Już nie tylko tory. Mapa wariantów uzupełniona o dodatkowe warstwy

Aktualizacja (12.01.2023): Termin ogłoszenia wariantu inwestorskiego został po raz kolejny przesunięty. Tym razem z IV kwartału 2022 roku na I kwartał 2023 roku.

Na koniec roku planowane jest ogłoszenie wariantu inwestorskiego dla nowej linii kolejowej nr 170 Katowice-Ostrawa. Tymczasem projektant studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego uzupełnił mapę wariantów o warstwy obejmujące m.in. linie rozgraniczające, które wyznaczają nieruchomości potencjalnie zagrożone.

Bufor nie tylko pod tory
Mapa została poszerzona o warstwy określające dokładne ramy inwestycji w terenie, drogi techniczne wzdłuż torów, powiązane z drogami skrzyżowania i przejazdy, a także rowy melioracyjne i obiekty inżynieryjne – czyli o dane, które powinny zostać udostępnione już w momencie prezentacji wariantów przygotowanych po zakończeniu konsultacji z mieszkańcami, co nastąpiło 4 miesiące temu – w sierpniu 2022 roku.

Jak wynika z nowych danych, dołożonych na krótko przed okresem świąteczno-noworocznym, znacznie zmieni się otoczenie całej inwestycji.

Jeśli biegnący przez Gostyń wariant zielony nr 73 zostanie wskazany jako preferowany (lub będzie stanowił część wariantu preferowanego) i w przyszłości będzie realizowany przez inwestora – spółkę Centralny Port Komunikacyjny, to w miejscowości pojawi się nie tylko dwutorowa linia kolejowa dużych prędkości Katowice-Ostrawa biegnąca w osi północ-południe, ale też towarzysząca jej droga techniczna (miejscami po obu stronach torów) przecinająca ul. Łuczników i ul. Rybnicką, a w wielu punktach na mapie Gostyni inaczej popłyną cieki wodne, w tym również swój przebieg zmieni rzeka Gostynka.

Przede wszystkim jednak z mapy miejscowości zniknie szereg domów jednorodzinnych położonych przy ul. Łuczników i ul. Rybnickiej.

Jeśli wariant zostanie wybrany, konkretne działki i rozwiązania dotyczące rozbiórek ma wskazać projekt budowlany. Z przekazywanych dotąd informacji wynika, że nie wszystkie budynki znajdujące w strefie mogą być zagrożone bezpośrednio. Z drugiej strony perspektywa mieszkania w bliskim sąsiedztwie linii dużych prędkości dla wielu nie jest perspektywą najlepszą. Poza tym wariant zielony wciąż może zostać odrzucony.

Na co dokładnie wskazują nowe warstwy?
Rejon ul. Łuczników i ul. Macierzanki – dotychczasowa wersja mapy
Nowa wersja mapy z dodatkowymi warstwami

Zbliżenie na rejon ul. Łuczników

Obszar wariantu zielonego nr 73 w rejonie ul. Łuczników. Tory biegną od Wyr w betonowym korytarzu i na terenie Gostyni przechodzą na poziom gruntu (warstwa – „żelbet”). Jednocześnie w tym miejscu tory się zbiegają tworząc standardową linię dwutorową (w Wyrach wyznaczono przystanek i łącznik do linii kolejowej nr 169 – dlatego od północy biegnie tak dużo szyn). Wzdłuż torów wyznaczono drogi, które mają służyć serwisantom, ale i mieszkańcom. Wykorzystano do tego już istniejące drogi dojazdowe do domów (warstwa – drogi). Ponadto nieco wyprostowano ul. Łuczników w obrębie torów i wyznaczono nowy przebieg rowu „S” pod torami nieopodal styku Gostyni i Wyr (warstwa – rowy). Co najmniej 14 zabudowanych działek leżących w granicach Gostyni znajduje się w strefie objętej inwestycją.

Warstwa – „żelbet”
Warstwa – drogi
Warstwa – rowy

Zbliżenie na las Borki w rejonie ul. Łuczników

Linia kolejowa przecina las Borki. Wśród drzew biegnie nie tylko sama linia, ale też towarzysząca jej droga techniczna połączona skrzyżowaniem z nieco przebudowaną i niezamieszkałą ul. Macierzanki. Inwestycji towarzyszy też leśny rowów melioracyjny.

Warstwa – obiekty (Borki północ)
Południowy fragment lasu Borki
Warstwa – obiekty (Borki południe)

Rejon ul. Rybnickiej i ul. Leśnej  – dotychczasowa wersja mapy
Nowa wersja mapy z dodatkowymi warstwami

Zbliżenie na rejon ul. Rybnickiej bocznej

Obszar wariantu zielonego w rejonie ul. Rybnickiej bocznej. Tory biegną od lasu Borki. Wzdłuż nitki wyznaczono drogę techniczną, która zupełnie zmienia układ drogowy w tej części miejscowości i znacząco ingeruje w szereg nieruchomości, w tym domy mieszkalne, łąki i pola uprawne. Według zapowiedzi droga techniczna również w tym miejscu ma służyć zarówno służbom odpowiedzialnym za utrzymanie torów, jak i mieszkańcom, zapewniając dojazd do ul. Rybnickiej i ul. Macierzanki, a dalej do ul. Łuczników. Na skraju lasu wzniesiono niewielki obiekt inżynieryjny na potrzeby rowu melioracyjnego. W strefie buforowej w tej części Gostyni znajduje się kilka zamieszkałych nieruchomości.

Zbliżenie na rejon ul. Rybnickiej

Obszar wariantu zielonego w rejonie ul. Rybnickiej. Linii torów towarzyszy droga techniczna, która łączy się z ul. Rybnicką w rejonie wyjazdu z kościoła i biegnie dalej w kierunku Zgonia. Na wysokości rowu G tory biegną nad nieco przebudowaną ul. Rybnicką w sposób bezkolizyjny. W tym samym miejscu przebudowano koryto rowu G. W strefie buforowej w tej części Gostyni znajduje się co najmniej 8 zamieszkałych nieruchomości.

Wastwa – drogi
Warstwa – obiekty
Warstwa – rowy
Zbliżenie na rejon przy granicy Gostyń-Zgoń

Obszar wariantu zielonego w rejonie granicy Gostyń-Zgoń. Droga techniczna łączy się z ul. Rybnicką na północy i biegnie na południe w kierunku Zgonia. Koryto rzeki Gostynki na granicy miejscowości na krótkim odcinku zostało wydłużone (fragment w kształcie odwróconej litery Z) w celu dostosowania przebiegu rzeki do linii kolejowej i drogi technicznej.

Warstwa – obiekty
Warstwa – rowy

Gmina i mieszkańcy protestują
Wniesienie nowych warstw na mapę wariantów nie zmienia nic w odbiorze inwestycji wśród mieszkańców. Działania zmierzające do zablokowania nowej linii kontynuuje też gmina.

„Podkreślamy po raz kolejny, że władze gminy Wyry są zdecydowanie przeciwko planom spółki CPK i nie zgadzają się na tę szkodliwą społecznie, ekonomicznie i środowiskowo inwestycję w jakimkolwiek wariancie” – przekazano na stronie gminy Wyry.

Wariant inwestycyjny na dniach?
Od dawna wyczekiwany wybór wariantu inwestycyjnego, czyli wariantu dla inwestora najbardziej opłacalnego i najbardziej możliwego do realizacji, ma nastąpić z końcem 2022 roku, choć wcześniej wariant ten miał zostać ogłoszony w trzecim kwartale roku. Według nieoficjalnych doniesień, wybór nastąpi ok. 15 stycznia 2023 roku.


Kalendarium wydarzeń:

28 października 2020 roku – Wójt Gminy Wyry wzięła udział w spotkaniu górnośląskich samorządowców z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie wariantów nowej linii kolejowej nr 170 na trasie Katowice-Ostrawa. Inwestor przedstawił m.in. zupełnie nową propozycję, w ramach której uwzględniono poprowadzenie torów przez Wyry i Gostyń – tj. przez Zawodzie w Wyrach, ul. Łuczników i ul. Rybnicką w Gostyni. Wójt od razu wskazała, że gmina nie jest zainteresowana przedstawioną propozycją, ponieważ szlak kolejowy poprowadzony w takim wariancie podzieliłby gminę na pół.

30 października 2020 roku – Wójt poinformowała na sesji Rady Gminy Wyry, że spółka CPK sonduje możliwość poprowadzenia linii kolejowej Katowice-Ostrawa przez teren gminy Wyry. Przedstawiła ponadto relację ze spotkania z przedstawicielami spółki. Radni podtrzymali negatywne stanowisko wójta w tej sprawie (więcej…).

10 listopada 2020 roku – Odbyło się indywidualne spotkanie przedstawicieli CPK z władzami gminy Wyry. Wójt ponownie przedstawiła negatywne stanowisko samorządu dotyczące nakreślonego przez spółkę wariantu przez Gostyń i Wyry. W alternatywie wójt zaproponowała inwestorowi wykorzystanie pod budowę linii terenów leśnych.

26 listopada 2020 roku – Sprawa planowanej linii kolejowej była głównym tematem listopadowej sesji Rady Gminy Wyry. Do debaty w roli eksperta zaproszono byłego prezesa Kolei Śląskich, z którym wypracowano strategię gminy w zakresie inwestycji, w tym alternatywne warianty do zaproponowania inwestorowi w drodze dalszych konsultacji. Radni odrzucili warianty narzucone przez spółkę CPK, w tym przedstawiony podczas tej sesji wariant dodatkowy, obejmujący wyłącznie miejscowość Wyry oraz istniejącą linię kolejową nr 169, a zamiennie wskazali dwa inne warianty, które wyznaczono z dala od istniejącej zabudowy, w obrębie lasu między gminą Wyry a Tychami (więcej…).

10 grudnia 2020 roku – Podczas nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Wyry w drodze uchwały radni oficjalnie sprzeciwili się nitkom proponowanym przez spółkę CPK. Wbrew zapowiedziom z wcześniejszego posiedzenia, w treści protestu nie ujęto opracowanych przez radnych wariantów alternatywnych przez lasy (więcej…).

31 grudnia 2020 roku – Spółka CPK ogłosiła przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla linii Katowice-Ostrawa w ramach działań przygotowawczych do właściwej fazy realizacji przedsięwzięcia. Zamówieniem objęto oprotestowane warianty w granicach powiatu mikołowskiego.


20 stycznia 2021 roku – Z inicjatywy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii doszło w formie zdalnej do spotkania przedstawicieli spółki CPK i PKP PLK z gminami Łaziska Górne, Mikołów, Rybnik, Tychy oraz Wyry, celem wypracowania satysfakcjonującego dla wszystkich stron rozwiązania w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Po długich rozmowach to się jednak nie udało, a inwestor zaproponował, by gminy spotkały się we własnym gronie i ustaliły dogodny wariant w oparciu o już istniejące propozycje.

4-9 lutego 2021 roku – Odbyły się wewnętrzne konsultacje przy udziale przedstawicieli m.in. gmin powiatu mikołowskiego i Tychów. W efekcie ustalono, że zaproponowana zostanie trasa przez lasy, okalająca gminę Wyry od wschodu i południa (mapa).

18 lutego 2021 roku – Doszło do spotkania z przedstawicielami spółki CPK w gronie samorządów powiatu mikołowskiego. Alternatywny przebieg przez lasy przedstawiła Wójt Gminy Wyry. Propozycja samorządowców nie spotkał się jednak z pozytywną opinią inwestora, a to, jak tłumaczono, ze względu na zbyt duże koszty po stronie środowiska naturalnego w razie realizacji inwestycji w oparciu o tereny wyłącznie leśne (więcej…).

15 marca 2021 roku – Do Ministerstwa Infrastruktury RP i spółki CPK wysłano wspólne stanowisko powiatu mikołowskiego oraz gmin powiatu dotyczące proponowanych tras linii kolejowej Katowice-Ostrawa. W piśmie wyrażono sprzeciw wobec przedstawionych dotychczas wariantów – „Żadna z przedstawionych tras (…) nie jest do zaakceptowania przez władze i mieszkańców gmin oraz Zarząd Powiatu Mikołowskiego” (treść listu).

23 marca 2021 roku – Do Starostwa Powiatowego w Mikołowie wpłynęło pismo nadesłane w odpowiedzi na stanowisko powiatu i gmin powiatu, w którym spółka CPK zapewniła o chęci dalszej współpracy celem wyłonienia takiego wariantu trasy, który „będzie budził najmniej kontrowersji w gminach powiatu mikołowskiego”. W liście przekazano też, że budowa nowej linii odciąży już istniejący szlak kolejowy przez Mikołów (treść listu).

20 maja 2021 roku – W kolejnym piśmie wysłanym przez władze powiatu mikołowskiego do CPK wskazano, że z punktu widzenia gmin i powiatu wyczerpano możliwości wypracowania akceptowalnego wariantu trasy i zawnioskowano o wyznaczenie trasy przebiegu linii, która nie przebiega przez teren powiatu (treść listu).

15 czerwca 2021 roku – Spółka CPK ogłosiła wyniki przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wykonawca ma 10-15 miesięcy na zrealizowanie dokumentu, który wskaże konkretne warianty do ewentualnej realizacji.

20 lipca 2021 roku – Spółka CPK podpisała umowę na opracowanie STEŚ z wyłonionym wykonawcą, spółką Egis Poland w konsorcjum z Egis Rail oraz Jaf-Geotechnika.

23 grudnia 2021 roku – Urząd Gminy Wyry opublikował przekazane przez wykonawcę STEŚ szczegółowe mapy dotyczące wariantów przebiegających przez gminę. Wcześniej wykonawca prowadził kolejne wewnętrzne konsultacje z zainteresowanymi gminami.


13 stycznia 2022 roku – Na stronie CPK udostępniono ankietę konsultacyjną, w ramach której mieszkańcy mogą wypowiedzieć się co do zaproponowanych wariantów. Zaproszono ponadto mieszkańców gminy Wyry do udziału w spotkaniu konsultacyjnym.

17 stycznia 2022 roku – Wójt Gminy Wyry powołała w Urzędzie Gminy Wyry koordynatora ds. współpracy w zakresie planowanej budowy kolei dużych prędkości (więcej…).

27 stycznia 2022 roku – Projektant STEŚ poinformował gminę o odwołaniu spotkania z mieszkańcami ze względu na skokowy wzrost zakażeń wirusem SARS-CoV-2 (piąta fala).

10 lutego 2022 roku – W trybie zdalnym, za pośrednictwem platform Microsoft Teams i YouTube, odbyło się zdalne spotkanie informacyjne dla mieszkańców gminy Wyry i miasta Tychy. W trakcie spotkania projektanci przedstawili projekt i udzielili odpowiedzi na pytania mieszkańców. Pełna relacja została udostępniona tutaj. Nagranie zostało zapisane tutaj.

22 lutego 2022 roku – W Wyrach na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej (DW 928) z ul. Łaziską i ul. Zjednoczenia mieszkańcy protestowali przeciwko budowie CPK (więcej…).

10 marca 2022 roku – Odbyło się specjalnie posiedzenie Senackiego Zespołu ds. Rozwoju Województwa Śląskiego przy Senacie RP w sprawie planowanej przez spółkę CPK linii kolejowej. W obradach, pod przewodnictwem sanatorki Haliny Biedy, uczestniczyli samorządowcy z powiatu mikołowskiego, w tym reprezentanci gminy Wyry (protokół).

12 maja 2022 roku – Część gmin, w tym Wyry, Łaziska Górne, Mikołów i Tychy, przekazała do spółki CPK wniosek o wprowadzenie zmodyfikowanego wariantu mikołowskiego z wykorzystaniem obecnej linii E 65 na odcinku Katowice-Tychy (treść).

13 maja 2022 roku – W jednej z sal narad w gmachu Sejmu Śląskiego miało miejsce posiedzenie Zespołu ds. Śląska Senatu RP poświęcone inwestycjom związanym z CPK, w którym wzięły udział Wójt Gminy Wyry i Przewodnicząca Rady Gminy Wyry.

4 sierpnia 2022 roku – Wójt Gminy Wyry wzięła udział w wysłuchaniu publicznym w sprawie wywłaszczeń i przymusowych wysiedleń pod inwestycję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, które miało miejsce w Sejmie RP. W swoim wystąpieniu sprzeciwiła się planom CPK w odniesieniu do gminy Wyry (nagranie).

12 sierpnia 2022 roku – Wykonawca STEŚ zapowiedział, że od sierpnia 2022 roku do marca 2023 roku będzie prowadził na terenie gminy prace geologiczne związane z badaniem warunków gruntowo-wodnych.

24 sierpnia 2022 roku – Wykonawca STEŚ przedstawił nowe warianty przebiegu linii kolejowej powstałe w wyniku zakończenia konsultacji z mieszkańcami (więcej).

Patryk Fila
Patryk Fila

patrykfila[at]gostynslaska.pl