąż nie działało oświetlenie uliczne, ponieważ w tym terminie instalacja nie została przyjęta przez spółkę Tauron. Przystanki autobusowe nie zostały też wyposażone w wiaty przystankowe – póki co Urząd Gminy Wyry zarezerwował na ich zakup 350 tys. zł w przyszłorocznym budżecie2.
Nie było też do końca wiadomo, co dalej z miejscem po przystanku „Gostyń Gajówka”. Przystanek ten wyłączono i usunięto z uchwały Rady Gminy Wyry oraz systemów Zarządu Transportu Metropolitalnego jeszcze na początku przebudowy DW 928, ale wykonawca odtworzył oznakowanie zgodnie z projektem przekazanym przez inwestora (droga rowerowa w miejscu przystanku widomo przechodzi na krótkim odcinku w ciąg pieszo-rowerowy – o czym informuje oznakowanie pionowe i poziome). Odtworzenie nastąpiło na gruncie należącym administracyjnie do gminy Kobiór (pas przed gajówką) i to w gestii tej gminy leżeć będzie kwestia ewentualnego przywrócenia przystanku.
Galeria zdjęć z niedzieli 21 grudnia:

































































































































Podsumowanie relacji z przebudowy
Przez ostatnie prawie 2,5 roku na stronie gostynslaska.pl można było co miesiąc śledzić postępy prac. W sumie powstało aż 28 relacji na potrzeby których wykonano niemal 7,4 tys. zdjęć. Ich realizacja wiązała się z pokonaniem łącznie 326 km pieszo, wielokrotnie na całej trasie od granicy z Kobiórem do granicy z Wyrami. Na edycję zdjęć poświęcono 416 godzin oraz kolejne kilka na opracowanie poszczególnych tekstów na podstawie notatek z terenu.
28 📜
relacji z przebudowy
7389 📷
opublikowanych zdjęć
326 🚶
km przebytych pieszo
416 💻
godzin edycji
Wszystkie relacje cieszyły się dużym zainteresowaniem. W trakcie ich publikacji poprzez drobne wpłaty udało się zebrać 234 zł na opłacenie hostingu strony w 2024 i 2025 roku.
W tym miejscu dziękujemy czytelnikom za stałą uwagę, wsparcie finansowe i za każde dobre słowo w komentarzach i podczas spotkań w terenie. Bez pełnej przychylności ze strony mieszkańców Gostyni stworzenie tej dokumentacji nie byłoby możliwe.
Postępy prac zachowane na zdjęciach:
07/2023, 08/2023, 09/2023, 10/2023, 11/2023, 12/2023
01/2024, 02/2024, 03/2024, 04/2024, 05/2024, 06/2024, 07/2024, 08/2024, 09/2024, 10/2024, 11/2024, 12/2024
01/2025, 02/2025, 03/2025, 04/2025, 05/2025, 06/2025, 07/2025, 08/2025, 09/2025, 10/2025
Wkrótce otwarcie całej drogi
Na pozostałych odcinkach DW 928 – etap I Mikołów-Wyry (5 km) i etap III Kobiór (2 km) – prace cały czas trwają, choć są już na bardzo zaawansowanym poziomie.
Powstały ronda w Wyrach (w miejscu skrzyżowania z ul. Zjednoczenia i ul. Łaziską) i Mikołowie (obok stacji Niwa). Zbudowano most nad Korzeńcem w Kobiórze, a na obu krańcach drogi oddano do użytku fragmenty łączące DW 928 z DK1 i DK44.
Przewidywany termin oddania pozostałych odcinków DW 928 to kwiecień 2026 roku. Wtedy też planowane jest otwarcie całej drogi.
Przebudowa DW 928 to największa i najbardziej kosztochłonna inwestycja samorządu woj. śląskiego na obszarze gmin Mikołów, Wyry i Kobiór od wielu lat.



