Spółka Egis Poland przekazała odpowiedzi na pytania zadane poprzez czat

20. Czy stawka za gruntu rolne to 5zł/m2 jak ogłosił pan Horała w Baranowie?

Wycena nieruchomości na cele określenia wysokości odszkodowania za przejęte nieruchomości lub ich części będzie dokonywana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (m.in. art. 9y) oraz przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

21. Co z utratą wartości działek zlokalizowanych w pobliżu planowanych tras?

Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze

22. Jaki wpływ na zdrowie ma zasilanie linii takim napięciem 2x25kV?

Planowana trakcja pociągów w systemie 2x25kV (25 kilowoltów) prądu przemiennego (AC) jest w Polsce niestosowana dotychczas, ale jest używana dość powszechnie na świecie i w Europie od dzisiątek lat bez ujmy dla pasażerów pociągów i dla mieszkańców wzdłuż linii kolejowej. System ten jest używany przez koleje indyjskie, koleje rosyjskie, włoskie koleje dużych prędkości, brytyjskie szybkie linie kolejowe (większość głównych linii West Coast Main Line i Crossrail), przy czym niektóre części starszych linii są stopniowo przekształcane, Linie francuskie (linie TGV i kilka innych linii), większość hiszpańskich linii KDP, Amtrak (USA) oraz niektóre linie fińskie i węgierskie. Obecnie również Rail Baltica łącząca Polskę z krajami nadbałtyckimi, na północ od granicy polsko-litewskiej jest projektowana w tym systemie.

Z punktu widzenia emisji pól elektromagnetycznych pole elektryczne w sąsiedztwie tej linii w miejscach dostępnych dla ludności (poza wygrodzeniem linii kolejowej) jest porównywalne do pól występujących na liniach średniego napięcia (15 kV) stosowanych powszechnie w Polsce oraz do pól występujących przy linii potrzeb nietrakcyjnych (LPN), które są powszechnie zainstalowane od lat ‘60 wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych na sieci PKP PLK.

Moce przenoszone przez ten system linii zasilających są większe, choć porównywalne z mocami przenoszonymi przez linie zasilania trakcji konwencjonalnej (tzw. fidery i przewody powrotne), które od lat przebiegają wzdłuż zelektryfikowanych linii kolejowych. Natomiast przewodzony jest znacznie mniejszy prąd, dlatego natężenie pola magnetycznego jest również mniejsze.

Podstacje trakcyjne nowego systemu będą zlokalizowane znacznie rzadziej niż w aktualnym systemie (co np. 80 km zamiast aktualnie ok. 15-20 km), dlatego liczba podstacji oraz linii najwyższych napięć zasilających te podstacje będzie mniejsza. Z tego powodu mniej będzie również linii, które są niezbędne do zasilania podstacji.

Nie stwierdzono ujemnego wpływu na florę – pod liniami wysokiego napięcia często hodowane są świerki na choinki. Wpływ promieniowania na faunę i ludzi jest również ograniczony ze względu na fakt separacji (wygrodzenia) pasa kolejowego od otoczenia. Natężenie promieniowania elektromagnetycznego bezpośrednio pod przewodami systemu zasilania 2×25 kV AC 50Hz nie przekracza poziomów dopuszczalnych dla ludności i pracowników w odległości kilku metrów od przewodu, (również na wysokości człowieka).

Przy poziomie średniego napięcia 25 kV nie występuje zjawisko ulotu (słyszalnego hałasu) jak w przypadku linii wysokich i najwyższych napięć (>=100 kV), nie ma więc ujemnych oddziaływań akustycznych.

23. Czy na linii Katowice-Ostrawa przewidujecie jakieś przejścia/przejazdy czy tylko bezpieczne wiadukty i kładki?

Linia kolejowa KDP jest projektowana jako linia bezkolizyjna z układem dróg kołowych. Nie są projektowane żadne skrzyżowania w poziomie torów. Wszystkie skrzyżowania jak i przejścia pieszo-rowerowe będą bezkolizyjne.

24. Jakie rozwiązania infrastrukturalne są na obecnym etapie planowane na przecięciu trasy zielonej z ulicami Pszczyńską oraz Rybnicką w Gostyni i Wyrach tj. ulicami o znacznym natężeniu ruchu i będących jedynymi możliwościami dojazdu mieszkańców do innych miast aglomeracji?

Na obecnym etapie prac nad STEŚ planowane są rozwiązania przebudowy dróg wojewódzkich i powiatowych w przecięciu z linią kolejową. W tym przypadku wspomniane drogi będą krzyżować się górą nad linią kolejową i będą prowadzone na obiektach inżynieryjnych (wiadukty drogowe).

25. Czy są jakieś statystki wyboru kolei jako środka transportu w kierunku granicy?

Wykonawca prowadząc analizy na etapie II zebrał dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji. Po zakończeniu analiz takie dane będą dostępne w Raportach Wykonawcy.

26. Czy są przewidziane odszkodowania dla właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanych tras?

Tę kwestię reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Jeżeli z przeglądu ekologicznego albo z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaganej przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, albo z analizy porealizacyjnej wynika, że mimo zastosowania dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza terenem inwestycji, m.in. trasy komunikacyjnej tworzy się obszar ograniczonego użytkowania. W ramach powyższego wprowadzane są środki odszkodowawcze.

27. Czy fundusze na wywłaszczenia oraz budowę kolei są zagwarantowane?

Spółka posiada zagwarantowane środki na ukończenie dokumentacji przedprojektowej. Uzyskano również dofinansowanie do tych prac ze środków unijnych w ramach Instrumentu CEF. Środki na pokrycie odszkodowań ujęte będą w kosztach projektu (Spółki).

28. Jakie jest zapotrzebowanie ludności śląskiej na szybkie połączenie z granicą?

Projekt linii Katowice – Ostrawa odpowiada nie tylko na zapotrzebowanie na szybkie połączenia z granicą, ale również przede wszystkim na potrzebę połączeń miast takich jak: Rybnik, Wodzisław Śląski, Żory, Jastrzębie-Zdrój z Katowicami. Prowadząc analizy na etapie II zebrano dane odnośnie przemieszczania pasażerów kolei w ruchu lokalnym regionalnym i ponadlokalnych w tym również transgranicznym. Pozyskane dane z macierzy biletowych, analiza przemieszczeń oraz generalne pomiary ruchu na drogach dają podstawę do wniosków odnośnie liczby mieszkańców i ich transportowych preferencji.

29. Jakie natężenie hałasu zakładają Państwo w związku z eksploatacją linii kolejowej?

Wykonawca STEŚ w Etapie II wykonuje przegląd terenów podlegających ochronie akustycznej na podstawie MPZP. Natomiast tam gdzie nie ma uchwalonego MPZP analizujemy aktualne, faktyczne zagospodarowanie terenu i wystąpimy do gminy z potwierdzeniem kwalifikacji akustycznej terenów nie posiadających MPZP.

Na tej podstawie wyznaczamy zakres obszarowy terenów/działek, które potencjalnie mogą w przyszłości wymagać ochrony przed ponadnormatywnym działaniem akustycznym (np. ekrany).

Precyzyjna analiza emisji hałasu będzie przeprowadzona na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej i na tym etapie Organ wyda stosowne zalecenia odnośnie ekranów akustycznych i innych urządzeń eliminujących emisję hałasu do otoczenia.

30. Czy uwzględnione są drogi także piesze oraz przejścia dla zwierząt i z jaką częstotliwością będą budowane?

Tak, każda lokalizacja skrzyżowania nowoprojektowanej linii z istniejącym ciągiem komunikacyjnym dla pojazdów i pieszych, ciekiem wodnym lub korytarzem ekologicznym (dla zwierząt) jest analizowana i przyjmowane są rozwiązania zgodne z lokalnymi potrzebami, powszechnymi przepisami (np. o ruchu drogowym) i zaleceniami

31. Czy ograniczenia hałasu na poziomie 55 dB w porze dziennej i 45 dB w porze nocnej będą respektowane, co w sytuacji przekroczenia tych wartości po realizacji inwestycji mimo zapewnienia ich w projekcie?

W procesie projektowania i dalszego prowadzenia przedsięwzięcia nie dopuszcza się do sytuacji, gdzie są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu. Dla zabudowy jednorodzinnej w porze dziennej norma wynosi 61 dB a w porze nocnej 56 dB.

Proces analiz przebiegów pod kątem ochrony akustycznej opisany jest w odpowiedzi na powyższe pytanie „Jakie natężenie hałasu zakładają Państwo w związku z eksploatacją linii kolejowej?” [PYTANIE NR 29 – przyp. red].

32. Jak ta kolej będzie przecinać istniejąca infrastrukturę drogową? Planujecie państwo wykonać jakieś wiadukty czy wykonane zostaną tylko przejazdy kolejowe z rogatkami?

Linia kolejowa KDP jest projektowana jako linia bezkolizyjna z układem dróg kołowych. Nie są projektowane żadne skrzyżowania w poziomie torów. Wszystkie skrzyżowania są bezkolizyjne.

33. Czy planowane są rekompensaty dla wszystkich mieszkańców, a także dla gminy za spadek dochodów, żeby mogła zabezpieczyć potrzeby mieszkańców?

Każdy planowany fragment linii kolejowej jest szczegółowo analizowany pod kątem kolizji z istniejącą zabudową mieszkaniową i przemysłową. Badane są skrzyżowania z infrastrukturą komunalną, sieciami energetycznymi, układem drogowym, położenie względem zabytków itp. W przypadku konieczności przejęcia nieruchomości, na których zlokalizowane są obiekty infrastruktury służące wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, podmiotom tym przysługuje odszkodowanie. Jak zatem widać, wkładamy wiele wysiłku, by proponowane przebiegi w możliwie niewielkim stopniu wpływały negatywnie na funkcjonowanie społeczności. Budowa linii kolejowej będzie przy tym wspierać rozwój regionu.

34. Dlaczego nie przedstawiono pełnego uzasadnienia biznesowego, w tym m.in. harmonogramu związanego z powstawaniem kosztów i korzyści, wyliczeń finansowych spodziewanych korzyści oraz oszacowania korzyści utraconych?

Wykonawca realizuje STES i w jego ramach etap II, w trakcie którego pozyskiwane są wszystkie niezbędne dane do przeprowadzenia Analiz Wielokryterialnych, Analiz Ryzyka, Kosztów i Korzyści. Na etapie III te analizy zostaną przeprowadzone i ich wynikiem będzie wskazanie wariantu rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. Wyniki wszystkich analiz będą umieszczone w Raporcie końcowym STEŚ.

35. Czy macie Państwo świadomość, że Wasze warianty żółty, pomarańczowy i zielony przechodzą przez środek hal logistycznych Panattoni, które właśnie powstają wzdłuż ulicy Pszczyńskiej?

Wykonawca dokonuje bieżącej identyfikacji przebiegu proponowanych wariantów w odniesieniu do istniejącego zagospodarowania terenu. Przebiegi wariatów są konsultowane z interesariuszami (właścicielami zabudowanych i nie zabudowanych działek). Wynik tych konsultacji zostanie uwzględniony w procesie analiz w zakresie trasowań, rozwiązań technicznych i kosztów realizacji poszczególnych wariantów.

36. Czy sporządzono dotychczas studium wykonalności dla całego Programu CPK, które określiłoby warunki jego realizacji niezbędne dla osiągnięcia zakładanych celów, oraz kompleksowego planu finansowego dla pełnego okresu inwestycji?

Wszystkie inwestycje CPK w zakresie planowanych linii kolejowych wymagają opracowania oddzielnych dokumentacji przedprojektowej – studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowych. Podobnie dla projektu budowy linii KDP Katowice – Ostrawa właśnie opracowywana jest dokumentacja, w ramach której organizowane są niniejsze konsultacje.

37. Czy prezentowany przebieg linii jest przebiegiem ostatecznym, czy zakładają Państwo ewentualne zmiany z jego lokalizacji?

Przebieg wariantów został określony. Ale STEŚ na tym etapie projektowania podlega iteracjom czyli uzasadnionym zmianom przebiegu jeżeli chodzi o trasowanie wariantów jak i techniczne uzasadnienia przebiegu. Zatem zmiany, mieszczące się w ramach założeń projektowych, są dopuszczalne po analizie danych i na podstawie rzeczowych, zasadnych argumentów, między innymi z etapu konsultacji.

38. Jak połączyć linie kolejowe, skoro mają być zasilane zupełnie różną technologią zasilania?

Ta sytuacja, kiedy są dwa napięcia jest częsta, jeśli chodzi kraje Europy. Do dyspozycji jest tabor dwusytemowy.

Linia KDP będzie zasilana napięciem 2×25 KV i te rozwiązania pozwalają na osiągniecie bardzo dobrych parametrów zarówno przyspieszania jak i prędkościowych, ale one również powodują, że na połączeniu z liniami istniejącymi, które w Polsce są zasilane prądem stałym 3 KV wymagają specjalnych odcinków torowych, na których ta zmiana nastąpi.

39. Czy dobrze zrozumiałem, że łącznik z linią 169 będzie przeprowadzony powyżej linii projektowanej – na wiadukcie? Jak w takim wypadku wygląda zabezpieczenie okolicy przed hałasem?

Planowane łącznice z liniami konwencjonalnymi są realizowane zarówno na estakadach jak i na gruncie. W jednym jak i drugim przypadku są wprowadzane rozwiązania minimalizazujące oddziaływanie akustyczne. Rozwiązania te zostaną szczegółowo określone na etapie decyzji środowiskowej.

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl